تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳

گرگان -ایرنا -اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دنیایی رنگی برای کسب لذت و یادگیری تجربه و دانش است؛ سرزمین خیال انگیزی که گذر از کوچه به کوچه رنگارنگش آن‌ها را با حالی خوش همراه کرده و از چشمه سرمستی سیراب می‌کند.

به گزارش ایرنا، و به تاکید کارشناسان، آینده را کودکان و نوجوانان جامعه می‌سازند که اگر به درستی تربیت نشوند نه تنها خانواده ها بلکه کشور به مشکل برخواهد خورد که اوقات فراغت می تواند با آموزش، پرورش، تعلیم و تربیت به همه افراد این قشر به ویژه در مناطق کم برخوردار با کشف استعدادهایشان زمینه ساز رفع چالش ها و مشکلات آنان بوده و از آسیب های فراگیر آینده جلوگیری کند.

کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان مکان مناسبی برای پرورش آیندگان است تا کودکانی که در آینده مسوولیت اداره کشور را برعهده خواهند گرفت از تعلیم و تربیت درست برخوردار شوند که برای این مهم اوقات فراغت تابستان زمان مناسبی برای پرورش استعدادهای نهفته آنهاست.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از پر جنب و جوش ترین مکان های اوقات فراغت تابستان به شمار می رود، اینجا از سفالگری تا انواع بازی و مسابقه برای کودکان مهیاست؛وقتی وارد کانون پرورش فکری می شوی جنب و جوش وهیجان کودکانه به چشم می خورد و خود به خود آن شور و هیجان کودکانه باعث می شود تا برای لحظه ای به دنیای کودکی وارد شوی بعضی از مربیان فضا را به گونه ای تزئین و فضاسازی کرده اند تا برای کودک جذاب باشد؛ برخی مربیان هم از عروسک ها و تابلوهای شخصیت های عروسکی برای قصه گویی استفاده می کنند.

یادگیری حل چالش های زندگی با نقاشی های کودکانه

مهدیه شهسواری مربی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که ۲۲ سال مشغول آموزش به این قشر بوده می گوید:تجربه کار با بچه ها شیرین است. بچه ها در کارگاه‌ها عشق، علاقه، استعداد، شناخت بهتر به دنیای اطرافشان پیدا می کنند.

وی افزود: کودکان و نوجوانان در کارگاه های نقاشی نکات زیادی یاد می گیرند از جمله اینکه مداد شمعی قابلیت پاک کردن را نداشته و بخاطر همین باید دقت بیشتری داشته باشند و اگر اشتباه کنند مجبورند آن را تبدیل به اشکال زیبایی کرده و راهکار پیدا می کنند.

زینب ملک حسینی یکی از کودکانی که مشغول نقاشی کشیدن است می گوید: علاقه زیادی به نقاشی داشته و دوست دارم نقاشی های جدیدی را یاد بگیرم.

وی افزود:وقتی کارم را با مداد شمعی آغاز کردم، پی بردم کار با رنگ ها برایم لذت بخش است.

محمد قاسم علیخانی کودک دیگری هم در این ارتباط بیان کرد: نقاشی کشیدن برایم جذاب است ولی دوست دارم در کنارش نقالی، سفالگری، زبان انگلیسی و کاراته هم یاد بگیرم و اوقات فراغت تابستان فرصت خوبی برای یادگیری است.

محمد رضا علاالدین کودک هشت ساله ای که خواهر کوچکتر خود را همیشه از خانه تا کانون پرورش فکری همراهی می کند: اوقات فراغت خودم را با یادگیری خطاطی می گذرانم ولی کانون پرورش فکری را برای خواهر کوچولوم انتخاب کردم.

تجربه سفالگری در اوقات فراغت

وارد کلاس سفالگری می شویم که روایتگر کودکانه های زیبایی است، نازنین زهرا ثبوتی هشت ساله که در کلاس سفالگری با جنب و جوش کودکانه اش مشغول تلاش برای یادگیری است، می گوید: مربیان کانون هنر سفالگری را به شیوه‌ای جذاب برای ما بیان می کنند و از ابتدا تا پایان در کنار ما هستند.

