گسترش همکاری‌های هند و فرانسه از تکنولوژی فضایی تا انرژی هسته‌ای

تهران- ایرنا- سفر ۲ روزه رییس جمهوری فرانسه به هند در حالی به پایان رسید که در بیانیه پایانی ۲ کشور بر گسترش همکاری‌ها تاکید کردند؛ همکاری‌هایی که شامل ساخت مشترک موقعیت‌یاب‌های فضایی، راکتورهای کوچک و بالگردها خواهد بود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سایت رسمی وزارت امور خارجه دولت هند، پاریس و دهلی روز جمعه از برنامه خود برای گسترش همکاری در صنایع دفاعی با هدف توسعه مشترک سخت افزارهای نظامی رونمایی کردند، بخش اصلی این طرح همکاری شرکت ایرباس فرانسه و تاتا موتور هند با هدف تولید مشترک بالگردهای H۱۲۵ است.

این توافق پس از گفت‌وگوهای نارندرا مودی نخست وزیر هند و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه انجام شد.

وینای موهان کواترا، قائم مقام وزارت امور خارجه هند، با اعلام نتایج مذاکرات مودی- ماکرون روز پنجشنبه در جی‌پور، گفت: طرحی برای تبادل متخصصان در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال با ارائه ویزای شینگن با اعتبار پنج ساله برای دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی هند برای همکاری با موسسات فرانسوی از دیگر تصمیمات کلیدی این گفت و گوها بودند.

۲ طرف در مجموع ۹ توافق نامه امضا کردند که زمینه های همکاری در موضوعات گوناگون از جمله مشارکت دفاعی-فضایی، پرتاب ماهواره برای تقویت تعامل در بخش مراقبت های بهداشتی و تحقیقات علمی را فراهم می کند.

دهلی و پاریس همچنین از عملیاتی شدن رابط پرداخت یکپارچه هند (UPI) در برج ایفل خبر دادند.

رئیس جمهوری فرانسه سفر ۲ روزه خود به هند را از جی‌پور آغاز کرد و مهمان اصلی جشن روز جمهوری در دهلی بود.

کواترا در یک نشست خبری گفت: هر ۲ طرف در مورد جنبه‌های مختلف برای پیشبرد همکاری‌های انرژی هسته‌ای و غیرنظامی بحث کردند و گفت‌وگوی «بسیار مثبت با ظرفیت افزایش همکاری» در مورد راکتورهای کوچک مدولار (SMR) در جریان است.

در بیانیه مشترک دولت فرانسه و هند، مودی و مکرون، از احتمال گسترش بیشتر درگیری ها در خاورمیانه، از جمله در دریای سرخ، که در حال حاضر تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی دارد، ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: سران ۲ کشور اهمیت بسیار بالای حفظ آزادی دریانوردی در دریای سرخ و احترام به قوانین بین المللی دریا را یادآوری کردند.

۲ طرف بر دیدگاه مشترک خود را برای همکاری دوجانبه و مشارکت بین المللی خود تاکید کردند. آنها پیشرفت در همکاری دوجانبه را ستودند و متعهد به سرعت بخشیدن به گسترش همکاری ها در سه بخش اساسی شامل همکاری دوجانبه (مشارکت برای صلح و رفاه، مشارکت برای سیاره زمین و مشارکت برای مردم) برای تقویت بیشتر تعهد مشترک خود به حاکمیت و استقلال راهبردی شدند.

مودی و مکرون، گفت‌وگوهای گسترده‌ای در مورد چالش‌های بلندمدت جهانی و تحولات بین‌المللی کنونی انجام دادند و با توجه به منافع و رویکردهای همگرایانه خود، توافق کردند که تعامل جهانی و منطقه‌ای خود را از جمله از طریق ابتکارات و نهادهای چندجانبه افزایش دهند.

هند و فرانسه برای همراهی در رسیدگی مشترک به چالش های زمین از جمله تغییر آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و آلودگی متعهد شدند.

مکرون در این گفت‌وگوها بر تصمیم فرانسه برای ایجاد شرایطی برای جذب سالانه ۳۰ هزار دانشجوی هندی در موسسات آموزش عالی فرانسه تاکید کرد.

مودی و مکرون همچنین تعهد خود را به تعمیق یکپارچگی بین بخش‌های صنعتی دفاعی ۲ کشور و همکاری برای شناسایی فرصت‌هایی برای طراحی، توسعه مشترک، تولید مشترک با هدف نه تنها برآوردن نیازهای دفاعی هند ابراز کردند.

