تهران- ایرنا- هند و فرانسه بیانیه مشترکی که پس از گفتگوهای دوجانبه نخست وزیر هند و رئیس جمهوری فرانسه منتشر شد را اصلاح کردند، در نسخه جدید جزئیات مهم و حساسی در مورد قراردادهای دفاعی میان دو کشور، حذف شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از هندوستان تایمز، هند و فرانسه بیانیه مشترکی که پس از گفتگوهای دوجانبه بین نارندرا مودی، نخست وزیر هند و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه منتشر شد را اصلاح کردند، در نسخه جدید جزئیات در مورد قراردادهای دفاعی که به طور مشترک در دست ساخت هستند، حذف شده است، این حذفیات شامل توسعه مشترک موتور هواپیمای جنگی و ساخت سه زیردریایی اسکوربن بود.

این بیانیه در نسخه اولیه خود اعلام کرده بود که هند و فرانسه با برنامه ریزی برای «توسعه مشترک موتور هواپیمای جنگی» به همکاری دفاعی پیشگامانه در فناوری‌های هوانوردی پیشرفته ادامه می‌دهند و نقشه راه این پروژه تهیه شده توسط سازمان توسعه تحقیقات دفاعی و سازنده موتور فرانسوی، قبل از پایان سال جاری میلادی ارائه خواهد شد، با این حال، این موضوع در بیانیه اصلاح شده حذف شده است.

بیانیه مشترک از یادداشت تفاهم بین هند و فرانسه برای ساخت سه زیردریایی خبر داده بود که در بیانیه جدید، تجدید نظر شده و اشارات به زیردریایی‌های اسکوربن حذف شده است، بیانیه به جای مطالب قبلی می‌گوید: هند و فرانسه از موفقیت اولین برنامه ساخت زیردریایی اسکوربن (P۷۵ – Kalvari)، مدل ساخته شده در هند خرسند هستند و برای به اشتراک گذاشتن تخصص دریایی بین شرکت های دو کشور آمادگی دارند و در حال بررسی پروژه های بزرگ تر برای توسعه ناوگان زیردریایی هند و بهبود عملکرد آن هستند.

آنها همچنین یک نقشه راه برای اقدامات مشترک در منطقه هند و اقیانوس آرام، اعلام کردند و گفتند: در حال نهایی کردن یک صندوق توسعه برای تأمین مالی مشترک پروژه های توسعه پایدار توسط سایر کشورهای منطقه هستند.

هند و فرانسه روی ایجاد صندوق همکاری سه گانه هند و اقیانوس آرام (IPTDC) با هدف حمایت از نوآوری ها و استارت آپ ها در زمینه مسائل آب و هوایی و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل از کشورهای ثالث منطقه کار خواهند کرد. هر دو کشور به طور مشترک پروژه هایی را که قرار است از طریق این صندوق حمایت شوند را شناسایی خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: سرزمین‌های فرادریایی فرانسه در اقیانوس‌های هند و آرام، نقش مهمی در مشارکت هند و اقیانوس آرام بین دو کشور ایفا خواهند کرد.

این بیانیه می افزاید: همکاری هند و فرانسه به دنبال تامین منافع اقتصادی و امنیتی، تضمین دسترسی برابر و آزاد به اشتراکات جهانی، ایجاد مشارکت برای ایجاد رفاه و پایداری اقتصادی در منطقه و پیشبرد حاکمیت حقوق بین الملل است که با همکاری با دیگر کشورها در منطقه و فراتر از آن، نظمی متعادل و پایدار در اقیانوس را با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها ایجاد کند.

حوزه فضایی یکی دیگر از زمینه های مهم همکاری میان هند و فرانسه است، طرف فرانسوی در بیانیه‌ای درباره این بازدید گفت: مشارکت علمی و تجاری از طریق چندین توافق‌نامه بین مرکز مطالعات فضایی فرانسه و سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در حال افزایش است.

نهایی شدن ماهواره مشترک رصد زمین، با نام تریشنا؛ اولین مرحله از مجموعه ماهواره های نظارتی دریایی در اقیانوس هند و حفاظت از ماهواره‌های هند و فرانسوی در مدار در برابر خطر برخورد، بخشی از برنامه ها به شمار می آید.

بیانیه مشترک بیست و پنجمین سالگرد مشارکت استراتژیک هند و فرانسه، به سوی یک قرن روابط هند و فرانسه، نقشه راهی برای روابط دوجانبه تا سال ۲۰۴۷ ترسیم می کند.