به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری چهارشنبه شب طی سخنانی در نخستین جلسه از ماه محرم هیات ثارالله در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، به تبیین روایتی از سیدالشهدا(ع) پرداخت و افزود: زمانی که کاروان امام حسین (ع) از مکه مکرمه به سمت کوفه در حرکت بود، اباعبدالله (ع) در منزلی به نام «ثعلبیه» که تقریبا میانه مسیر مکه و کربلاست، دستور توقف دادند که شخصی به سمت حضرت آمد و از معنای آیه شریفه «یوم ندعوا کلَ اُناس بإمامِهم» سؤال کرد.
وی گفت: امام حسین(ع) ضمن پاسخ به سوال سائل، فرمود در عالم ۲ جریان امامت وجود دارد، در پیشانی یک جریان، امامی است که به بهشت دعوت میکند و در طرف مقابل، امامی است که به آتش دعوت میکند و در ادامه این دو فراخوان، دو اجابت هم شکل میگیرد که ثمره یکی ورود به وادی جنت و ثمره اجابت دیگر ورود به آتش است.
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: در واقع امام حسین (ع) با این پاسخ دقیق از تقابل امامت خود در مقابل بنی امیه سخن به میان آورد.
آیت الله میرباقری در ادامه با اشاره به ریشههای تاریخی این ۲ جریان در آیات قرآن کریم، به بیان این نکته مهم پرداخت که این ۲ از آغاز خلقت انسان جاری بوده و در قیامت نیز همین ۲ جریان وجود دارد وتقسیم بندی عادلانهای شکل میگیرد که همه اهل قیامت نیز آن را میپذیرند به این صورت که هر شخصی در این دنیا به هرکدام از این جریانها پیوند داشته است در قیامت نیز با همان جریان همراه خواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بیان مختصات این ۲ امامت و این ۲ امت بر اساس آیات قرآن و رویات پرداخت و گفت: قرآن کریم به حیاتی که ذیل این ۲ جریان امامت شکل میگیرد به حیات دنیا و آخرت تعبیر می کند. در واقع میتوان گفت که حیات دنیا محیط ولایتِ ائمه جور است و حیات آخرت، محیط ولایت ائمه معصومین(ع) است.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این نکته که حیات دنیا و آخرت در همین عالم شروع می شود، افزود: در زیارت جامعه کبیره، اهل بیت (ع) به «ارکان البلاد» توصیف شدهاند و این به این معناست که حیات امت مؤمنان در گروی پیوندشان با امام است. همان طور که فرموده اند، «ارواحکم فی الارواح»، یعنی عناصر وجودی مؤمن از حیات امام تجلی پیدا میکند و در واقع اصل حیات مؤمن مربوط به اتصال او با امام است.
آیتالله میرباقری افزود: در امت باطل هم همینگونه است که محور و رکن امت باطل، همان امامی است که امت باطل حول آن شکل میگیرد و مناسباتشان همان مناسبات ضلالت است که از جانب امام آنها نشر داده میشود.
وی با توجه به آیه شریفه «کلا نمد هولاء و هولاء» بیان داشت: خداوند متعال جریان حق و باطل را در همین عالم ارض امداد میکند و تمام امکاناتی که برای رشد نیاز دارند در اختیار آنها قرار میدهد، البته اینگونه نیست که دستگاه شیطان در عرض دستگاه نبی اکرم (ص) باشد بلکه دستگاه ابلیس در ذیل دستگاه نبی اکرم (ص) قرار دارد و در اصل برای رشد جبهه حق است و این رشد در درگیری این ۲ جریان حاصل می شود.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خویش به تبیین مختصات این ۲ جریان در آیات شریف قرآن پرداخت و عنوان کرد: یکی از مختصات اصلی در جریان جبهه حق این است که فتنه و امتحان در مسیر حرکت مؤمنان قطعی است و تنها راه ورود به وادی ایمان گذر از حیات دنیا است و این حیات چیزی جز لهو و لعب نیست، خداوند متعال در سوره مبارکه عنکبوت به فتنههای ایجاد شده در مسیر رسیدن به وادی ایمان اشاره میفرماید و هدف آن را، خالص سازی در جبهه حق بیان میکند؛ یعنی آنانی که فقط ادعای ایمان دارند از جریان مؤمنان واقعی باید جدا شوند.
آیتالله میرباقری در پایان یادآور شد: آنانی که وارد ولایت طاغوت شده و از ولایت حق جدا میشوند در واقع وارد خانه عنکبوت میشوند که علاوه بر سستی و ناپایداری این خانه، روابطی که در آن شکل میگیرد روابطی بر پایه محبت و مودت نیست. بلکه بر اساس عداوت، منفعت و سود است. به طوری که معمولا عنکبوت تنها در آن زندگی میکند.