هیچ اطلاعیه ای در مورد خرید ۲۶ نوع دریایی از جت های رافال و سه زیردریایی اسکورپن از فرانسه توسط هند منتشر نشده است زیرا مشخص است که مذاکرات قیمت برای معاملات چند میلیارد دلاری هنوز در جریان است.

پیمان همکاری فضایی دفاعی ۲ کشور، کار مشترک روی یک برنامه موقعیت‌یاب فضایی را آسان می کند که برای توسعه ماهواره های نظامی و به اشتراک گذاری اطلاعات حیاتی در مورد ترافیک فضایی و زباله ها بسیار مهم است.

کواترا گفت: این گفت‌وگوها فرصت هایی برای همکاری فناوری در حوزه های هوا، فضا، آگاهی از حوزه زیر آب، جنگ زمینی، روباتیک، دفاع سایبری، هوش مصنوعی و همچنین وسایل نقلیه و پلتفرم های خودمختار فراهم می کند.

وی افزود: توافق شده است که سال ۲۰۲۶ به عنوان سال نوآوری هند و فرانسه جشن گرفته شود.

قرارداد بین آژانس هوایی هند و فرانسه، بر انجام تحقیقات در زمینه فناوری‌های جدید پرتاب‌کننده، توسعه، ساخت و پرتاب ماهواره‌ها و محموله‌ها را تمرکز خواهد کرد.

مودی و مکرون همچنین در مورد همکاری های جاری بین ۲ کشور در منطقه اقیانوس هند و همچنین هند و اقیانوس آرام صحبت کردند.

کواترا در مورد همکاری غیرنظامی-هسته ای هند و فرانسه گفت: چندین عنصر از جمله بومی سازی، قابلیت مالی، مقرون به صرفه بودن در اولویت ۲ کشور است و ۲ طرف در حال ادامه گفت‌وگو هستند.

بر اساس بیانیه مشترک مودی و مکرون، آنها با محکوم کردن تلفات عظیم غیرنظامیان در درگیری‌های جاری [در غزه]، بر لزوم احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و ایجاد شرایط از جمله از طریق آتش‌بس بشردوستانه برای ارسال کمک‌ها به جمعیت آسیب‌دیده در این باریکه تأکید کردند.

سران ۲ کشور همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا از ۲ طرف شدند و تاکید کردند برای صلح و ثبات پایدار در منطقه، یک روند سیاسی منجر به راه حل دو دولتی برای مردم اسرائیل و فلسطین لازم است.

مودی و مکرون همچنین بر محکومیت صریح تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن از جمله تروریسم فرامرزی تاکید و عزم خود را برای ایستادگی در مبارزه مشترک علیه تهدید جهانی اشاره کردند.

۲ کشور همچنین توافق کردند: هیچ کشوری نباید پناهگاه امنی برای کسانی که اقدامات تروریستی را تأمین مالی، برنامه ریزی و حمایت می‌کنند، باشد.

در این بیانیه آمده است: سران ۲ کشور همچنین خواستار اقدام هماهنگ علیه همه تروریست‌ها، از جمله از طریق نام‌گذاری‌ها یا افراد وابسته به گروه‌هایی شدند که در فهرست کمیته تحریم‌های ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند.

این بیانیه اضافه می کند: ۲ طرف بر اهمیت رعایت استانداردهای بین‌المللی در مورد مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، مطابق با توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی تأکید کردند.

کواترا گفت: طرف فرانسوی حمایت خود از درخواست هند برای عضویت در آژانس بین المللی انرژی را اعلام کرده است. (آژانس بین المللی انرژی یک سازمان بین دولتی مستقل مستقر در پاریس است که در سال ۱۹۷۴ تأسیس شد و توصیه های سیاستی، تجزیه و تحلیل و داده هایی را در مورد کل بخش انرژی جهانی ارائه می دهد. ۳۱ کشور عضو آن، ۷۵ درصد از تقاضای جهانی انرژی را تشکیل می دهند.)

وی همچنین گفت در پی تصمیمی که در جریان سفر مودی به پاریس در ژوئیه سال گذشته گرفته شد، کنسول‌گری هند در شهر مارسی در جنوب فرانسه و دفتر فرانسه در حیدرآباد اکنون به طور کامل آماده بهره برداری هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha