به گزارش ایرنا، تکمیل این طرح ملی به گفته اهالی به همکاری و همراهی و هماهنگی دستگاه های ذیربط نیاز دارد اما نکته مهم این که چالش تکمیل نشدن این طرح ملی واقع در پرترددترین جاده کشور یعنی کندوان در کمترین ترافیک آن به طور مثال در تعطیلات روزهای اخیر بر سر زبان ها افتاده و بر نگرانی های همه اعم از اهالی منطقه گرفته تا مسوولان امر و نیروی های پلیس و کاربران جاده ای و مسافران می افزاید.
پرسشی که کاربران جاده و مسافران و اهالی دارند این است که چرا طرح ملی تعریض طویر - دزدبن واقع در جاده کندوان پس از یک دهه تکمیل نشد؟ تا کی باید در محدود این طرح شاهد ترافیک سرسام آور و وقوع تصادفات متعدد بود؟ اگر اولویت بندی طرح ها مهم است باید این طرح در اولویت باشد چرا که در جاده کندوان پرتردد واقع است. چرا نهادهای ذیربط برای حل این مشکل تدابیر ویژه ای اتخاذ نکرده اند؟ چرا نمودار روزشمار آغاز و انجام این طرح به مردم گزارش نمی شود؟ و ده ها پرسش دیگر که مسوولان امر هرچه زودتر گام های اساسی برای حل این نیاز ضروری بردارند.
عملیات اجرایی این طرح به طول حدود ۲۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ شروع شد و بر اساس برنامه اعلامی قرار بود از حدود پنج کیلومتر درست در امتداد قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال پیش از شهر مرزن آباد شروع و تا منطقه دزدبن در مسیر جاده کندوان ادامه یابد منتهی بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسوولان روند اجرای این طرح به علت وجود موانع و بروکراسی های اداری با مشکلات و موانع فراوانی برخورد کرد به طوری که این وضعیت حتی به وقفه چندین ساله روند اجرای این طرح نیز منجر شد.
رفع گره های کور ترافیکی در راستای بهره برداری از قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال در محدوده شهری مرزن آباد، جلوگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرها از منطقه دزدبن تا مرزن آباد و در نهایت رفع نگرانی و دغدغه چندین ساله ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون بخش مرزن آباد ناشی از این معضل ادامه دار از مهم ترین اهدافی است که برای اجرای این طرح پیش بینی شده بود.
پس از گذر زمان از شروع این طرح روند اجرای آن با مشکلات و موانع فراوانی از جمله کمبود اعتبار، شرایط بد آب و هوایی، کم کاری برخی از مسوولان ادارات در ادوار گذشته در جابه جایی مستحدثات موجود در حریم و نیز با ادعای مالکیت اراضی در حریم مواجه شد.
مسوولان امر با اشاره به قدمت بیش از ۸۰ ساله جاده تاریخی کندوان اتمام این طرح را با توجه به مشکلات همیشگی مردم، مسافران و گردشگران به خاطر معضل ترافیک و حادثه خیزی مسیر ضرورتی اجتناب ناپذیر می دانند.
به استناد اخبار موجود در رسانه ها، در بیستم اردی بهشت ۱۳۹۹ کارشناس و مشاور وقت این طرح ملی گفت: این طرح به نظر می رسد از سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد منتهی در آن زمان آنچه بررسی شده این طرح با هدف رفع گره های کور ترافیکی در منطقه مرزن آباد همزمان با بهره برداری آزاد راه قطعه چهار تهران - شمال، پیشگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرهای پایان هفته از منطقه دزدبن با مرزن آباد و کاهش دغدغه و دل نگرانی های ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون این محور ناشی از این وضعیت اجرا شد.
منصور توپا ابراهیمی در این تاریخ به خبرنگار ایرنا گفته بود: براساس این طرح قرار شد که عملیات بهسازی و تعریض این محدوده یعنی از مرزن آباد تا دزدبن به طول حدود ۲۰ کیلومتر انجام شود که فاز اول آن حدود پنج کیلومتر در امتداد قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال تا شهر مرزن آباد انجام گرفت، فاز بعدی این طرح از سال ۱۳۹۷ در محدوده شهر مرزن آباد به طول حدود ۲ و نیم کیلومتر تا دو راهی طویر آغاز شد.
این کارشناس مشاور طرح در آن زمان یادآور شد که روند پیشرفت فیزیکی این طرح حدود ۸۰ درصد و قرار است به زودی به بهره برداری برسد و فاز دیگر آن نیز که از طویر تا رستوران گل مریم به طول ۲ و نیم کیلومتر ادامه دارد حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و فاز آخر نیز حدود ۱۰ کیلومتر به تازگی قرار داد با پیمانکار مرتبط منعقد شد.
درتاریخ ۳۱ اردی بهشت ۱۳۹۹ نیز نماینده وقت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران گفت که اجرای کامل طرح تعریض و بهسازی پروژه ملی حدفاصل مرزن آباد - دزدبن به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
غلام عباس رستمی در این زمان به خبرنگار ایرنا اظهارداشت : در صورت تامین این اعتبار، پس از آزاد سازی مسیر و برطرف شدن مشکلات تعارضات افراد حقیقی و حقوقی، همراهی مسوولان منابع طبیعی برای صدور مجوزها و نیز جابه جایی تاسیسات آب و برق، پیش بینی می شود ظرف مدت ۲ سال آینده این طرح به طور کامل اجرا و زیربار ترافیک برود.
