به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از آسیاپلاس بر اساس این یادداشت تفاهم که پس از نشست کارگروه سه کشور در شهر اسلام آباد امضا شد، مسیر جدید این خط آهن نسبت به پروژه اولیه تغییر خواهد کرد.
در این گزارش آمده است: مسیر راه آهن از ترمذ ازبکستان به مزار شریف و لوگر در افغانستان می گذرد و در گذرگاه مرزی خرلوچ ولایت پکتیا به خاک پاکستان می رسد. پیش از این قرار بود که این خط آهن از گذرگاه مرزی «تورهم» در ولایت ننگرهار وارد خاک پاکستان شود.
وزارت راه آهن پاکستان اعلام کرد که اتصال خطوط ریلی سه کشور به توسعه تجارت منطقه ای، ترانزیت و همکاری های دوجانبه بین کشورهای شرکت کننده کمک می کند.
پاکستان، افغانستان و ازبکستان نیز بر روی نقشه راه مطالعات فنی و منابع سرمایه گذاری برای تطبیق سریع این پروژه به توافق رسیده اند.
به گفته طرف ازبکستان، این خط آهن به طول ۷۶۰ کیلومتر از طریق افغانستان حدود ۵ روز زمان تحویل بار به پاکستان و ۴۰ درصد کاهش هزینه های حمل و نقل را به همراه خواهد داشت.
تخمین زده می شود که ساخت این پروژه با بودجه ۶ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۷ تکمیل شود و در سال ۲۰۳۰ تا ۱۵ میلیون تن بار در سال توسط خط آهن "فارو - افغانستان" جابه جا شود.
در صورت اجرای پروژه راهآهن «فارو-افغانی» کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه، ازبکستان و افغانستان به بنادر پاکستان در دریای عرب متصل میشوند و راه جدیدی برای صادرات کالا به کشورهای خاورمیانه و جنوب شرق آسیا باز میشود.