وی افزود: سفالگری را خیلی دوست داشتم مادرم می خواست مرا در کلاس نقاشی ثبت نام کند که پس از اینکه اطلاع از علاقه من پیدا کرد نظرش عوض شد.

آرمیتاسادات حسینی هشت ساله هم بیان کرد: دوست داشتم که اوقات فراغت خانواده ام مرا به کلاس های سفالگری بفرستند و هزارپا، ماهی و ظرف اولین چیزهایی بود که در جلسه اول سفالگری یاد گرفتیم.

یکتاجلالیان آریا ۹ ساله هم اظهار داشت: در کانون پرورش فکری در کلاس های سفالگری، خوشنویسی، کاردستی و زیورآلات شرکت کردم ولی اوقات فراغت خودم را بیشتر با کتاب خواندن می گذرانم.

وی افزود: دخترعمه ام کلاس زیورآلات می رفت که بسیار برایم شگفت انگیز بود که منم تمایل به یادگیری پیدا کردم.

اوقات فراغتم را با کتاب های کانون پرورش فکری سپری می کنم

زهرا پشتکار نوجوان سیزده ساله حاضر در کانون هم افزود: خیلی عاشق کتاب خواندنم و از آنجایی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر کتاب های مناسب سنم را به راحتی می توانم با حضور مربیان قصه‌گو پیدا کنم همیشه در این مکان برای کتاب خواندن حاضر می شوم.

وی افزود: کتابخوانی برای فکر، حافظه و شناسایی استعدادهایمان به ما کمک می کند و شاید بخاطر همین نام یار مهربان دارد.

ساجده تیموریان که یازده سال بیشتر ندارد و همراه دوستانش مشغول مطالعه است می گوید: علاقه زیادی به کتاب خواندن دارم، چرا که علم و دانشم را بالا برده شاید برای همین هر روز صبح که از خواب بلند می شوم مستقیم برای کتابخوانی در این مکان حاضر می شوم.

وی افزود: زمانی که خیلی کوچک بودم خواهرم که هشت سال از من بزرگتر است پیوسته به کانون پرورش فکری می رفت و من هم گاهی همراه ایشان به این مکان آمده و به تصاویر کتاب ها نگاه می کردم و نقاشی می‌کشیدم وقتی اشتیاق مرا برای همراهی دید بهترین هدیه زندگیم را با عضو کردنم در کانون به من داد.

خانه دوم من کانون پرورش فکری است

فائزه فلاحی که تازه وارد هیجده سال شده هم می گوید:زمانی که پیش دبستانی بودم یکی از اتفاق های خوب زندگیم رقم خورد و خانه دوم من کانون شد و بیشتر اوقات فراغت های خود را در این مکان گذراندم.

وی افزود: وقت و زمان برای من خیلی ارزشمند بوده و به جرات می توانم بیان کنم که بیشتر زمان های موثر زندگیم را در این مکان حضور پیدا کردم،آشنایی با رویدادهای مهم فرهنگی، هنری و اجتماعی در این مکان محقق شد و در این وادی از نظر اجتماعی ارتباط موثر را یادگرفته و مسیر درست زندگی کودکان در این مکان می تواند مشخص شود.

کودکم مبلغ کانون شده است

منور تمسکنی مادری که همراه کودک خود آمده هم بیان کرد: دنبال مکانی برای اوقات فراغت فرزندم بودم و حدود یکسالی هم تحقیق و بررسی کردم تا با کانون پرورش فکری کودکان آشنا شدم، متاسفانه تبلیغات برای آشنایی با این مکان موثر بسیار کم است.

وی افزود:پس از پایان امتحانات دخترم در این محیط امن با کارکنان خوش برخورد و علاقه آنها به کودکان آشنا شده و تصمیم گرفتم اوقات فراغت فرزندم در این مکان به درستی سپری شود و از زمانی که آمدن یکی یکی به دوستانش درباره این مکان صحبت کرد و با انگیزه به همراهی دوستانش مشغول تبلیغ این مکان است.

