دگربار محرّم شد و ماه عزای حسین(ع) آمد، غم و اندوه این ماه فرارسید و بَزم پُرشور و شعور سیدالشهدا(ع) دوباره خیمهاش را در دل مومنان برپا ساخت. محرّم شد، محّرمی که زمان بالیدن است، نه فقط نالیدن؛ محرّم شد، مُحرمی که تمرین خوب نگریستن است نه تنها خوب گریستن و چه حقایق ناب بشری را میتوان در این حرکت نظارهگر بود.
اردوی مُحرم به دلم خیمه به پا کرد - دل را حرم و بارگه خون خدا کرد
ماه پیروزی خون بر شمشیر آمد و غم و سوز و گُداز هجرت هفتاد و دو وارسته، در کوچه پس کوچههای دلهای عزاداران حسینی همنشین عاشقانههای ارادت و توسل به عرش اهل بیت(ع) شد. مُحرّم شد و بَزم پُرشور و شعور عزیز زهرا(س) در سایهسار ایمان به خدای حسین(ع) با قرائت سورههای ایمان و اخلاص آغاز گردید. عزاداران حسینی خوب میدانند که نماز حسین(ع) مقدم بر عزای حسین(ع) است.
منزلگه عشاق دل آگاه حسین(ع) است - بیراهه نرو سادهترین راه حسین(ع) است
از مردم گمراه جهان راه مجویید- نزدیکترین راه به الله حسین(ع) است
مُحرّم که میشود، همه حتی کسانی که پایبندی زیادی به شریعت و مذهب ندارند نیز همراه کاروانش میشوند و میدانند که حسین (ع)، هم راه است و هم راهنما، هم کاروان است و هم قافلهسالار.
بیشک تلألوی نور هدایتبخش سیدالشهدا(ع) جلوهای خاص و خیره کننده دارد و لحظه لحظۀ حرکت هدایتگر و انسانساز امام(ع) و یاران وفادارش بسوی کربلا، فرهنگنامهای حاوی عالیترین مضامین معرفتی، تربیتی و اخلاقی است که با دقّت و نکته سنجی در آن میتوان رهتوشههای معنوی فراوانی از آن برداشت کرد.
حتی دشمن مُلحد نیز عظمت این نور درخشان و روشنیبخشی حرکت امام حسین(ع) را فهمید و بدنبال شُبههافکنی و ایجاد شائبه در این منبع عظیم معرفت انسانی و شیعی است و یکی از اصلیترین راهکارهایش در این زمینه، ایجاد خُرافه و بدعت در باره این واقعه تاریخساز و به تبع آیینهای سوگواری آن است.
همه ما وظیفه داریم ساحت مقدس تفکر عاشورایی را از خُرافه و بدعت دور سازیم چرا که دشمن بدنبال شُبههافکنی در فکر جوانان و نوجوانان این مرز و بوم است.
کارشناسان مذهبی بر این باورند که گردهمایی مردم با نحلههای فکری مختلف زیر عَلَم خیمه حسینی در کنار تلاش مستمر دشمنان اسلام و تشیع برای ایجاد نفاق میتواند زمینهساز پیدایش بدعتها و خرافاتی باشد که آبشخور شُبههافکنان است.
آنان معتقدند: جوانان و نوجوانان نیازمند آگاهی و دریافت پاسخ به شُبهات در باره قیام امام حسین(ع) هستند تا بتوانند با مصونیت از چشمه زلال معارف اهل بیت(ع) بهرهمند شوند.
کارشناسان مذهبی بر این عقیدهاند که دورساختن ساحت مقدس تفکر عاشورایی از خُرافه، تحریف، بدعت و شُبهه با غنابخشی فکری و محتوایی و وفاداری به شیوههای سُنتی عزاداری و رجوع به مراجع دقیق تاریخی مرتبط با قیام امام حسین(ع) مُیسر میشود.
جوانان، چشم براه شُبههزُدایی از قیام عاشورا
مدیرعامل خانه خلاقیت و نوآوری "اشراق" اصفهان معتقد است که فعالیتهای متفاوتی در ماه مُحرم انجام می شود که عمده آنها عزاداری برای سرور و سالار شهداست و در باره سوگواریها رعایت بحثهای شرعی، آداب و رسوم، احکام و اصول آن مورد تاکید علمای اسلام است.
حجت الاسلام محمد قُطبی گفت: اگر آداب عزاداری بطور معمول و مرسوم انجام شود شُبههای ایجاد نمیکند و مورد تایید علما هم هست ولی وقتی که وارد سبکهای آسیبزا شویم یا اصول و آداب سوگواریها را رعایت نکنیم ممکن است، شُبهه ایجاد کند.
وی اظهار داشت: سبکهای عزاداری سُنتی مورد تایید علماست و شُبههای در آنها وجود ندارد ولی در انتخاب سبکهای جدید باید دقت کرد.
قُطبی اضاقه کرد: در لابهلای یک واقعه تاریخی و با عظمت مثل قیام امام حسین(ع) که آیینهای عزاداری خیلی وسیعی دارد، ممکن است رسوم و مسائلی پیدا شود که در ذهن مخاطب شُبهه ایجاد کند ولی مخاطب باید با بررسی دقیق، همه زوایای وقایع تاریخی را ببیند و در این زمینه دقت و پرسشگری کند.
