بغداد- ایرنا- نخست وزیر عراق گفت: مذاکرات با طرف آمریکایی برای پرداخت بدهی گاز ایران همچنان ادامه دارد.

به گزارش سه‌شنبه شب ایرنا، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری در بغداد در عین حال از انتقال یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون یورو از بدهی گازی ایران با هماهنگی خزانه داری آمریکا خبر داد و افزود: یک هیات متشکل از بانک مرکزی و بانک تجارت عراق به عمان سفر کرده تا درباره چارچوب تحویل بدهی ایران به عمان که با هماهنگی آمریکا انجام می‌شود، رایزنی کنند.

وی تصریح کرد: این وجوه با هماهنگی خزانه داری آمریکا به عمان می‌رسد.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه کار با طرف آمریکایی درخصوص پرداخت حق گاز ایران ادامه دارد، افزود: در حالی که در مدت هفت ماه از عمر دولت جدید می‌گذرد، ما در انتقال حدود یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون یورو به ایران بابت بدهی گاز مشارکت داشته‌ایم و این بدهی به ۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برق موضوعی حساس است و بر زندگی شهروندان از لحاظ ارائه خدمات و اقتصاد تاثیر می‌گذارد، گفت: مشکل توقف واردات گاز به وجود آمد و تولید برق را تحت تاثیر قرار داد وگرنه ما قبل از آن بالاترین تولید را در سال گذشته ثبت کرده بودیم که به ۲۶ هزار مگاوات رسید.

وی افزود: پس از توقف گاز، تولید برق کاهش یافت و پس از تصمیم مبادله نفت سیاه با گاز ایران، تولید برق به حالت عادی بازگشت.

السودانی در ادامه حوادث اخیر که موجب انهدام دکل‌های برق شده است را مشکوک دانست و گفت: در مورد حوادث اخیر که سیستم برق را تحت تاثیر قرار داده است علامت سوال وجود دارد و دولت در مورد این حوادث در سطح سازمان‌های امنیتی و فنی تحقیق کرده است.

وی با اشاره به اینکه در صورت سهل انگاری عمدی، چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد، افزود: موضوع حفاظت از سیستم برق نیاز به همکاری دارد.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه دولت به وظیفه سازمانی و اخلاقی خود در قبال جامعه عمل می‌کند، گفت: در هیچ کشوری دولت نمی‌تواند بر هر دکل برق و نیروگاه نگهبان بگذارد اما ما به وظیفه سازمانی و پاسخگو بودن خود ادامه می‌دهیم و هیچ خط قرمزی پیش روی ما نیست.

وی اظهار کرد: اکنون سیستم برق به حالت عادی خود بازگشته است و ما با بحران سوخت مواجه هستیم زیرا نیروگاهه‌ای ما به گاز و مشتقات نفتی وارداتی وابسته است و پس از افتتاح پالایشگاه کربلای معلا بحران مشتقات نفتی نیز حل شد و ما راه‌حل‌هایی را برای پایان دادن به بحران گاز وارداتی ابداع کرده‌ایم و این موضوع، زمان بر است.

السودانی ادامه داد: پس از اتمام مرحله پنجم پروژه‌های توتال و برخی میادین، مازاد گاز به وجود می‌آید و از هیچ کشوری واردات نخواهیم داشت.

وی اظهار کرد: در واقع بحران سوخت، بحران فساد و سوء مدیریت است و ما این میراث سنگین را به دوش می‌کشیم.

السودانی افزود: اکنون دو شرکت داریم که پس از تعطیلی آن‌ها در سال‌های گذشته، تولید انرژی خورشیدی و پروژه‌های سیکل ترکیبی را آغاز کرده‌اند که بدون سوخت سه هزار مگاوات برق اضافه خواهند کرد.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: قراردادهای نهایی را با زیمنس آلمان در خصوص تعمیر و نگهداری طولانی‌مدت انجام داده‌ایم و امید می‌رود که برای همین منظور با «جی ای» [ ایتالیا] قرارداد ببندیم.

وی گفت: هیات عراقی با سفر به آلمان و ایتالیا موافقت اولیه برای واردات خطوط تولید برای تاسیس کارخانه‌ها را به دست آوردند و این کارخانه‌ها با ضمانت حاکمیتی دولت برای بخش خصوصی به میزان ۸۵ درصد ارزش خود تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

نخست وزیر عراق در پایان این نشست خبری افزود: دولت با شفافیت و اطمینان به کار اجرایی بر اساس اولویت‌های برنامه خود ادامه می‌دهد.