یاسوج- ایرنا- کارآفرینان کهگیلویه و بویراحمدی در آستانه سفر رئیس جمهور و هیات دولت به این استان انتظاراتی برای توسعه واحدهای تولیدیشان یا به ظرفیت رسانی کارخانه ها از دولتمردان دارند که تحقق این مطالبات به رونق تولید و بهبود وضعیت اشتغال در این خطه کمک می کند.

به گزارش ایرنا،اگرچه مسئولان دولت سیزدهم با برنامه ریزی های گسترده توانسته اند زمینه بازگشت به تولید برای ۵۳ واحد صنعتی راکد کهگیلویه و بویراحمد را ایجاد کنند اما واحدهای تولیدی و خدماتی زیادی در این استان هستند که همچنان نیازمند کمک برای رونق تولید و ایجاد فرصت های شغلی جدید هستند.

سرمایه گذاران بخش خصوصی این گوشه از کشورمان حمایت از کارآفرینان را اصلی مهم برای خودکفایی کشور دانسته و اعتقاد دارند که استان کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد بدون حمایت جدی از سرمایه گذاران نمی تواند راه توسعه اقتصادی را با موفقیت طی کند.

کارآفرینان این استان کمبود سرمایه در گردش،دشواری یافتن بازار فروش ،نداشتن نقدینگی به منظور به سرانجام رساندن واحدهای تولیدی نیمه تمام را از مهمترین مشکلات سد راه بخش خصوصی برای فعالیت های تولیدی و اشتغالزا در کهگیلویه و بویراحمد می دانند و از رئیس جمهور می خواهند در سفر دوم خود به این استان برای رفع این چالش ها چاره اندیشی کنند.

این کارآفرینان پرداخت وام های بانکی ارزان قیمت به تولیدکنندگان واقعی، توسعه زیرساخت های صنایع تبدیلی،کمک های بلاعوض به منظور گرهگشایی از موانع تولید،تامین بازارهای فروش را از راهکارهای حمایت واقعی از کارآفرینان و صاحبان کسب وکارها در کهگیلویه و بویراحمد می دانند و از رئیس جمهور انتظار دارند برای رفع این موانع چاره اندیشی کنند.

پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت

یک سرمایه گذار بخش خصوصی که در شهرستان باشت فعالیت می کند با اشاره به اینکه برای راه اندازی طرح هایش در سال های گذشته بیش از ۱۰ میلیارد تومان از آورده شخصی خود هزینه کرده از رئیس جمهور و هیات همراه انتظار دارد تا با تصمیم هایی اثرگذار در نشست هایشان با مسئولان محلی حمایت بخش خصوصی از طریق پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی زمینه بهره برداری کامل از واحدهای تولیدی او و سایر کارآفرینان کهگیلویه وبویراحمد را فراهم کنند.

فتح الله موسوی که صاحب ۲ واحد تولیدی پرورش ماهی کپور،پرورش مرغ و هشت هکتار باغ در کهگیلویه و بویراحمد است می گوید که فاز نخست واحد ۴۰ هزار قطعه ای پرورش ماهی او با ظرفیت ۱۵ هزارقطعه بهره برداری شده اما برای بهره وری کامل آن نیازمند یک میلیارد تومان وام بانکی است.

این کارآفرین با یادآوری اینکه هم اکنون پنج نفر در مزرعه پرورش ماهی او مشغول بکار هستند افزود که در صورت پرداخت این میزان وام ۲۵ فرصت شغلی دیگر در این واحد تولیدی ایجاد می شوند.

وی با اشاره به اینکه واحد تولیدی پرورش مرغ نیز او به علت نداشتن گاز در زمان حاضر راکد است از مسئولان خواست تا با پیش بینی وام بانکی زمینه گازرسانی به این واحد تولیدی را فراهم کنند.

موسوی با یادآوری اینکه در سال های اخیر به دلیل نداشتن زیرساخت های شبکه گاز و نبودن کپسول های گاز مایع شمار زیادی از جوجه های ریخته شده در این واحد تولیدی تلف شده از رئیس جمهور خواست تا با اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان وام به این واحد تولیدی برای گازرسانی هم شرایط اشتغال ۱۰ نفر را فراهم کنند و هم به تولید این محصول غذایی کمک کند.

