به گزارش ایرنا، در تاریخچه فرودگاه پیام پنج تحول و دگرگونی به چشم می خورد، نخست فعالیت پروازهای باری است که با نقل و انتقال کالا به مناطق مختلف جهان از اوایل دهه ۷۰ رقم خورد ، دهه ۸۰ با شکل گیری منطقه ویژه اقتصادی در اراضی حاشیه ای فرودگاه فصل جدیدی از توسعه در آن به وجود آمد.
فعالیت واحد های تولیدی سبز در منطقه ویژه اقتصادی پیام فرش قرمز را زیر پای سرمایه گذاران گشود و بخش زیادی از سرمایه های داخلی و خارجی را جذب کرد. راه اندازی پروازهای آموزشی بخش دیگری از خدمات مجموعه پیام است که در طول سال های فراز و نشیب خدمات فرودگاهی این بخش مسیر خود را به طور چشمگیر ادامه داده است.
دهه ۹۰ نیز با توسعه و تجهیز فرودگاه پیام، پروازهای مسافری نیز به خدمات این مجموعه افزوده شد و زمینه بهره مندی ساکنان البرز و مناطق همجوار از خدمات مسافرت هوایی فراهم شد هرچند که این بخش بنا به عللی همچنان در خدمات رسانی نیاز به توجه و نگاه ویژه دارد.
فصل دیگر توسعه مجموعه پیام در شکل گیری دانش بنیان ها و شرکت های فناور خودنمایی کرد که اینک در پرتو نگاه دولت سیزدهم تمام بخش های این مجموعه در حال بازنگری است.
فرودگاه پیام وسعتی به اندازه ۱۰ هزار هکتار دارد که منطقه ویژه اقتصادی نیز سه هزار و ۶۰۰ هکتار از این اراضی را به خود اختصاص داده است که بنا به گفته کارشناسان اقتصادی ، دانش بنیان ها در آشیانه پیام پروبال گرفته اند.
فرازونشیب های پیام
مجموعه فرودگاهی و اقتصادی پیام با اینکه در طول حدود چهار دهه روند احداث و توسعه را پیموده اما فعالیت ها و خدمات آن همواره با فراز و نشیب ها همراه بوده است.
بخش فرودگاهی این مجموعه که فعالیت خود از اوایل دهه ۷۰ آغاز کرد در سال های نخست تب و تاب بالایی در زمینه صادرات و واردات کالا داشت و روزانه چند پرواز نشست و برخاست از طریق این فرودگاه انجام می شد اما به مرور زمان و با تشدید تحریم ها و مشکلات دیگر خدمات بخش باری فرودگاه رو به کاستی گذاشت.
در این بین فعالیت های آموزشی فرودگاه با استفاده از هواپیماهای سبک و فوق سبک استمرار داشت و فرودگاه بیشتر جنبه آموزشی به خود گرفت.
احداث منطقه ویژه اقتصادی پیام در کنار مجموعه فرودگاهی با اینکه در آغاز کار با تب و تاب فراوانی همراه شد اما کاهش فعالیت های پروازی روی بخش اقتصادی هم تاثیر گذاشت تا جائیکه محصولات تولیدی به جای حمل هوایی به خلیج فارس انتقال یافت.
آنچه دراین سال ها به عنوان مهمترین مشکل خدمات هوایی فرودگاه بین المللی پیام به شمار رفته عدم برخورداری هواپیماها از سوخت یارانه ای بوده که خدمات هوایی فرودگاه را تحث تاثیر قرار داد.
راه اندازی بخش مسافری فرودگاه بین المللی پیام از شهریور ماه سال ۹۸ با اینکه خبر خوشی برای البرزی ها و مناطق همجوار بود اما رفته رفته خدمات مسافری این فرودگاه رو به کاستی گذاشت تا جائیکه مردم البرز دوباره میهمان فرودگاه مهرآباد تهران شدند.
برقراری پروازهای کرج – اهواز ، کرج – مشهد و کرج – کیش و بالعکس در ماه های اولیه مسافرت های هوایی به واسطه عدم رغبت شرکت های خدمات هوایی کم کم رو به کاستی گذاشت و به نقطه توقف رسید.
دولت سیزدهم و احیای دوباره خدمات پیام
فعالیت های تولیدی منطقه ویژه اقتصادی پیام به رغم تحریم های شکننده استمرار یافت تا جائیکه برخی شرکت های دانش بنیان و فناور در اقدامات مبتکرانه و نوآورانه به ساخت تجهیزات پزشکی مانند دستگاه سونوگرافی روی آوردند و مدال افتخار ملی و بین المللی برگردن انداختند.
با این وجود تمام ظرفیت ها چه در بخش فرودگاهی و چه در بخش تولیدی هنوز سرو سامان نداشت و نیاز به موتور محرک و مشوق های لازم برای حرکت رو به جلو داشت.
استقرار دولت سیزدهم در دوران کرونا و تحریم با نگاه همه جانبه به نیازهای اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی تا نیازهای ضروری همراه شد.
