نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هشدار داد که « کمک‌های انگشت شمار و محدود» تأثیر شگرف پایان طرحی که اجازه صادرات امن غلات  را در دریای سیاه داده بود، جبران نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در واکنش به طرح ارائه غلات رایگان روسیه به برخی کشورهای آفریقایی گفت: مسلما زمانی که میلیون ها تن غلات را از بازار خارج کنیم، این اقدام منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: بنابراین، ما نمی توانیم تأثیر بزرگ توقف این طرح را با کمک های انگشت شمار و محدود به برخی کشورها جبران کنیم.

گوترش همچنین درباره توافق صادرات غلات اوکراین و کود روسیه که تعلیق شده است، گفت: ما همچنان در تلاش برای بازگرداندن توافق غلات در دریای سیاه هستیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در آیین آغاز به کار نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ روسیه که با حضور جمعی از رهبران و مقامات ارشد قاره سیاه برگزار شد، با بیان اینکه روسیه سهم قابل توجهی در امنیت غذایی جهان دارد، گفت:‌ مسکو آماده ارسال رایگان غلات به کشورهای نیازمند آفریقایی با در نظر گرفتن رکورد برداشت محصول است.

پوتین تصریح کرد: روسیه آماده ارسال ۲۵ تا ۵۰ هزار تن غلات به زیمبابوه، بورکینافاسو، سومالی و اریتره در چهار ماه آینده است.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به ظرفیت‌های قاره سیاه گفت: آفریقا در آینده نه تنها می تواند خود را تغذیه کند، بلکه به صادرکننده مواد غذایی نیز تبدیل خواهد شد و فدراسیون روسیه در این مسیر از آفریقا حمایت خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه ۲۶ تیرماه با اعلام به تعلیق درآوردن طرح توافق صدور غلات اوکراین از سوی روسیه گفت که روسیه زمانی به توافقنامه بازمی‌گردد که پایبندی به بخش دوم توافق اجرا شود؛ این قسمت غرب را ملزم می‌کند تا محدودیت‌ها بر صادرات کشاورزی و کود را رفع کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به اقدام روسیه گفت: من عمیقاً از تصمیم روسیه برای توقف و پایان دادن به اجرای طرح دریای سیاه (توافق صادرات غلات) از جمله لغو تضمین‌های امنیتی روسیه در کشتیرانی در بخش شمال غربی دریای سیاه متاسفم.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

رئیس جمهور روسیه در این زمینه معتقد است: در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین خارج شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.

پوتین می گوید: هیچ یک از شروط فدراسیون روسیه در راستای تمدید قرارداد غلات محقق نشد و از ۲۶۰ هزار تن کودهای تولید روسیه که در اروپا مسدود شده‌اند، تنها دو محموله کوچک به مالاوی و کنیا در آفریقا ارسال شده است.