همدان-ایرنا- کارشناس میراث فرهنگی استان همدان در خصوص آداب و رسوم ماه محرم در شهرستان نهاوند گفت: یکی از آیین هایی که در کشور تنها در شهرستان نهاوند اجرا شده است آیین «رخصت یا مولا» است که در نخستین شب از ماه محرم در زورخانه برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا از از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، فریبا نعمتی اظهار داشت: عشق به امام حسین (ع) و عزاداری برای ایشان و اصحاب باوفایشان و کار در دستگاه اباعبدالله همیشه برای همه باعث افتخار بوده است.

وی افزود: شور و اشتیاق جوانان و ورزشکاران نهاوندی باعث شده است که هرساله در شب اول ماه محرم مراسم رخصت یا مولا باشکوه خاصی برگزار شود.

کارشناس میراث فرهنگی استان همدان گفت: در این مراسم ورزشکاران و پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای با برگزاری مراسم در گود زورخانه از مولا علی (ع) برای شروع عزاداری برای فرزندشان امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) رخصت و اجازه می‌گیرند.

نعمتی اظهار داشت: این مراسم مذهبی در فضایی معنوی و بافضیلت برگزار می‌شود و همراه با قرائت قران و دعا انجام می‌شود و سپس ورزشکاران ورزش پهلوانی نهاوند در مقام امام حسین (ع) مرثیه‌سرایی می‌کنند.

وی اضافه کرد: نوحه‌خوانی و سینه‌زنی بانوای مداحان و ذکر مصیبت در رثای شهدای دشت کربلا از دیگر برنامه‌های این مراسم است که با حضور جوانان برگزار می‌شود.

کارشناس میراث فرهنگی استان همدان گفت: اجرای مراسم تعزیه با حضور هیات‌های مختلف شهرستان که هرسال به همت یک هیات برگزار می‌شود باعث شده است تا این مراسم با همدلی و همراهی همه برگزار شود.

نعمتی افزود: در مراسم رخصت یا مولا با حضور پهلوانان و پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای نهاوند در ورودی زورخانه شال عزای امام حسین (ع) بر گردن حاضران انداخته می‌شود که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این مراسم است.