دولت تازه کار جدال را با دیو کرونا آغاز کرد و پشت آن را با حمایت دانشمندان ایرانی به خاک مالید، ضمن آنکه کرونا با اینکه تهدیدی بزرگ برای سلامت مردم بود اما فرصتی به وجود آورد تا دانش بنیان ها عرض اندام کنند در این بین منطقه ویژه اقتصادی پیام با دست پر در صحنه ظاهر شد واز تولید محصولات پزشکی تا بهداشتی به کمک مردم آمد.
نگاه ویژه دولت موجب شد تا دانش بنیان ها در آشیانه پیام پروبال بگیرند و صنعت سبز کم کم جای خود را به نوآوری و فناوری سبز دهد.
اینک در بخش تولید بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دانش بنیان و فناور در تولید محصولات بهداشتی درمانی ، زیست محیطی ، صنعت سبز مانند ساخت تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی ، صنایع مربوط به فناوری و ارتباطات و دیگر نیازها گوی سبقت از صنایع پیشگام جهانی را ربوده اند تا جائیکه تجهیزات کمیاب صنایع نفت و گاز اکنون در این منطقه به تولید می رسد و به عنوان صنعت فناور و مادر صنایع نفت و گاز را پیشتبانی می کند.
بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهور از مجموعه فرودگاه و منطقه ویژه فرودگاه پیام در اردیبهشت ۱۴۰۲ و حضور خبرنگاران در این بازدید زوایای تازه ای از پیشرفت های علمی و فناورانه پیام را به دنیا مخابره کرد.
فعالیت صنایع دانش بنیان و دیدن این همه پیشرفت بالندگی در سایه تحریم و نسیان ارزی نشان داد که جوانان ایرانی در پیدا و پنهان دست روی دست نگذاشته و برای چشاندن طعم خوش خدمت به مردم و ناکارآمدی تحریم پای کار آمده اند.
کارهای بر زمین مانده تا قبل از سال ۱۴۰۰ در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام فراوان بود و بخش عمده این کارها به دولت سیزدهم رسید. تحول در تولید منطقه ویژه اقتصادی پیام شهریورماه سال ۱۴۰۰ با روی کارآمدن دولت سیزدهم وارد مرحله جدیدی شد.
تقویت دانش بنیان ها در مجموعه خدمات فرودگاهی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در کنار شکل گیری و توسعه فعالیت های گمرکی ، بانکی و ارزی موجب شد تا ۲ مجموعه فرودگاهی و اقتصادی پیام مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.
با اینکه تعداد واحدهای تولیدی منطقه ویژه اقتصادی پیام تا قبل از سال ۱۴۰۰ به حدود ۹۰ واحد تولیدی می رسید اما اکنون آمارها رشدی بیش از سه برابری را نشان می دهد. در این میان فعالیت شرکت های دانش بنیان به ویژه در زمینه لوازم و تجهیزات پزشکی و غذایی در این منطقه حکایت از تحولی شگرف در عرصه تولید و رقابت در بازارهای جهانی دارد.
ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی از جمله سونوگرافی در منطقه ویژه اقتصادی پیام بیانگر بالندگی و پرواز دانش بنیان ها در ارتفاع علم و دانش است که مصداقی عینی برای شعار «ما می توانیم » به شمار می آید.
با این اوصاف مجموعه خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام دارای ساختاری نظام مند، مستقل و پرتحرک است؛ از همین رو سرمایه گذاران کمترین چالش را در دریافت مجوز فعالیت در عرصه تولید و خدمات را دارند.
حضور پرتعداد مسوولان کشوری در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام برای بررسی نیازهای این منطقه و تسهیل در خدمات رسانی به سرمایه گذاران و مردم بیانگر آن است که دولت سیزدهم برای توسعه چنین فرصت هایی آستین بالا زده است .
ورود سرمایه گذاران جدید به پیام
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از جذب ۶۳ شرکت جدید سرمایه گذاری طی سال گذشته در این منطقه خبر داد و گفت : اکنون شمار شرکت های تولیدی و دانش بنیان در منطقه ویژه اقتصادی پیام به ۳۰۰ واحد رسیده است .
به گفته اکبر قنبر پور، ۵۳ درصد این شرکت ها در حوزه آی سی تی و الکترونیک فعالیت دارند که تلاش ها بر این است تا پایان دولت سیزدهم میزان مشارکت شرکت های حوزه آی سی تی و الکترونیک در منطقه ویژه پیام به ۷۳ درصد برسد.
وی ادامه داد: اکنون راه اندازی گمرک ویژه آی سی تی به عنوان یک برنامه تکلیفی در منطقه ویژه اقتصادی پیام دنبال می شود و شهریور ماه امسال محقق خواهد شد.
ایجاد قطب دیتا سنتر کشور در پیام
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام بیان کرد: ایجاد قطب دیتا سنتر (مرکز داده پردازی) کشور به عنوان یک برنامه اصلی در این منطقه دنبال می شود و زیر ساخت های آن برای استقرار شرکت های حوزه آی سی تی و الکترونیک در حال تکمیل است.
