همدان- ایرنا- چهارمین المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور در حالی از پانزدهم مردادماه جاری و با شرکت بیش از ۱۵ هزار ورزشکار آغاز می‌شود که ملاک قرار دادن این المپیاد برای حضور در المپیک ۲۰۲۶ جوانان به میزبانی کشور سنگال، اهمیت مسابقات را دوچندان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارمین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور با حضور ۲۴ فدراسیون المپیکی از ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریور امسال در رده سنی ۱۲ تا ۱۶ سال برگزار می‌شود و ملاک برگزاری این رویداد ملی، حضور مقتدر کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در آوردگاه بزرگ المپیک جوانان ۲۰۲۶ سنگال است.

استان همدان در دوره گذشته المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور با کسب ۲۸ نشان رنگارنگ رتبه یازدهم را تصاحب کرد تا با امیدواری بیشتری برای چهارمین حضورش در این رویداد آماده شود.

در المپیاد دوره قبل ۹ هزار و ۴۳۰ ورزشکار پسر و پنج هزار و ۴۷۰ ورزشکار دختر در رده سنی ۱۳ تا ۱۵ سال شرکت کردند که در مجموع ۱۷ هزار و ۱۸۰ ورزشکار، مربی و سرپرست حضور داشتند.

همچنین یک هزار و ۱۳۰ مدال رنگارنگ در این مسابقات بین ۳۱ استان کشور توزیع شد که سهم استان همدان ۹ نشان طلا، ۱۱ نقره و هشت برنز بود.

معاون ورزش و جوانان همدان کسب نشان در برخی از رشته‌های ورزشی المپیاد دوره گذشته را شگفتی بزرگ دانست و تصریح کرد: البته این افتخار مهم نشان از تلاش و برنامه ریزی مطلوب هیات‌های ورزشی و مربیان سازنده دارد.

علی ضمیری کامل افزود: در رشته مینی گلف به مدال دست یافتیم، در تیراندازی با کمان و در ماده کامپوند و ژیمناستیک نیز به نشان رسیدیم و وزنه برداران دختر نیز مدال کسب کردند که موفقیتی بزرگ به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: دو ومیدانی بهترین هیات ورزشی استان همدان در المپیاد استعدادهای برتر کشور در دوره گذشته بود که سهم چشمگیری در کسب مدال داشت.

دو ومیدانی بهترین هیات ورزشی استان همدان در المپیاد استعدادهای برتر کشور در دوره گذشته بود که سهم چشمگیری در کسب مدال داشت.

معاون ورزش و جوانان همدان خاطرنشان کرد: در رشته‌های قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه سواری، جودو و کشتی نیز عملکرد خوبی را شاهد بودیم که به جایگاه یازدهمی استان کمک کرد.

ضمیری کامل افزود: رتبه یازدهمی استان همدان در مجموع مدال‌های توزیع شده در این پیکارها در شرایطی رقم خورد که در دوره قبل از آن جایگاه نوزدهمی را کسب کرده بودند.

رقابت در ۲۸ رشته ورزشی

معاون توسعه ورزش همدان ادامه داد: ۲۸ رشته ورزشی برای چهارمین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور در نظر گرفته شده و قرار است به میزبانی چهار استان تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی برگزار شود.

وی از هیات‌های ورزشی خواست نسبت به برگزاری مسابقات انتخابی شهرستانی و استانی بین استعدادهای برتر اقدام کنند و تیم منتخب راهی مسابقات کشوری شود.

ضمیری کامل در خصوص اعتبارات مالی این المپیاد ورزشی گفت: از سوی وزارت ورزش بودجه‌ای برای این مسابقات اختصاص خواهد یافت و هیات‌های ورزشی باید با برنامه ریزی مناسب نسبت به حضور قدرتمند در این رویداد و ارتقا جایگاه همدان در رتبه‌بندی استان‌ها کمک کنند.

