تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷

تهران- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده با بیان اینکه تمدید توافق غلات ضروری است، گفت: تمدید نشدن این توافق کشورهای در حال توسعه را متضرر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری بارون، بلینکن روز جمعه به وقت محلی هشدار داد که اگر روسیه توافق غلات را تمدید نکند کشورهای در حال توسعه متضرر خواهند شد.

بلینکن گفت: اگر مسکو تهدید خود را دنبال کند، کشورهای در حال توسعه از جمله در منطقه آسیای جنوب شرقی بهای آن را خواهند پرداخت که به معنای واقعی کلمه با کمبود و قیمت‌های بالاتر مواد غذایی همراه خواهد بود.

در همین رابطه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با تمدید توافق غلات موافقت کرده است.

اردوغان در گفت وگو با خبرنگاران افزود: ما برای استقبال از پوتین در ماه آگوست آماده می‌شویم و بر سر گسترش کریدور غلات دریای سیاه با وی به توافق رسیده‌ایم.

از سوی دیگر مسکو هنوز موافقت خود را برای امضای این قرارداد تائید نکرده است و پوتین رئیس جمهور روسیه بارها تهدید کرده است که به دلیل موانعی که بر سر راه صادرات روسیه وجود دارد، این قرارداد را تمدید نخواهد کرد.

پوتین روز پنجشنبه هشدار داد: هیچ‌یک از شروط مسکو برای اجرای این توافق برآورده نشده است.

این قرارداد تاکنون به اوکراین اجازه داده است که بیش از ۳۲ میلیون تن غلات را از میان کشتی‌های جنگی روسیه در دریای سیاه عبور دهد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه، گفت: دستیابی به توافق غلات برای بازسازی اعتماد کشورهای در حال توسعه از اهمیت زیادی برخوردار است.