مسکو- ایرنا- برنامه نمایش فیلم های منتخب ایرانی در سینما ایلوزیون مسکو در چارچوب برنامه های هفته فرهنگی ایران در روسیه شامگاه یکشنبه پایان یافت که مخاطبان روس ضمن استقبال از این رویداد، به فیلم های ایرانی نمره عالی دادند.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: در این رویداد، چهار فیلم بلند سینمایی و یک پویانمایی (انیمیشن) از ۱۵ تا ۱۸ تیرماه در سینما ایلوزیون مسکو به نمایش درآمد.
مسعود احمدوند اظهار داشت: فیلم های هناس به کارگردانی حسین دارابی، ویلایی ها به کارگردانی منیر قیدی، سارا و آیدا به کارگردانی مازیار میری و رمانتیسم عماد و طوبی به کارگردانی کاوه صباغ زاده همچنین پویانمایی لوپتو به کارگردانی عباس عسگری، پنج اثری بودند که در این رویداد به نمایش درآمدند.

وی یادآور شد: منیر قیدی کارگردان ویلایی ها و محمد حسین صادقی تهیه کننده لوپتو در این رویداد حضور داشتند.
رایزن فرهنگی ایران در روسیه همچنین گفت: برگزاری هفته فیلم و نمایش آثار ایرانی مورد استقبال تماشاگران روس قرار گرفت و نتایج بررسی فرم های نظرسنجی گویای آن است که مخاطبان، بالاترین نمره رضایت را به این آثار داده اند.

احمدوند خاطرنشان کرد: به دنبال سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مذاکرات وی با همتای روس، مجموعه رویدادهای فرهنگی و هنری دیگری میان دو کشور برنامه ریزی شده است و در آینده به اجرا درخواهد آمد.

نمایشگاه «هنرهای ایرانی: از سنت های اصیل تا صنایع خلاق» در مرکز نمایشگاهی ودنخا مسکو دیگر رویداد هفته فرهنگی ایران در روسیه بود که سیزدهم تیرماه ۱۴۰۲ با حضور وزیران فرهنگ دو کشور و با مشارکت بیش از ۵۰ نفر از هنرمندان اعزامی از ایران برپا شد و شامگاه شنبه هفدهم تیرماه به کار خود پایان داد.
این نمایشگاه شامل سه بخش صنایع دستی، فرش و صنایع خلاق(بازی های رایانه ای) بود.
علاوه بر این رویداد، برگزاری دو کنسرت موسیقی ایرانی در مسکو و سن پترزبورگ از دیگر برنامه های عمومی این هفته بود.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن سفر به روسیه، ملاقات هایی با هدف توسعه مناسبات دوجانبه و نیز نشست هایی با ایران شناسان و دانشگاهیان در مسکو داشت. وی درسفر به سن پترزبورگ از گنجینه نسخ ایرانی و بخش ایران موزه ارمیتاژ دیدن کرد و کنسرت موسیقی ایرانی با حضور وی در سالن کاپلا این شهر اجرا شد.
این رویداد از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در روسیه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی شد.