زنجان – ایرنا - رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان از دستگیری ۲ نفر کلاهبردار حرفه ای خبر داد و گفت: این افراد با شگرد رسیدساز جعلی به خرید هشت راس گاو به ارزش پنج میلیارد ریال از حشم‌داران شهرستان ماهنشان اقدام کرده بودند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری پلیس زنجان، سرهنگ کارآگاه محمد علی آدینه لو روز چهارشنبه با بیان این مطلب، افزود: در پی شکایت چند نفر از حشم‌داران شهرستان ماهنشان مبنی بر کلاهبرداری از آنها با شگرد رسید ساز جعلی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی استان و شهرستان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: با بررسی کارآگاهان مشخص شد ۲ نفر با مراجعه به فروشندگان احشام هشت راس گاو خریداری کرده اند و سپس یک رسید بانکی جعلی در تلفن همراه خود را به فروشندگان ارائه داده و مدعی ‌شده اند که وجه دام واریز شده است و در ادامه مالباختگان پس از گذشت چند ساعت متوجه ‌شده اند که پولی به حسابشان واریز نشده است.

سرهنگ آدینه لو تصریح کرد: برابر اظهارات شکات و بررسی‌های به عمل آمده معلوم شد متهمین از طریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری کرده اند که با اقدامات فنی و شگردهای خاص پلیسی در شهرستان سقز شناسایی و ضمن هماهنگی با مرجع قضائی دستگیر و به پلیس آگاهی زنجان انتقال داده شدند.

وی یادآور شد: این ۲ متهم در بازجویی‌های اولیه منکر هر گونه بزه ارتکابی شدند ولی پس از مواجهه با مستندات و مدارک به سه فقره کلاهبرداری به ارزش پنج میلیارد ریال اعتراف کردند.

سرهنگ آدینه لو با بیان اینکه این ۲ کلاهبردار سابقا تحت تعقیب پلیس استان های شمالغرب کشور بودند، تصریح کرد: دامداران ‌باید سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود را همواره فعال کنند تا با واریز یا برداشت از حساب با دریافت پیامک از طرف بانک مربوط از انجام عملیات بانکی مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

وی تاکید کرد: دامداران باید دقت داشته باشند پیامک ارسالی به حتم از سرشماره بانک مربوط باشد و موجودی حساب خود را با دستگاه کارتخوان، موبایل بانک یا اینترنت بانک بررسی کنند.

رئیس پلیس آگاهی استان از شهروندان خواست: هشدارهای پلیس را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی، مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ و یا ۱۳۰ مرکز فوریت پلیس آگاهی در سراسر استان گزارش کنند.

کشف تلفن های همراه قاچاق در خدابنده

فرمانده انتظامی استان زنجان از کشف ۴۰ میلیارد ریال گوشی تلفن همراه قاچاق از یک دستگاه سواری تاکسی پژو در شهرستان خدابنده خبر داد.

سردار محمد طراقیه گفت: در پی اشراف اطلاعاتی ماموران پلیس امنیت اقتصادی شهرستان خدابنده مبنی بر حمل کالای قاچاق با یک دستگاه سواری تاکسی پژو، مراتب شناسایی و توقیف این خودرو در دستور کار ماموران قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: ماموران با رصد مسیرهای ارتباطی شهرستان، یک دستگاه سواری تاکسی پژو ۴۰۵ را در محور بیجار – خدابنده متوقف و در بازرسی از آن تعداد ۴۸ دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند کشف کردند.

سردار طراقیه تصریح کرد: کارشناسان، ارزش ریالی این تعداد گوشی تلفن همراه هوشمند را ۴۰ میلیارد ریال برآورد کردند که در این راستا پرونده قضایی تشکیل و خودرو روانه پارکینگ شد.

فرمانده انتظامی استان زنجان تأکید کرد: پلیس در راستای مبارزه بی امان با قاچاق کالا همه تلاش خود را به کار بسته است، تا تحرک از قاچاقچیان و ضربه زنندگان به اقتصاد جامعه سلب شود.

دستگیری عامل دسترسی به حساب کاربری اینستاگرامی شهروند زنجانی

رئیس پلیس فتا استان زنجان از شناسایی و دستگیری عامل دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری اینستاگرامی شهروند زنجانی خبر داد و گفت: متهم با صدور پیامی؛ از مخاطبان شاکی درخواست کمک مالی می کرد.

سرهنگ سیداحمد موسوی گفت: برابر شکایت یکی از شهروندان زنجانی مبنی بر دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری اینستاگرامی و درخواست وجه از دنبال کنندگان صفحه شخصی به بهانه مشکل مالی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از اخذ اظهارات شاکی و با بررسی‌های فنی و شگردهای خاص پلیسی متهم در استان زنجان شناسایی و با هماهنگی قضایی‌، دستگیر و به پلیس فتا استان زنجان انتقال داده شد.

این مسئول انتظامی افزود: متهم در تحقیقات اولیه، منکر هرگونه بزه ارتکابی شد که پس از مواجهه با مستندات و مدارک جمع‌آوری شده از سوی کارشناسان پلیس فتا ضمن اعتراف، بیان داشت: از طریق فضای مجازی با شاکی آشنا شدم و با اقدامات فریبکارانه به حساب کاربری اینستاگرامی وی دسترسی پیدا کردم و با بیان مشکل مالی درخواست کمک از مخاطبین را داشتم که توسط پلیس فتا دستگیر شدم.

سرهنگ موسوی اظهار داشت: کاربران فضای مجازی دقت کنند در صورتی که حساب کاربری آنها مورد دسترسی غیرمجاز مجرمان قرار گرفت‌ جهت پیشگیری از هرگونه سوء استفاده‌های احتمالی، در اولین فرصت از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیامک، موضوع را به دوستان و آشنایان خود اطلاع دهند.

وی با اشاره به لزوم فعال‌سازی تایید هویت ۲ مرحله‌ای برای حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی به شهروندان، توصیه کرد: هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران و اشتراک گذاری تصاویر خصوصی و خانوادگی خودداری کنند.

رئیس پلیس فتا استان زنجان گفت: شهروندان توصیه‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت مشاهده، موارد مشکوک را بلافاصله با کارشناسان مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارشات مردمی در میان بگذارند.

دستگیری سارق خودرو و کشف خودروی سرقتی

فرمانده انتظامی شهرستان خدابنده از کشف یک دستگاه خودروی سرقتی سواری پژو و دستگیری سارق خبر داد.

سرهنگ محسن غنیمتی گفت: مأموران پلیس آگاهی خدابنده حین گشت زنی هدفمند در سطح حوزه به یک دستگاه خودروی پژو مشکوک شدند و آن را مورد بررسی قرار دادند.

وی اظهار داشت: با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که خودروی مذکور دارای سابقه سرقت است که به پارکینگ انتقال داده شد.

این مسوول گفت: سارق دستگیر و مراتب پس از تشکیل پرونده مقدماتی تحویل مقامات قضایی شد.

سرهنگ غنیمتی خاطرنشان کرد: لازم است شهروندان، با رعایت هشدارهای پلیسی و نصب تجهیزات ایمنی تا حد امکان از به سرقت رفتن خودرو و موتورسیکلت خود پیشگیری کنند.