۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85183738
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موضع مبهم اتحادیه اروپا در قبال بحران قره‌باغ

۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۴۱
کد خبر: 85183738
موضع مبهم اتحادیه اروپا در قبال بحران قره‌باغ

تهران– ایرنا– نشریه پولیتیکو نوشت: در حالیکه با انسداد گذرگاه لاچین به دست جمهوری آذربایجان، ساکنان ارمنی این منطقه در خطر قحطی قرار دارند، نهادهای اروپایی بر سر نحوه رسیدگی به این بحران دچار اختلاف نظر شده و از یک سو پارلمان اروپا بر اعمال تدابیر سختگیرانه علیه باکو اصرار دارد و از سوی دیگر کمیسیون اروپا کماکان به دنبال حل مسالمت آمیز اختلافات جاری است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای نشریه پولیتیکو به تازگی با انتشار گزارشی به نحوه رسیدگی به تحولات اخیر قره باغ در بروکسل پرداخت و به نقل از ناتالی لویزو، رئیس کمیته دفاعی پارلمان اروپا، نوشت که اتحادیه اروپا باید از ابراز نگرانی فراتر رفته و «تحریم های هدفمند» را علیه مقام های آذربایجانی «مسئول نفرت پراکنی و تصمیمات غیرقانونی» اعمال کند. وی استدلال کرد که جایگاه اتحادیه به عنوان یک میانجی نباید مانع دفاع از ارزش های اعلام شده آن شود.

او گفت، همچنین نباید روابط با باکو در حوزه انرژی اهرم فشار بروکسل را تضعیف کند، زیرا «در یک رابطه تجاری، هر دو شریک به یکدیگر وابسته اند».

به نوشته این نشریه، سرویس اقدام خارجی بروکسل نیز ناظران غیرنظامی خود را به ابتدای جاده لاچین اعزام کرده تا «اطلاعات دست اول و راستی آزمایی در مورد تحولات جاری را دریافت کند».

با این حال، به گفته فرانسوا-خاویر بلامی، نماینده فرانسوی عضو کمیته انرژی پارلمان اروپا، به نظر می رسد در حال حاضر اراده سیاسی در بروکسل برای انجام اقدامی اساسی تر وجود ندارد.

وی گفت: این (بحران) در حال تبدیل شدن به تقابل پارلمان و کمیسیون است. ما سوالاتی را مطرح و مباحثه کردیم و اکنون پارلمان به حمایت از اعمال تحریم ‌ها علیه جمهوری آذربایجان رای داده است. اما اگر کمیسیون گوشش بدهکار نباشد، چه می توان کرد؟

به گفته لارنس برورز، تحلیلگر برجسته مناقشه قره باغ و یکی از پژوهشگران اندیشکده چتم هاوس، اتحادیه اروپا در تلاش است تا نقش خود را در روند صلح «تقسیم بندی» کند تا از آسیب رساندن به روابط خود با ارمنستان یا آذربایجان جلوگیری کند.

او گفت: ما شاهد برخی اصطکاک‌ها در انتقال پیام بین بخش‌های مختلف اتحادیه اروپا بوده‌ و پارلمان اروپا موضع قوی‌تری اتخاذ کرده است. بخش‌هایی از اتحادیه اروپا که درگیری مستقیمی با مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارند، بیشتر بر مشوق های مثبت تکیه می‌کنند تا بازدارنده‌های منفی.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha