تهران- ایرنا- قاره آفریقا بازار بکری برای صادرات و تامین مواد اولیه وارداتی است؛ بازاری که سرشار از فرصت و پتانسیل برای توسعه روابط بوده و فقدان استراتژی مشخص برای توسعه ارتباط با این قاره، می‌تواند کشور را از ظرفیت‌های بی‌شمار آن بی‌بهره سازد. روابط ایران با این قاره دارای چالش‌های مهمی بوده که برای توسعه روابط باید رفع شوند.

جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته با وجود تحریم، فشار و کارشکنی‌های غرب، هیچگاه از سیاست اصولی خود در برابر آفریقا به دلیل اشتراکات سیاسی و فرهنگی دست نکشیده و همواره خود را در کنار مردم و کشورهای آفریقا حفظ کرده است.
با این حال در توسعه روابط و همکاری‌ها، بیشتر وقت‌ها دچار کم‌کاری شده است اما اکنون که توسعه روابط با همسایگان و کشورهای آسیای مرکزی تا حدودی خوب پیش رفته و موفقیت‌هایی نیز حاصل شده، توجه به ابعاد و ظرفیت‌های اقتصادی کار با آفریقا، یکی از ضرورت‌هاست.