تبریز- ایرنا- مدیرکل خانواده و امور بانوان استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: متوسط فاصله ازدواج تا تولد نخستین فرزند در این استان چهار تا ۴.۵ سال است.

به گزارش ایرنا، «زهرا کوهی» روز چهارشنبه در جلسه کارگروه خانواده و جوانی جمعیت شهرستان اهر با تاکید بر فرهنگ سازی در خانواده ها برای فرزندآوری و جوانی جمعیت، افزود: در کنار مسایل اقتصادی، رقابت های نامناسب در حوزه سبک زندگی، تجمل گرایی و مانند آن ها از جمله علت های موثر در کاهش ازدواج و فرزندآوری در جامعه است.

وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی متولی امور جوانان باید در این زمینه به وظایف خود عمل کنند، اظهار کرد: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که شامل ۷۳ ماده است، وظایفی بر عهده دستگاه ها و ادارات گذاشته شده است که انتظار می رود هر یک از این دستگاه ها زوج های جوان را برای فرزندآوری و جوانی جمعیت تشویق کنند.

کوهی با اشاره به اینکه اگر به فکر جوانی جمعیت در کشور نباشیم در آینده با خطر کاهش جمعیت روبرو خواهیم شد، ادامه داد: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی به عنوان قطب اقتصادی و فرهنگی منطقه و دارای مرزهای مشترک است، مخاطرات کاهش جمعیت در آینده در این استان بروز خواهد کرد.

۲۰۰ زوج جوان دارای سه تا چهار فرزند در طرح جوانی مسکن شهرستان اهر ثبت نام شده اند

فرماندار اهر نیز با اشاره به اجرای طرح های تشویقی برای فرزندآوری و جوانی جمعیت در این شهرستان، گفت: ۲۰۰ زوج جوان دارای سه تا چهار فرزند در طرح جوانی مسکن در این شهرستان ثبت نام شده اند.

ابوالفضل غنی زاده، با بیان اینکه برای این زوج ها زمین و تسهیلات برای ساخت مسکن اعطا می شود، افزود: برای ۱۳۲ متقاضی ساخت مسکن قطعه زمین آماده شده است.

وی اظهار کرد: از سال گذشته تا پایان سه ماهه نخست امسال برای تشویق زوج های جوان برای فرزندآوری در مرکز مردمی «نفس» در این شهرستان جلوی ۵۷ مورد سقط جنین گرفته شده است.

شهرستان اهر در ۸۸ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۶۵ کیلومتری مشگین‌شهر بر سر مسیر ارتباطی تبریز به استان اردبیل در منطقه ارسباران قرار گرفته‌ است.