وی خاطرنشان کرد: بحثهای ناظر به تاریخ عاشورا و واقعه کربلا، مُستندات دقیق و زیادی در کتابهای مقاتل و تاریخی دارد و مراجع گوناگونی به آن پرداختهاند که مطالعه آنها راه شُبههافکنی از طریق تحریف تاریخ را از بین میبَرد.
وی یادآور شد: قیام امام حسین(ع)، یک واقعه بزرگ و با عظمت است که وُسعتی در عمق تاریخ دارد و پهنای جامعه را دربرمیگیرد و بیشک پرسشهای زیادی را برای مخاطبان بویژه جوانان ایجاد میکند.
وی گفت: سخنرانان، نقالان یا تولیدکنندگان آثار هنری در زمینه قیام امام حسین(ع) اگر به این مُستندات تاریخی رجوع کنند، ارائهها و آثار آنها عاری از هرگونه شائبه و شُبهه خواهد بود.
وی تاکید کرد: مُستند دقیق تاریخی باید ملاک روایتگریهای قیام امام حسین(ع) قرار گیرد و اگر کسی بخواهد بر اساس تعبیر شخصی خود اظهار نظر کند ممکن است این امر موجب شُبههافکنی بویژه در میان جوانان و نوجوانان شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون مراکز متعددی برای پاسخ به شُبهات در سطح کشور فعالند که هم بصورت علمی در قالب مقاله و کتاب و هم بصورت پرسش و پاسخ از طریق سایت، تلفن، شبکههای اجتماعی و روشهای دیگر پاسخگوی پرسشها هستند.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین مرکز در زمینه شُبههزدایی در کشور مرکز ملی پاسخ به سوالات دینی است که با شماره تلفن ۰۹۶۴۰۰ از سراسر کشور به پرسش ها در زمینه مختلف فقهی، اعتقادی، تاریخی و عقیدتی پاسخ میدهد.
وی تصریج کرد: جوانان و نوجوانان ایران دارای فطرت پاک و کمال طلب هستند و برای مصون سازی این قشر آیندهساز باید پاسخ به شُبهات آنها در باره قیام امام حسین(ع) تشریح شود.
حماسه عاشورا در معرض تحریفات همیشگی
دبیر قرارگاه فرهنگی "جهاد تبیین" استان اصفهان نیز به ایرنا گفت: واقعه عظیم نهضت حسینی(ع) و حماسه عاشورا همواره در معرض آسیب تحریفات نظری و رفتاری است که میتواند مایه وهن این حماسه عظیم شود.
حجتالاسلاموالمسلمین حسن بابایی ادامه داد: تحریفات نظری و رفتاری، بیشتر در مراسم تعزیه و مجالس سوگواری رُخ میدهد و موجب نگرانی علما، فرهیختگان و ارادتمندان سیدالشهدا(ع) میشود.
وی افزود: بکار بردن مضامین محتوایی ناشایست و ناخوشایند، انجام حرکات خلاف موازین شرعی و مخالف جوهر دینی و قُدسی حماسه عاشورا و تظاهر به رفتارهای موهن و غیرمعقول و نامناسب با روح عقلانی و حماسی نهضت حسینی(ع) باعث مخدوش شدن فضای معنوی مُحرم میشود.
بابایی یادآور شد: اعمالی هچون قمهزنی، ذکر اکاذیب و انتساب مطالب خلاف واقع به ساحت اهل بیت(ع) و خواندن نوحهها و اجرای موسیقیهای مُبتذل و خلاف شئون از نمونههای حرکات خلاف موازین شرعی و مخالف جوهر دینی است.
وی تاکید کرد: غنابخشی فکری و محتوایی به مجالس و مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان، صیانت از روشهای اصیل و سُنتی عزاداری و بررسی راهکارهای تقویت و توسعه آن متناسب با روح حماسی عاشورا باید در دستور کار برگزارکنندگان مراسم مذهبی این ماه قرار بگیرد.
حجتالاسلام بابایی خاطرنشان کرد: باید با توجه به ذوق، سلیقه و گرایش نسل امروز و با زُدودن خرافات و انحرافات پدید آمده و رفتارهای موهن و خلاف موازین شرعی در زمینهٔ مراسم و برنامههای سوگواری امام حسین(ع)، زمینه برای حضور نسل جدید در مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان، بیش از پیش فراهم شود.
وی تصریح کرد: بیش از پنج هزار هیات مذهبی در استان دارای مجوز فعالیت از اداره تبلیغات اسلامی هستند که از این تعداد یک هزار و ٢٠٠ هیات سهم کلانشهر اصفهان است که البته تعدادی زیادی هیات مذهبی بدون مجوز نیز در سطح این خطه فعالیت می کنند که آماری در این زمینه وجود ندارد.
بابایی یادآور شد: برگزاری دورههای آموزشی حضوری و غیرحضوری که از سال گذشته از طریق سامانه "مبشران" توسط سازمان تبلیغات اسلامی برای ارتقای سطح آگاهی هیاتهای مذهبی و کاستن از آسیبها و بدعتها انجام شده، در ارتقا نگرش به مسائل مُحرم موثر بوده است.