تبریز- ایرنا- دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دو کشوری هستند که بیشترین اشتراکات را با همدیگر دارند و معتقدم عنوان «یک ملت، دو دولت» بیش و پیش از هر مصداق دیگری در مورد این دو کشور صدق می‌کند.

حسن گلی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اشتراکات فراوان ایران و جمهوری آذربایجان از عمقی به اندازه تاریخ چند هزار ساله ایران برخوردار است و اساسا تا ۲ قرن پیش از این، مردمان دو کشور در کنار هم زیسته و فرهنگ و تمدن مشترکی را بنیان نهاده اند و بعد از آن نیز مردم دو کشور همواره در غم و شادی در کنار هم و به فکر هم بوده اند.

وی افزود: البته در همه این ۲ قرن، تلاش‌های زیادی از سوی بدخواهان دو ملت برای تبدیل اشتراکات به افتراق بعمل آمده است و متاسفانه این تلاش‌ها در برخی موارد زمینه ساز برخی مشکلات شده و یکی از دلایل عمده فراز و نشیب‌های موجود در روابط دو کشور به این مساله مربوط می شود.

دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران در باکو افزود: با توجه به این مطالب، بدیهی است که تلاش در راستای تبیین واقعیات و تنویر افکار عمومی ایران و جمهوری آذربایجان در ارتباط با روابط فیمابین در حوزه های مختلف و رفع شبهات، سوء تفاهمات و عناد ورزی های دشمنان مردم دو کشور از جمله الزامات توسعه و تثبیت روابط دو جانبه می باشد که رسانه ها نقش اساسی در این خصوص بر عهده دارند.

وی ادامه داد: رسانه ها می توانند به تعمیق و تصحیح شناخت مردم دو کشور به خصوص نسل های جدید نسبت به یکدیگر کمک کنند و اراده ملت‌ها برای بهبود روابط را به دولت‌ها منتقل کنند.

گلی افزود: البته در این میان نقش خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان رسانه مرجع و کهن می تواند نقشی بی بدیل و موثرتر از شرایط فعلی باشد که به طور یقین راه اندازی ایرنا آذری و گشایش دفتر این خبرگزاری در باکو خواهد توانست به ایفاء نقش بهتر و قویتر در راستای انجام رسالت رسانه ای به خصوص در حوزه دیپلماسی عمومی کمک کند.

به گزارش ایرنا، به گزارش ایرنا، وبسایت آذری خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یازدهمین زبان خارجی ایرنا با حضور مدیرعامل ایرنا و مقامات سفارت ایران و مدیران رسانه ای جمهوری آذربایجان در باکو افتتاح شد. به گفته علی نادری مدیرعامل ایرنا، دفتر ایرنا در باکو نیز بزودی فعال خواهد شد.