توسعه زیرساخت های صنایع تبدیلی

این سرمایه گذار که در زمینه باغداری هم فعالیت می کند با یادآوری فراهم شدن خرید توافقی سیب تولیدی بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد در سفر نخست رئیس جمهور به استان گفت: پیش بینی چنین طرحی برای خرید توافقی مرکبات خواسته باغداران مرکبات در این استان است.

وی با اشاره به اینکه کاهش کیفیت مرکبات تا رسیدن به بازارهای هدف از مهمترین مشکلات بهره برداران است گفت که در صورت حمایت دولت برای خرید توافقی یا تضمینی زمینه فروش به موقع این محصولات با کیفیت در مناطق دیگر کشور فراهم می شود.

موسوی با یادآوری اینکه نبودن سردخانه های نگهداری محصولات کشاورزی باعث ناتوانی کشاورزان برای ذخیره محصولات به ویژه در برخی نقاط کهگیلویه و بویراحمد است ابرازامیدواری کرد: دولت با کمک به بخش خصوصی در زمینه تکمیل سه واحد سردخانه نگهداری در باشت شرایطی فراهم کند تا این مشکل برای همیشه مرتفع شود.

تسهیل شرایط پرداخت وام بانکی

یک شهروند کهگیلویه و بویراحمدی که در حوزه گردشگری سرمایه گذاری کرده می گوید که تکمیل واحد خدماتی او ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی است.

عمار محمدی با بیان اینکه چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از آورده شخصی خود در این طرح سرمایه گذاری کرده تاکید کرد که وام درخواستی او تصویب شده اما دشواری مراحل اداری اخذ آن ازسویی و اختصاص آن زمانبر است به همین علت از رئیس جمهور انتظار می رود در سفر دومش به کهگیلویه و بویراحمد مصوبه ای تصویب شود تا شرایط پرداخت وام های بانکی تسهیل شود.

وی عنوان کرد: مجتمع خدمات رفاهی گردشگری او که در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع در دست ساخت است در صورت تحقق ۲۵ شغل ایجاد می کند.

کارخانه آرد نیازمند حمایت ویژه

مدیر کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج با اشاره به اینکه این کارخانه که زمانی یکی از پررونق ترین واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد بود اکنون تنها بخش آرد آن با ظرفیت ۴۰ تا ۵۰ درصد فعال است از رئیس جمهور خواست اقدام های ویژه ای برای برگرداندن این واحد به روزهای طلایی ایجاد کنند.

رضا حسینیان افزود: در حال حاضر کارخانه آرد و نشاسته و گلوکزیاسوج تنها می تواند هزینه های تامین مواد اولیه و دستمزد کارگران خود را تامین کند.

وی تاکید کرد: در این کارخانه ۵۵ نفر مشغول بکار هستند در حالی که با فعالیت کامل آن می توان چند برابر اشتغال ایجاد کرد.

حسینیان تاکید کرد: نداشتن مشکلات خرید مواد اولیه و بازاریابی و فروش باعث شده کارخانه آرد و نشاسته یاسوج ظرفیت احیا را داشته باشد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اینکه مواد اولیه کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج گندم است قرار داشتن این واحد تولیدی در نزدیکی سیلوی ذخیره گندم شرایط خوبی برای تامین مواد اولیه آن ایجاد کرده است.

مدیر کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج ابراز کرد: این شرکت اعلام شده زیان ده است زیرا پیش از این حمایت هایی از آن شده اما احیا نشده است.

وی تصریح کرد این کارخانه ۹ میلیارد تومان برای پسماند، مالیات و آب بها از دستگاه های اجرایی بدهی دارد نیازمند حمایت برای احیا است.

نگاهی به وضعیت واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت در کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۱۲ واحد تولیدی راکد در استان وجود دارد که ۵۳ مورد از آن ها شرایط برگشت به تولید را دارند.

کریم روزبهان اظهار کرد: با بازگشت این ۵۳ واحد تولیدی راکد ۹۰۰ فرصت شغلی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می شود.

وی افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان باید به این ۵۳ واحد راکد در کهگیلویه و بویراحمد تزریق شود تا به چرخه تولید برگردند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال گذشته ۲۷ واحد تولیدی و سال ۱۴۰۰ هم ۱۹ واحد راکد در این استان به چرخه تولید بازگشتند.

روزبهان تاکید کرد: یکی از اولویت ها و سیاست های اصلی دولت فعال سازی واحد های راکد است که اهتمام جدی در این رابطه در استان وجود دارد.