اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: با نزدیک شدن به ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و ماه محرم ، مراسم آیینی و تاریخی طشت‌گذاری به روال هر سال روز سه‌شنبه (۲۷ تیرماه) در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا ، حسن محمدی ادیب روز شنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از دیرباز میزبان عزاداری مردم اردبیل بوده و هر سال با حضور دسته‌های عزاداری در این مجموعه مراسم تاریخی و آیینی طشت‌گذاری برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم عزاداری مردم دارالارشاد اردبیل در محرم حسینی با تاکید بر آیین طشت‌گذاری به شماره ثبت ۱۷۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به عنوان یک مراسم آیینی مرتبط با عزاداری ماه محرم در سطح کشور شناخته شده است.

محمدی ادیب ادامه داد: این مراسم با حضور دسته عزاداری محله عالی قاپو در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار خواهد شد.

دیار دارالارشاد و دارالایمان اردبیل که محل زندگانی شیوخ، عرفا و فضلایی همچون شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مقدس اردبیلی بوده و در استقرار حکومت یکپارچه شیعی به همت صفویان نقش مهمی داشته است، ماه محرم را با آئین‌ها و برنامه‌های خاصی گرامی می‌دارد و شکوهمندی این برنامه‌ها به حدی است که اردبیل، به عنوان قطب عزاداری‌های ماه محرم، الگویی برای سایر مناطق کشور محسوب می‌شود.