۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85182259
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خراسان‌شمالی سیاه‌پوش در ماتم علمدار کربلا

۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵
کد خبر: 85182259
خراسان‌شمالی سیاه‌پوش در ماتم علمدار کربلا

بجنورد-ایرنا- مردم خراسان شمالی همزمان با تاسوعای حسینی با برگزاری آیین عزاداری و سوگواری بر مظلومیت سالار شهیدان بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تاسوعای حسینی یادآور دلاورمردی حضرت اباالفضل (ع) است، آنکه عطر وفاداریش خوش بوتر از عطر یاس است و با شهادتش ایثار را معنا کرد.

تاسوعا بزرگداشت ایثار، ادب، مردانگی و جوانمردی در پیشگاه سرور جوانان بهشت است. روز باب الحوائج حضرت ابالفضل العباس (ع) است، روزی که حریت و آزادی، نامردی‌ها و نامردمی‌ها را به بند حقارت کشید و برای قرنها انسانیت و ارزشهای ناب انسانی و عشق به اهل بیت (ع) را بر تاریخ ماندگار کرد.

مردم دیار فرهنگ ها در خراسان شمالی به یاد وفاداری و از خودگذشتگی حضرت عباس(ع) در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی، بر مظلومیت شهدای کربلا به سوگ نشستند.

اقشار مختلف از اصناف و بازاریان، کشاورزان و فرهنگیان، با حضور در آیین عزاداری امام حسین(ع)، بویژه در روز تاسوعا ارادت خود را به اهل بیت به نمایش گذاشتند.

خراسان‌شمالی سیاه‌پوش در ماتم علمدار کربلا

هیات های عزاداران حسینی، از ترک، کرد و فارس امروز در شهرها و روستاها دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به حرکت در آوردند و با نوحه خوانی و مرثیه سرایی به سوگواری پرداختند.

نوحه خوانی با گویش های محلی شور بخش این آیین در خراسان شمالی است. در برخی از مناطق هم اجتماع عزاداران تاسوعای حسینی رنگ و بوی خاص به این مراسم داده است.

حضور پررنگ جوانان، نوجوانان، کودکان، زنان و مردان از هر قشری جلوه و معنویت خاصی به این آئین ها بخشیده است.

مردم در هر کوی و برزن و در شهرها و روستاهای مختلف استان خراسان شمالی به یاد سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به خصوص سقای لب تشنگان کربلا با قرائت زیارت عاشورا و برپایی مراسم نوحه خوانی، سینه زنی و هیات های عزاداری ارادت خود به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس بن علی(ع) با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب‌های قمربنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبدصالح و باب‌الحوایج، فرزند امیرالمؤمنین امام علی(ع) و ام‌البنین در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه متولد شد.

خراسان‌شمالی سیاه‌پوش در ماتم علمدار کربلا

قمربنی هاشم در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به‌ عنوان فرمانده و پرچم‌دار سپاه امام حسین (ع) و سقایی خیمه‌های اطفال و اهل‌بیت امام حضور داشت که در این روز به شهادت رسید

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور قرار دارد و در این استان بیش از یکهزار هیات مذهبی و یکهزار و ۱۰۸ مسجد وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha