۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85165406
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کشت ۶ رقم انگور خارجی زودرس در کردستان موفقیت آمیز بود

سنندج- ایرنا- معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان گفت: نتیجه کشت ۶ رقم انگور خارجی زودرس در راستای اجرای طرح تحقیقی-ترویجی سازگاری و مقایسه صفات کمی و کیفی میوه برخی از ارقام تجاری انگور بیدانه خارجی در ۲ منطقه معتدل و گرم کردستان موفقیت آمیز بود.

به گزارش ایرنا، حامد دولتی روز دوشنبه در کارگاه انتقال یافته های تحقیقاتی انگور در روستای نزاز شهرستان سنندج در ارتباط با ارقام تجاری و جدید انگور بیدانه خارجی شامل ارقام (بلک سیدلس، تامسون سیدلس، پرلت, فلیم سیدلس , ترکمن ۴ و فیستا) و عوامل موثر در انتخاب این ارقام برای کاشت در ۲ منطقه معتدل و گرم استان گفت: این ۶ رقم از چهار سال گذشته در ۲ منطقه معتدل و گرم استان کشت شد.

وی بیان کرد: نخستین انگورهای تازه خوری وارد شده به بازار ایران از ارقام زودرس کشت شده مانند یاقوتی و خلیلی در مناطق گرم کشور هستند.

وی ادامه داد: این میوه های نوبرانه با وجود نداشتن کیفیت ظاهری مناسب و حبه های کوچک (مانند یاقوتی) در بازار با قیمت بالایی به فروش می رسند و سود زیادی نصیب تولیدکنندگان می شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان اضافه کرد: در صورت کشت ارقام زودرس با میوه‌های درشت تر و با کیفیت بالاتر در این مناطق و نشان دادن سازگاری مناسب، می توان انتظار داشت که هم در اوایل فصل بازار انگورهای نوبرانه ایران متنوع تر شود و هم تاکداران بتوانند سود قابل قبولی از تولید انگور داشته باشند.

دولتی با بیان اینکه برداشت انگور محلی در استان از اواخر شهریور آغاز می شود، یادآور شد: ۶ رقم خارجی انگور زودرس کشت شده در استان تا ۱۰ روز دیگر به مرحله برداشت می رسد و اینگونه برداشت این محصول در استان ۲ ماه زودتر انجام می شود که باعث صرفه اقتصادی بیشتر برای کشاورزان استان خواهد شد.

رئیس اداره ترویج دانش و فناوری سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم اظهار کرد: به منظور بررسی صفات کمی و کیفی میوه ارقام انگور بیدانه زودرس تجاری در مناطق گرم استان و امکان تولید میوه نوبرانه و مقایسه آنها با ارقام محلی منطقه، این تحقیق در۲ منطقه استان شامل آلوت در منطقه بانه و سیروان در سنندج به اجرا در آمده است.

مهدی فتحی ادامه داد: آگاهی یافتن مستمر و سریع کارکنان بخش ترویج، اجرا و بهره‌برداران پیشرو از طرح‌ها و یافته‌های تحقیقاتی کاربردی بخش کشاورزی و انتقال سریع یافته‌های تحقیقاتی بین کارشناسان و مروجان از دیگر اهداف برگزاری این برنامه است.

در پایان این کارگاه به سئوالات تعدادی از کشاورزان در ارتباط با مسائل زراعی این محصول پاسخ داده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha