بجنورد-ایرنا- مردم خراسان شمالی همزمان با تاسوعای حسینی با برگزاری آیین عزاداری و سوگواری بر مظلومیت سالار شهیدان بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تاسوعای حسینی یادآور دلاورمردی حضرت اباالفضل (ع) است، آنکه عطر وفاداریش خوش بوتر از عطر یاس است و با شهادتش ایثار را معنا کرد.

تاسوعا بزرگداشت ایثار، ادب، مردانگی و جوانمردی در پیشگاه سرور جوانان بهشت است. روز باب الحوائج حضرت ابالفضل العباس (ع) است، روزی که حریت و آزادی، نامردی‌ها و نامردمی‌ها را به بند حقارت کشید و برای قرنها انسانیت و ارزشهای ناب انسانی و عشق به اهل بیت (ع) را بر تاریخ ماندگار کرد.

مردم دیار فرهنگ ها در خراسان شمالی به یاد وفاداری و از خودگذشتگی حضرت عباس(ع) در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی، بر مظلومیت شهدای کربلا به سوگ نشستند.

اقشار مختلف از اصناف و بازاریان، کشاورزان و فرهنگیان، با حضور در آیین عزاداری امام حسین(ع)، بویژه در روز تاسوعا ارادت خود را به اهل بیت به نمایش گذاشتند.

هیات های عزاداران حسینی، از ترک، کرد و فارس امروز در شهرها و روستاها دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به حرکت در آوردند و با نوحه خوانی و مرثیه سرایی به سوگواری پرداختند.

نوحه خوانی با گویش های محلی شور بخش این آیین در خراسان شمالی است. در برخی از مناطق هم اجتماع عزاداران تاسوعای حسینی رنگ و بوی خاص به این مراسم داده است.

حضور پررنگ جوانان، نوجوانان، کودکان، زنان و مردان از هر قشری جلوه و معنویت خاصی به این آئین ها بخشیده است.

مردم در هر کوی و برزن و در شهرها و روستاهای مختلف استان خراسان شمالی به یاد سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به خصوص سقای لب تشنگان کربلا با قرائت زیارت عاشورا و برپایی مراسم نوحه خوانی، سینه زنی و هیات های عزاداری ارادت خود به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس بن علی(ع) با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب‌های قمربنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبدصالح و باب‌الحوایج، فرزند امیرالمؤمنین امام علی(ع) و ام‌البنین در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه متولد شد.

قمربنی هاشم در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به‌ عنوان فرمانده و پرچم‌دار سپاه امام حسین (ع) و سقایی خیمه‌های اطفال و اهل‌بیت امام حضور داشت که در این روز به شهادت رسید

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور قرار دارد و در این استان بیش از یکهزار هیات مذهبی و یکهزار و ۱۰۸ مسجد وجود دارد.