۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۲۱:۴۷
کد خبر: 80892500
T T
۰ نفر
مراسم آئيني پهلواني اذن عزاداري از امام علي (ع) در نهاوند برگزار شد

نهاوند - باز هم محرم ماه عزاي آل محمد (ع) و ماه حزن و اندوه عرشيان و فرشيان آمد وغم و اندوه حال و هواي شهرنهاوند را همانند ديگر شهرهاي ايران اسلامي در برگرفت و فضاي كوچه و بازارهاي شهربا نصب پرچمهاي سياه معنوي تر شد.

محرم ماه شور و شعور و عشق و فرياد است و ماه حزن و اندوه اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) و شيعيان و محبين خاندان رسالت،ماهي كه مردم در حسرت مصائب خاندان امام حسين در كربلا بر سر و سينه ميزنند تا زخم بر جان نشسته خود را التيام بخشند ، مردم ولايت مدارايران اسلامي از روزها قبل با برگزاري مراسمهاي آئيني و سياه پوش كردن كوي برزن خود به استقبال اين ماه مي روند .

به گزارش روز سه شنبه ايرنا مردم ولايت مدار نهاوند اعم از جوانان،ورزشكاران و پير و جوان نيزخود را براي برگزاري مجالس عزاي امام حسين (ع) آماده كرده اند .

يكي از آئينهاي سنتي كه طي ساليان اخير توسط هيات زورخانه اي اين شهرستان برگزار مي شود مراسم رخصت يا مولا و اذن عزاداري از امام علي(ع) پدر بزرگوار امام حسين(ع) است كه شب گذشته در اولين شب ورود به عزاداري سالار شهيدان در زورخانه پورياي ولي نهاوند با حضور عاشقان آن حضرت ،پيشكسوتان ورزش زورخانه و جمعي از مسئولين شهرستان برگزار شد .

'محمد تقي شهبازي' رئيس هيات ورزش باستاني نهاوند در رابطه با فلسفه برگزاري اين مراسم درزورخانه مي گويد: از آنجائيكه زورخانه ها با نام مولاي متقيان امام علي(ع) آميخته شده اند، عزاداران حسيني و ورزشكاران پهلواني براي رخصت از امام علي(ع) به منظور اذن ورود به ايام محرم و عزاداري فرزندش امام حسين(ع) در زورخانه نهاوند گرد هم مي آيند و با خواندن اشعار مذهبي و اجراي آئين ورزشي به شكلي نمادين خود را براي عزاداري آماده مي كنند.

وي مي گويد : در اين مراسم سراسر گود زورخانه با پارچه مشكي سيه پوش شده و پيشكسوتان ورزش باستاني با بستن شال و لباس سياه به نشانه عزا به اجراي بخشي از ورزش زورخانه اي مي پردازند .

به گفته وي در اين مراسم علاوه بر پيشكسوتان محلي از پيشكسوتان و نام آوران اين رشته در ديگر شهرهاي كشور دعوت مي شود و ذاكران اهل بيت همراه با ضرب زورخانه اشعار حزن انگيزي را در رثاي حضرت ابا عبد اله الحسين (ع) سر مي دهند.

'شهبازي' سابقه برگزاري اين مراسن آئيني را به گذشته هاي دور نسبت مي دهد و مي افزايد : برگزاري اين مراسم در گذشته در بين ورزشكاران پهلواني مرسوم بود كه طي سالياني به فراموشي سپرده شد كه با تلاشهاي صورت گرفته امسال چهارمين سال است كه مراسم اذن دخول به ماه محرم تحت عنوان رخصت يا مولا در نهاوند برگزار شده و ميهماناني از فدراسيون ورزشهاي زورخانه اي و پهلواني در اين مراسم شركت مي كنند.

به گفته وي اين مراسم حزن انگيز از سوي ميهمانان مراسم مورد توجه قرار گرفته و فضاي ورزشي را با روح جوانمردي و ايثار آميخته مي كند.

7526/551