تهران – ایرنا – وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد قره باغ را «مایه تاسف» و به منزله نادیده گرفتن نارضایتی آذربایجان در خصوص آنچه وی خروج ناقص نیروهای ارمنی از منطقه خواند، اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، جمهوری آذربایجان اعلام کرد اظهارات اخیر "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت کنونی منطقه قره باغ، «مایه تاسف» است.

"آیخان حاجی زاده" سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان امروز پنجشنبه در بیانیه ای گفت: «رویکرد ارائه شده نسبت به وضعیت منطقه از سوی جوزپ بورل در بیانیه ۲۶ ژوئیه وی، بر اساس تبلیغات و دستکاری های سیاسی که ارمنستان منتشر کرده است، بوده و مایه تاسف است».

حاجی زاده تاکید کرد به اینکه باکو از حمایت همیشگی اتحادیه اروپا برای برقراری صلح و ثبات در منطقه و همچنین از مذاکرات صلح با ارمنستان قدردانی می کند.

وی گفت: «بی‌توجهی به گلایه‌های آذربایجان در خصوص عقب‌نشینی ناقص نیروهای ارمنی از منطقه و اعلام ایجاد پاسگاه مرزی آذربایجان در جاده لاچین به عنوان بسته بودن آن، اساساً اشتباه است».

حاجی زاده گفت: «به همین ترتیب، باید روشن شود که تفسیر نادرست آشکار از تصمیمات مربوطه دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) نتیجه ای در بر نخواهد داشت. آذربایجان حق دفاع مشروع از امنیت خود را دارد.»

در ۶ ژوئیه، دیوان دادگستری بین المللی به اتفاق آرا درخواست ایروان برای اصلاح تصمیم دادگاه فوریه ۲۰۲۲ در مورد پرونده «ارمنستان علیه آذربایجان» را رد کرد، که یکی از خواسته های مطرح شده در حذف پاسگاه مرزی ایجاد شده توسط باکو در ورودی جاده لاچین بود.

روز چهارشنبه، بورل در اظهاراتی بیان کرد اتحادیه اروپا «عمیقاً نگران وضعیت انسانی جدی» در منطقه است و روند تردد در جاده لاچین «بیش از هفت ماه است که با مانع مواجه است».

حاجی زاده در پاسخ به این اظهارات گفت: خودروهای متعلق به کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) به صورت روزانه از این جاده تردد می کنند و آذربایجان به همکاری خود با صلیب سرخ و تسهیل در عبور و مرور تجهیزات پزشکی ادامه می دهد.

وی در ادامه ادعا کرد: آذربایجان پیشنهاد کرده است با در نظر گرفتن تهدیدات ناشی از اقدامات ارمنستان از جاده آقدم - خانکندی و سایر مسیرهای جایگزین برای حمل و نقل محموله‌های بزرگ به منطقه استفاده شود.

روابط بین دو جمهوری شوروی سابق از سال ۱۹۹۱، بر سر منطقه قره باغ، که هر دو کشور مدعی مالکیت آن هستند، عموما متشنج بوده است.