بجنورد- ایرنا- رییس اتحادیه مشاوران املاک بجنورد گفت: ۱۶۰ واحد مشاور املاک مرکز خراسان شمالی از ابتدای سالجاری تاکنون پروانه کسب خود را به دلیل رکود و کسادی بازار مسکن ابطال کردند.

امیر اخته روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انتشار آگهی‌های فروش و یا اجاره واحدهای مسکونی و تجاری در فضای مجازی یکی از علل کسادی بازار مشاوران املاک در بجنورد است.

وی افزود: فضای مجازی و انتشار آگهی‌های اجاره ملک یکی دیگر از عوامل و زمینه‌های افزایش اجاره بها نیز است و مالکان آگهی فروش و یا اجاره ملک خود را با قیمت‌های دلخواه در فضای مجازی منتشر می‌کنند و اقبال مستاجران از این آگهی‌ها سبب دامن زدن به افزایش قیمت ها می‌شود.

وی درعین حال شمار واحدهای مشاور املاک در بجنورد را بیشتر از وضعیت استاندارد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در این شهر ۸۰۰ واحد مشاور املاک فعال و به ازای هر ۳۵ خانوار یک دفتر مشاور املاک وجود دارد که این رقم سه برابر استاندارد است.

فعالیت ۶۰ مشاور املاک بدون مجوز در بجنورد

آخته از ساماندهی فعالیت مشاوران املاک در شهر بجنورد خبر داد و اظهار کرد: اکنون ۶۰ مشاور املاک در مرکز خراسان شمالی بدون پروانه کسب فعالیت می کند که در این زمینه ساماندهی این واحدهای صنفی در دست انجام است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک بجنورد خاطرنشان کرد: از یک سال گذشته ۲۰۰ پروانه کسب برای مشاوران املاک صادر شده است.

رکود خرید و فروش زیر سایه گرانی

اگرچه این روزها بازار خرید و فروش مسکن در این استان با رکود کم سابقه ای مواجه است، ولی این رکود نه تنها کاهش قیمت هر متر مربع واحد مسکونی را به دنبال نداشت که همچنان قیمت ها متاثر از افزایش قیمت زمین، مصالح ساختمانی از سیمان تا کاشی، شیرآلات تا دستمزد کارگران روند صعودی خود ادامه داد و ازدیاد فروشندگان نسبت به خریداران نیز تاثیر چندانی در روند صعودی قیمت ها حداقل تا تیرماه سال جاری نداشت.

بر اساس این گزارش میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی در استان خراسان شمالی در اردیبهشت ماه سال جاری به حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون ریال ریال می رسد و این قیمت نسبت به بالا و پایین شهر مانند خیابان های فردوسی و قیام معروف به بالا شهر و بهره گیری از نوع مصالح ساختمانی در ساخت و نماهای داخلی و بیرونی و حتی تجهیزات و امکانات موجود در خانه ها استخر، جکوزی و حتی وان و گاها شیرآلات ساخت داخل و خارج بین ۲ برابر نسبت به سایر مناطق شهری بالاتر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

این استان دارای ۹ شهرستان و ۲۴ شهر است.

حدود ۵۰ هزار خانوار در واحدهای استیجاری سکونت دارند.