وی افزود: این دوره از مسابقات در رشته‌های اسکیت، تنیس روی میز، تیراندازی، شنا، واترپلو، شیرجه، دوومیدانی، جودو، گلف، قایقرانی، تنیس، شمشیربازی، وزنه برداری، بوکس، تکواندو، تیراندازی با کمان، سنگ نوردی، هاکی، ورزش سه گانه، دوچرخه سواری، بدمینتون، ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین رقابت‌های چهار رشته بسکتبال، والیبال، ژیمناستیک و هندبال با هماهنگی آموزش و پرورش و به میزبانی وزارت ورزش و جوانان برگزار خواهد شد.

برنامه ریزی هدفمند لازمه موفقیت در المپیاد

مسئول هماهنگی ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان همدان نیز گفت: لازمه موفقیت و کسب نشان‌های رنگارنگ در المپیاد استعدادهای برتر کشور نیازمند توجه جدی به رده‌های سنی پایه و برنامه ریزی هدفمند به ویژه نونهالان و نوجوانان است.

معصومه پیردهقان افزود: شناسایی و توجه به نخبه‌های ورزشی جزو رویکردهای اصلی دستگاه ورزش است و هیات‌های موفق در این حوزه مورد تشویق و حمایت همه جانبه قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به استعدادهای پایه و شکوفایی آن‌ها در مسیر قهرمانی کشور زمینه ساز رسیدن به جایگاه تیم‌های ملی و نیز پشتوانه مهم در رده‌های سنی مختلف ورزش استان است که باید در اولویت کاری هیات‌ها قرار بگیرد.

پیردهقان از استعدادیابی و نخبه گزینی به عنوان یکی از اهداف مورد توجه این طرح دانست و گفت: هیات‌های ورزشی باید توجه ویژه‌ای به برگزاری این طرح داشته باشند و در این راستا برنامه ریزی برای حضور قدرتمند ورزشکاران استان همدان در چهارمین دوره المپیاد استعدادهای برتر کشور طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیشرفت و موفقیت بانوان ورزشکار همدانی در عرصه مقام آوری به اوج رسیده است به طوری که در رویدادهای فراملی و المپیاد استعدادهای برتر سال گذشته توانستند در کسب نشان‌های رنگارنگ موفق عمل کنند و امسال نیز هدف ما افزایش کیفی جایگاه‌های قهرمانی است.

همدان معدن استعدادهای ناب ورزشی

مدیرکل ورزش و جوانان همدان معتقد است: استعدادهای پرشماری در رشته‌های مختلف ورزشی استان نهفته است که نیاز به توجه بیشتر برای پرورش و شکوفایی دارند.

علی حقیقی افزود: قهرمانی و مدال‌آوری ورزشکاران ما در رشته‌های مختلف ورزشی مرهون برنامه ریزی خوب هیات‌ها، تلاش‌ و مجاهدت‌های مربیان و پیشکسوتان ورزش استان است که با ایثار و ازخودگذشتگی فعالیت می‌کنند.

قهرمانی و مدال‌آوری ورزشکاران ما در رشته‌های مختلف ورزشی مرهون برنامه ریزی خوب هیات‌ها، تلاش‌ و مجاهدت‌های مربیان و پیشکسوتان ورزش استان است که با ایثار و ازخودگذشتگی فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: هدف ما حفظ استعدادهای نخبه ورزش استان همدان است تا بتوانیم در آینده شاهد قهرمانان و مدال‌آوران متعدد در این رشته باشیم.

حقیقی اضافه کرد: شهرها و روستاها معدن استعدادهای ناب ورزشی هستند و با برگزاری رویدادهای رقابتی می‌توانیم نخبه‌ها را شناسایی و زیرچتر حمایتی قرار بدهیم.

وی برگزاری المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور را یکی از برنامه‌های ماندگار وزارت ورزش و جوانان دانست و اظهار داشت: این المپیاد با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی، برای پشتوانه‌سازی گروه‌های ملی در رقابت‌های آسیایی، جهانی و المپیک آینده برگزار شد.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان ادامه داد: همدان ظرفیت خوبی در اکثر رشته‌های ورزشی دارد و انتظار داریم ورزشکاران ما در چهارمین دوره المپیاد استعدادهای برتر کشور در جمع بهترین باشند.

حقیقی یادآور شد: هر چند فلسفه برگزاری این رقابت‌ها تصاحب مدال و مقام نیست اما توقع ما قرار گرفتن در جمع برترین‌ها است.