ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه وحدت و همبستگی بین اقشار مختلف مردم، خروجی اربعین است، گفت: بسترهای لازم به بهترین شکل ممکن برای مردم در اربعین فراهم شود.

به گزارش ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز شنبه در جلسه ستاد اربعین آذربایجان‌غربی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و گرمای طاقت فرسا و اوج گرما، محدودیت‌هایی برای حضور زائران وجود دارد و به همین دلیل پیش‌بینی کردیم از مرزهای استان، زائرانی از پنج استان شمال‌غرب کشور شامل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان تردد داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین در سال‌های گذشته زائرانی از کشورهای همسایه نظیر قفقاز و ترکیه از چذابه و شلمچه وارد شده و درخوزستان معطل می ماندند که امسال پیشنهاد دادیم زائرانی که از ترکیه، قفقاز و نخجوان می آیند، از مرز تمرچین وارد شوند. استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: قرارگاه فرهنگی، شبکه های برون مرزی رسانه ملی و مجمع تقریب این موضوع را اطلاع رسانی کنند تا زائران این کشورها اطلاع حاصل کنند که می توانند از مرز تمرچین وارد شوند.

وی افزود: همچنین پیش بینی کردیم از ظرفیت راه آهن نیز برای انتقال زائران اربعین از نقده به مرز تمرچین استفاده کنیم.

معتمدیان اظهار کرد: بسترسازی های لازم برای ارائه خدمات امدادی، درمانی، خروج از مرز، حمل و نقل در داخل کشور فراهم شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سال گذشته اولین سال بود، امسال آسیب شناسی های لازم صورت گرفته و افرادی را مشخص کردیم تا فرم های نظر سنجی را پخش کرده و آسیب شناسی کنیم تا بتوانیم امسال با رفع آسیب ها به ارائه خدمات بهتر بپردازیم.

استاندار آذربایجان غربی با قدردانی از مردم شهرهای نقده و پیرانشهر گفت: مردم اهل سنت پیرانشهر و نقده با هزینه‌های شخصی خود موکب زدند که این نشان از عشق و ارادت آنها به اهل بیت (ع) است و همچنین اقلیت‌های دینی نیز در اربعین حضور یافتند و ارادت خود را نشان دادند.

معتمدیان تاکید کرد: سال گذشته از استان‌هایی بودیم که نماد همدلی و همزبانی و انسجام را به دنیا مخابره کردیم و این امر نشان داد امام حسین (ع) متعلق به دین و مذهب خاصی نیست بلکه متعلق به تمام آزاد مردان است.

وی افزود: امسال نیز تلاش است اربعین با ایجاد بسترهای لازم به شکل شایسته ای برگزار شود که خروجی‌اش وحدت و همبستگی و همدلی بین ادیان و مذاهب است.

استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: اربعین در منطقه آرامش و امنیت به‌وجود آورد و علاوه براین خیر و برکتی هم با خود آورد چنانکه چند صد میلیارد تومان اعتبار ویژه جاده ها و زیر ساخت ها در نظر گرفته شد.

وی به تکمیل زیر ساخت های راهیان نور نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استان ما چندین سال درگیر جنگ بوده است ضروری است زیر ساخت های راهیان نور تقویت و تکمیل شود تا از این ظرفیت نیز استفاده شود.

راه اندازی موزه عبرت، همایش بزرگ اربعین، برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در ارومیه و تجلیل از آیت الله قریشی از جمله موضوعات دیگری بود که استاندار آذربایجان غربی به اجرای آنها تاکید و از برگزاری آنها خبرداد.

به گزارش ایرنا، همچنین در این جلسه اعضای حاضر به ارایه پیشنهادت، نظرات و برنامه های فرهنگی خود پیرامون اربعین پرداختند.