وی اظهار داشت: علاوه برکارگاه های متنوعی که برای کودکان در این مکان اجرا شده کتاب های خوبی هم معرفی و در اختیارشان گذاشته می شود، در زمان حضورم در کانون متوجه دقت بسیار در انتخاب مربیان آموزشی شدم که خیالم آسوده است که دخترم در این محیط به رشد و بالندگی می رسد.

کودکان در کانون پرورش فکری به علاقه های خود نزدیک می شوند

فاطمه اسکندری مادر دیگری که همراه کودکان سه و ۶ ساله خود هر روز در این مکان حضور پیدا می کند، اظهار داشت:یکی از دغدغه های من بی هدف جلوی تلویزیون نشستن کودکانم بود که کانون پرورش فکری برای رفع دغدغه های ذهنی من برای اجتماعی شدن و یادگیری از گروه همسالان خود و رفع وابستگی هایشان به خانه و والدین خیلی موثر بوده است.

وی افزود: بیشترین انگیزه من برای آوردن بچه ها در کانون نزدیک شدن آنها به علائق خود است جدا از اینکه آنها به یادگیری نقاشی، ارتباط جمعی، دوست مناسب پیدا کردن و استفاده موثر از محیط اطراف می پردازند.

وی بیان کرد: بچه ها علاقه زیادی به کتابخوانی، داستان و قصه های جدید دارند که این مکان به بیشتر نیازهای مناسب آنها پاسخ می دهد.

امیرعلی رستمی نوجوانی که با دقت مشغول انتخاب کلاس های مناسب خود است هم می گوید: اوقات فراغت تابستان را باید به خوبی استفاده کنم و می خواهم از چند کلاس متنوع استفاده و علاقه های خود را شناسایی کنم که برای شروع کلاس شطرنج را که خیلی دوست دارم را انتخاب کردم.

وی افزود: بیشتر نوجوانان پسر علاقه به کلاس های ورزشی از جمله دفاع شخصی، کاراته و فوتبال دارند و من هم در این تابستان سعی داشته به این کلاس ها هم بروم.

اوقات فراغت، فرصت مناسب استعدادیابی در کلاس‌های کانون پرورش فکری

معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان گفت: مراکز ۱۸ گانه کانون پرورش فکری استان برای خدمات دهی ویژه ای با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با عنوان در مسیر قله‌ها و با شعار امید، ایمان و دانائی در قالب بیش از ۲۰۰ کارگاه فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی با بیش از هفتاد مربی متخصص و متعهد برای گروه‌های سنی چهار تا ۱۸ سال به صورت حضوری و برخط مشغول فعالیت هستند.

الهه مقصودلو افزود: کارگاه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمی کانون پرورش فکری در طول سال هم برگزار می‌شود اما در تابستان استقبال کودکان و نوجوانان از این کارگاه‌ها از جمله در قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی مفاخر، معرفی کتاب، هنرهای تجسمی، سفال‌گری، نقاشی، رباتیک، نجون، برگزاری کلاس های زبان خارجه، کارگاه های ویژه آموزشی و مهارتی به ویژه حال خوش زندگی، پخش و نقد فیلم با توجه به تعطیلی مدارس بیشتر است.

وی بیان کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت، ارتقای آگاهی و توانمندسازی آینده سازان ایران اسلامی، کشف و پرورش استعدادهای فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان از جمله اهداف برگزاری گارگاه‌های تابستانی کانون پرورش فکری است.

وی اظهار داشت: از اول تابستان کلاس ها آغاز شده و تا ۱۵ شهریور کارگاه ها برقرار است، همچنین با برنامه ریزی و پیگیری های لازم گروه های جهادی ویژه برنامه های فرهنگی در راستای طرح غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در مناطق محروم هم اجرا می شود.

گلستان با حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت، ۳۶۲ هزار دانش آموز و پنج هزار عضو رسمی کانون پرورش فکری کودکان متشکل از اقوام و مذاهب مختلف ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد.