سنندج- ایرنا- معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان گفت: نتیجه کشت ۶ رقم انگور خارجی زودرس در راستای اجرای طرح تحقیقی-ترویجی سازگاری و مقایسه صفات کمی و کیفی میوه برخی از ارقام تجاری انگور بیدانه خارجی در ۲ منطقه معتدل و گرم کردستان موفقیت آمیز بود.

به گزارش ایرنا، حامد دولتی روز دوشنبه در کارگاه انتقال یافته های تحقیقاتی انگور در روستای نزاز شهرستان سنندج در ارتباط با ارقام تجاری و جدید انگور بیدانه خارجی شامل ارقام (بلک سیدلس، تامسون سیدلس، پرلت, فلیم سیدلس , ترکمن ۴ و فیستا) و عوامل موثر در انتخاب این ارقام برای کاشت در ۲ منطقه معتدل و گرم استان گفت: این ۶ رقم از چهار سال گذشته در ۲ منطقه معتدل و گرم استان کشت شد.

وی بیان کرد: نخستین انگورهای تازه خوری وارد شده به بازار ایران از ارقام زودرس کشت شده مانند یاقوتی و خلیلی در مناطق گرم کشور هستند.

وی ادامه داد: این میوه های نوبرانه با وجود نداشتن کیفیت ظاهری مناسب و حبه های کوچک (مانند یاقوتی) در بازار با قیمت بالایی به فروش می رسند و سود زیادی نصیب تولیدکنندگان می شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان اضافه کرد: در صورت کشت ارقام زودرس با میوه‌های درشت تر و با کیفیت بالاتر در این مناطق و نشان دادن سازگاری مناسب، می توان انتظار داشت که هم در اوایل فصل بازار انگورهای نوبرانه ایران متنوع تر شود و هم تاکداران بتوانند سود قابل قبولی از تولید انگور داشته باشند.

دولتی با بیان اینکه برداشت انگور محلی در استان از اواخر شهریور آغاز می شود، یادآور شد: ۶ رقم خارجی انگور زودرس کشت شده در استان تا ۱۰ روز دیگر به مرحله برداشت می رسد و اینگونه برداشت این محصول در استان ۲ ماه زودتر انجام می شود که باعث صرفه اقتصادی بیشتر برای کشاورزان استان خواهد شد.

رئیس اداره ترویج دانش و فناوری سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم اظهار کرد: به منظور بررسی صفات کمی و کیفی میوه ارقام انگور بیدانه زودرس تجاری در مناطق گرم استان و امکان تولید میوه نوبرانه و مقایسه آنها با ارقام محلی منطقه، این تحقیق در۲ منطقه استان شامل آلوت در منطقه بانه و سیروان در سنندج به اجرا در آمده است.

مهدی فتحی ادامه داد: آگاهی یافتن مستمر و سریع کارکنان بخش ترویج، اجرا و بهره‌برداران پیشرو از طرح‌ها و یافته‌های تحقیقاتی کاربردی بخش کشاورزی و انتقال سریع یافته‌های تحقیقاتی بین کارشناسان و مروجان از دیگر اهداف برگزاری این برنامه است.

در پایان این کارگاه به سئوالات تعدادی از کشاورزان در ارتباط با مسائل زراعی این محصول پاسخ داده شد.