قنبرپور اظهار کرد: تاکنون ۹ مجموعه خصوصی دیتا سنتر در منطقه ویژه پیام راه اندازی شده است ضمن آنکه تولید محصولات عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات روز به روز در حال افزایش است.
وی به برخی محصولات تولیدی حوزه ارتباطات منطقه ویژه اقتصادی پیام اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در این منطقه تولید می شود که امسال این ظرفیت به یک میلیون دستگاه خواهد رسید.
اجاره ۲۵ ساله زمین در منطقه ویژه اقتصادی پیام
قنبرپور با اشاره به مساحت سه هزار و ۶۰۰ هکتاری منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام، گفت : تلاش ها براین است تا شرکت های حوزه آی سی تی با هدف توسعه طرح ارتباطات در این منطقه مستقر شود ضمن آنکه زمین مناسب با اجاره ۲۵ ساله در اختیار این شرکت ها قرار می گیرد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام بیان کرد: اجاره این زمین ها تا چهار سال اول فعالیت شرکت ها ثابت و پس از آن سالانه ۱۵ درصد افزایش می یابد.
ارائه تمام خدمات اداری به سرمایه گذاران
قنبرپور با بیان اینکه صدور مجوزهای تاسیس، راه اندازی و ساخت شرکت ها در داخل منطقه ویژه اقتصادی انجام می شود، گفت : این امر موجب شده تا بستر جذب سریع سرمایه گذاران با شتاب انجام شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام گفت: اکنون ۲ گمرک تخصصی حوزه منطقه ویژه و استان البرز در این منطقه فعالیت دارند که بیانگر اهمیت فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام است.
وی به فعالیت های فرودگاهی منطقه ویژه و فرودگاه بین المللی پیام اشاره کرد و افزود: اکنون ۷۰ درصد فعالیت های فرودگاه پیام به آموزش خلبانی اختصاص یافته ضمن آنکه پروازهای باری و مسافری در حال انجام است.
تسهیل در جذب سرمایه گذاران
منطقه ویژه اقتصادی پیام با اتخاذ ساز و کار مناسب گام موثری در جذب آسان سرمایه گذاران به وجود آورده و اکنون تمام شرکت های تولیدی مستقر در این مجموعه به صورت دانش بنیان فعالیت می کنند.
طبق پیش بینی ها ، تعداد شرکت های دانش بنیان و تولیدی این مجموعه تا پایان دولت سیزدهم به بیش از ۲ برابر ظرفیت موجود خواهد رسید.
اکنون بخشی از تولیدات غذایی و تجهیزات پزشکی منطقه ویژه اقتصادی پیام به خارج از کشور صادر می شود.
بازگشت هواپیماها به باند پروازی پیام
برقراری دوباره پروازهای کرج – نجف اشرف در روز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ فصل جدیدی از خدمات هوایی فرودگاه بین المللی پیام به شمار می رود.
نماینده عالی دولت سیزدهم در استان البرز ضمن دعوت از تمام شرکت های خدمات هوایی کشور برای فعالیت در فرودگاه پیام اعلام کرد: دولت و استانداری البرز از این شرکت ها حمایت گسترده خواهند داشت.
استاندار البرز با اشاره به امکانات و ظرفیت های بالقوه و بالفعل فرودگاه بین المللی پیام اعلام کرد: این فرودگاه برای ارائه خدمات هوایی داخلی و خارجی در تمام خطوط پروازی آماده است.
"مجتبی عبداللهی " در حاشیه برقراری پرواز هوایی مسیر کرج – نجف اشرف افزود: منطقه ویژه و فرودگاه پیام دارای قابلیت های فراوان به لحاظ زیر ساختی و زیربنایی است.
وی ادامه داد: طبق آخرین بررسی ها فرودگاه بین المللی پیام برای برقراری پروازهای خارجی و داخلی از استانداردهای لازم برخوردار است.
استاندار البرز با بیان اینکه باند فرودگاه بین المللی پیام استاندارد و مناسب برای نشست و برخاست هواپیماها است ، گفت : در تلاش هستیم تا پروازهای منظم داخلی و خارجی در فرودگاه پیام برقرار شود.
وی تاکید کرد: تمام شرکت های خدمات هوایی که بخواهند از فرودگاه پیام پرواز انجام دهند مورد حمایت استانداری البرز و دولت قرار می گیرند.
استاندار البرز گفت: پیگیری های متعددی برای حضور شرکت های خدمات هوایی در فرودگاه بین المللی پیام صورت گرفته است .
وی تاکید کرد: فراوانی جمعیت البرز به نزدیکی به استان های تهران و قزوین زمینه را برای توسعه خدمات هوایی در فرودگاه پیام فراهم کرده ضمن آنکه اکنون می توان بخشی از خدمات فرودگاه مهرآباد را به فرودگاه پیام منتقل کرد.
اینک مجموعه منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در پرتو توجه مسوولان اجرایی کشور و همراهی و تلاش جوانان دانشمند ایرانی مسیر جدیدی از تولید تا خدمات در پیش گرفته که باید از این ظرفیت برای تامین نیازهای داخلی و رفاه عمومی به خوبی بهره گرفت .