تهران-ایرنا- یک مقام روس ضمن رد ایده اسکورت کشتی‌های حامل غلات اوکراین توسط ترکیه، بر تلاش برای تامین غلات مورد نیاز کشورهای آفریقایی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری روسی اسپوتنیک، «سرگئی ورشینین» روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: ایده اسکورت کشتی های حامل غلات اوکراین توسط کشتی های ترکیه غیرممکن و خطرناک است و تاکنون درباره آن رایزنی نشده است.

وی از آمادگی روسیه برای بازگشت به توافق غلات، در صورت رعایت تمام شرایط آن خبر داد.

این مقام روس با بیان اینکه فعلا مذاکره ای بین طرفین درباره جایگزین احتمالی توافق غلات نشده است، افزود: روسیه همه تلاش خود را می کند تا پایان یافتن توافق غلات بر نیازهای غذایی کشورهای آفریقایی تاثیر نگذارد.

ورشینین، عملیاتی نشدن وعده های سازمان ملل برای ایجاد مکانیسم صادرات غلات و کود شیمیایی روسیه را علت تمدید نشدن قرارداد صادرات غلات عنوان کرد.

وی با اشاره به بیانیه «آنتونی گوترش» دبیر کل سازمان ملل علیه مسکو بعد از حمله به اودسا، رویکرد سازمان ملل درباره جنگ اوکراین را دارای استاندارد دوگانه و در حمایت از این کشور ارزیابی کرد.

در شرایطی که روسیه از حمله به محل اختفای تجهیزات نظامی ارتش اوکراین در اودسا خبر داده است، خبرگزاری رویترز مدعی شد که امروز نظامیان روس برای چهارمین بار پایانه های صادرات غلات اوکراین در دریای سیاه را هدف قرار داده و توقیف کشتی ها را در این منطقه تمرین کرده اند.