اهواز- ایرنا- عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم آبادان گفت: به دنبال ایجاد "دیپلماسی آموزشی" بین کشور عراق و استان خوزستان هستیم.

به گزارش ایرنا محمد مولوی شنبه در دیدار با مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در محل این اداره کل در اهواز بیان کرد: رایزنی‌هایی در این خصوص انجام شده و به دنبال فراهم کردن زمینه مراودات آموزشی بین این ۲ منطقه و ارزآوری برای استان هستیم.

وی گفت: نبود احکام خوب در بالادست و نیز اعتبارات کافی باعث شده تا شرایط مناسبی را در گسترش آموزش فنی و حرفه ای نداشته باشیم.

مولوی با بیان اینکه بیشترین حجم مراودات خوزستان با کشور عراق است ادامه داد: یکی از نیازهای کشور عراق در بخش آموزش و به ویژه حوزه فنی و حرفه ای است.

وی افزود: عراق به سرعت در حال تبدیل به یک کشور تجاری و صنعتی است و باید از این شرایط برای ایجاد درآمد در استان بهره برد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می‌توانیم فناوری و نیروی آموزشی و مهندسی خوزستان را برای ارائه خدمات به این کشور اعزام کنیم و برای استان و کشور ارزآوری داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه نگاه به ظرفیتی که در فنی و حرفه ای برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی وجود دارد خوب نیست و اهمیتی به این بخش داده نمی‌شود.

مولوی تاکید کرد: اگر بخواهیم رویکرد اشتغالزایی را به سمت بومی سازی سوق دهیم باید مهارت آموزی را به دورترین نقاط استان هدایت کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه باید کار موثری برای گسترش مهارت آموزی در کشور انجام شود؛ خوزستان استانی صنعتی و حرفه ای است و بسیاری از صنایع استان در گذشته در کنار خود هنرستان و دانشکده داشتند که متاسفانه امروزه این مهم کمرنگ شده است.

مولوی گفت: نیاز است در حوزه فنی و حرفه‌ای تنوع فعالیت‌ها و جذابیت بیشتر شود و هدایت تحصیلی دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی انجام گیرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: فنی و حرفه‌ای می‌تواند برای اشتغالزایی در روستاها ورود کند و با مهارت آموزی و تربیت نیروی کار از مهاجرت روستاییان برای کار به شهر جلوگیری کند.

مولوی ادامه داد: توسعه و راه اندازی رشته‌های مورد نیاز با توجه به اقلیم خوزستان مثل تعمیر کولر و وسایل سرمایشی یا تولید و تعمیر لنج و قایق را می توان در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به اینکه راه کاهش ضریب بیکاری از درگاه فنی و حرفه‌ای است افزود: خوزستان سومین استان کشور با نرخ بالای بیکاری و این در حالی است که دارای ظرفیت های صنعتی، صیادی و کشاورزی است.

در ادامه این‌نشست مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان نیز گفت: به‌ دنبال این هستیم که در شهرک های صنعتی استان آموزش فنی و حرفه‌ای را توسعه دهیم.

شهرام مولایی افزود: توانمندی نیروی کار جایگاه هر شهرستان را نشان می‌دهد، به عنوان‌ مثال پارسال مدال آور رشته جوشکاری کشور در مرکز آبادان بود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان ادامه داد: استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی از دیگر اولویت‌های این سازمان است که با توجه به وجود شرکت‌های بزرگ در استان می توان از این ظرفیت به عنوان مرکزی برای آموزش مهارت به جوانان استفاده کرد.

مولایی گفت: اگر دستگاه‌هایی همچون بنگاه‌های اقتصادی، آموزش و پرورش و منطقه آزاد ورود کنند می‌توانند نقش بسیار مهمی را در اشتغال استان و تربیت نیروی کار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امسال نهضت مهارت آموزی را به طور جدی در استان دنبال می‌کنیم افزود: ۱۹ گروه هدف امسال برای اجرای این طرح آموزشی مد نظر است.

مولایی ادامه داد: در نظام آموزش مهارتی جرقه مهارت از آموزش و پرورش شروع می‌شود و اگر بتوانیم تعامل خوبی را با آموزش و پرورش داشته باشیم می‌توانیم جوانان و نوجوانان بیشتری را به مهارت آموزی هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه فنی و حرفه‌ای استان امسال به مبحث اوقات فراغت به صورت ویژه ورود کرده است گفت: در بخش دولتی در ثبت نام دانش آموزان رتبه دوم و در بخش غیر دولتی رتبه سوم کشور را کسب کردیم.

مولایی اظهار کرد: آمادگی داریم ظرفیت های خالی فنی و حرفه ای را در استان در اختیار آموزش و پرورش برای آموزش دانش آموزان قرار دهیم.