تهران-ایرنا- دولت چین روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد با توجه به سرعت گرفتن فناوری ساخت پهپادها در جهان و افزایش موارد استفاده از آن از جمله در زمینه های نظامی و بهره برداری احتمالی در حملات تروریستی، محدودیت هایی را در خصوص صادرات تجهیزات مرتبط با ساخت پهپادها و انواع پرنده های بدون سرنشین با هدف حفاظت از امنیت و منافع ملی خود اعمال کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای رسانه چینی گلوبال تایمز، «شو جوتینگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین امروز (دوشنبه نهم مرداد) اعلام کرد این کشور محدودیت هایی را در خصوص صادرات تجهیزات مرتبط با ساخت پهپادها و انواع پرنده های بدون سرنشین با هدف حفاظت از امنیت و منافع ملی چین از اواخر مرداد ماه اعمال خواهد کرد.

شو گفت: پکن از سال ۲۰۰۲ به تدریح کنترل‌های محدودکننده‌ای را بر صادرات هواپیماهای بدون سرنشین در چارچوپ قوانین بین المللی، اعمال کرده است.

وی افزود: فناوری ساخت پهپادها و کاربرد آن در طول سال های اخیر توسعه یافته و چین با توجه به استفاده از پهپاد های غیرنظامی برای عملیات های تروریستی و به عنوان یک کشور صادرکننده هواپیماهای بدون سرنشین، محدویت‌های کنترلی صادرات آنها را افزایش می دهد.

سخنگوی وزارت بازرگانی تاکید کرد خریدارهای هواپیماهای بدون سرنشین که قادر به پرواز فراتر از دید اپراتور هستند و می توانند در بازه زمانی حداکثر نیم ساعت پرواز کنند، باید مدارکی دال بر استفاده غیر نظامی از این پهپاد ها ارائه دهند تا در صورت صحت مدارک اجازه صادرات آنها داده شود.

شو تاکید کرد که چناچه شرکت چینی بدون مجوز، تجهیزات لازم برای ساخت پهپادها را صادر کند در چارچوپ قوانین و مقررات کشور چین با آن شرکت برخورد خواهد شد.