وی در آن زمان تصریح کرد: این طرح در سه قطعه در حال اجرا است که قطعه اول و دوم آن به طول حدود پنج کیلومتر حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و میزان پیشرفت قطعه سوم آن که حدود ۱۰ کیلومتر است تنها حدود هشت درصد است.
در شانزدهم شهریور ۱۴۰۱ سید مرتضی حسینی سرپرست حوزه طرح های شرکت ساخت در استان مازندران از اختصاص حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر استانی دولت مردمی سیزدهم برای تعریض جاده کندوان خبر داده بود.
اقدام دولت سیزدهم برای حل مشکل
در این راستا رئیس جمهور در بیستم اسفند ماه ۱۴۰۰ در قالب هفدهمین سفر استانی به مازندران سفر کرد و یکی از شاخص ترین و مهم ترین دستاورد این سفر تصویب حدود ۱۷ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منطقه شمال کشور بود.
بر اساس اطلاعات ارایه شده به گفته مسوولان امر، حدود ۵۰ درصد از این اعتبارات مصوب سفر دولت جهادی به استان مازندران در حوزه عمرانی است که طبق برنامه تعریف شده تمامی طرح های نیمه تمام باید با تلاش دستگاه های اجرایی و پیگیری های ملی حداکثر تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد و حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم بنا بر اعلام سازمان برنامه و بودجه استان در حوزه سرمایه گذاری است که بانک های عامل استان باید با تلاش مستمر نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کنند.
بنا به گفته مسوولان حوزه طرح های شرکت ساخت در مازندران این اعتبار از منابع ماده ۵۶ قانون بوده و روند پرداخت این میزان اعتبار وارد مرحله نهایی شد و بانک ملی به عنوان بانک عامل در پرداخت این اعتبار شناخته شد و موافقت کرده است.
آنان همچنین از اختصاص حدود ۳۰ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات ملی برای این طرح اشاره و خاطرنشان کردند: با اختصاص این میزان اعتبارات، روند پیشرفت عملیات اجرایی این طرح ملی با تقویت ماشین آلات و اکیپ های نیروی کار در چند جبهه کاری شتاب گرفته است.
براساس آخرین گزارش ها به گفته این مسوولان، این طرح تا زمان یادشده حدود ۷۵ درصد به طور میانگین با تکمیل کیلومتر صفر تا پنج و نیز عملیات زیرسازی بخشی از قطعه کیلومتر ۱۰ آن انجام گرفته است.
محدودیت های زیست محیطی، بالا بودن قیمت اراضی برای تملک در مسیر اجرای این طرح، دردسرهای جابه جایی مستحدثات مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی و کمبود اعتبار را از جمله مشکلات کندی روند اجرا و به سرانجام نرسیدن این طرح ملی در موعد معین اعلام شد.
انتقاد معاون استاندار از تکمیل نشدن طرح در گذشته
در پانزدهم اسفند ۱۴۰۱، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران در جلسه ای به همین منظور در بخشداری مرزن آباد چالوس با انتقاد از کندی روند طرح تعریض چهار بانده محور ارتباطی کندوان گفت: این طرح باید در ادوار گذشته تکمیل می شد و پیمانکاران و کارفرمایان ناکارآمد آن باید پاسخگوی این مهم باشند.
روح الله سلگی در جلسه بررسی و پیگیری علت تاخیر در روند اجرای طرح ملی چهار بانده کردن محور کندوان افزود: جاده کرج - چالوس محدوده کندوان واقع در حوزه استحفاظی چالوس فقط متعلق به جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفری این شهرستان نیست بلکه این محور کشوری است.
وی اظهارداشت: کوتاهی در اجرای کامل این طرح در حقیقت کمک به تشدید ترافیک این محور پرتردد کشور شده و افزون بر آن خیلی از ساکنان بومی اطراف این مسیر ناگزیر هستند در زمان اوج سفرها به ویژه ایام نوروز در خانه هایشان حبس شوند و این ظلم به مردم منطقه است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: این طرح باید از گذشته های دور به سرانجام می رسید و این نشان از ناکارآمدی پیمانکاران و کارفرمایان این طرح ملی دارد.
سلگی همزمان در این نشست با وزیر راه و شهرسازی تلفنی صحبت و چالش این محور را مطرح کرد و وزیر راه به گفته سلگی وعده داد پیگیر علل به سرانجام نرسیدن این طرح باشد و مراتب را به استانداری مازندران گزارش دهد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران تصریح کرد : تحت هیچ شرایطی به دستگاه های اجرایی مرتبط اجازه داده نمی شود تا در روند اجرای این طرح ملی مانع تراشی کنند.
همچنین سرسبیلی معاون اداره کل راه های شمال کشور در این نشست بخشداری مرزن آباد حضور داشت و گفت: هر گونه تعدیل مبنی بر توقف روند اجرای طرح کارساز نیست چرا که دولت در ساخت این محور مهم هزینه کلانی کرده و باید با چاره اندیشی اصولی نسبت به رفع موانع مسیر اجرای طرح برنامه ریزی کرد.
علی قاسمی فرماندار چالوس نبز در این نشست در حضور معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران گفت: این محور حدود ۱۵ کیلومتر طول دارد که از سال ۱۳۹۹ در اختیار شرکت توسعه زیرساخت های کشور قرار گرفت که بنا بود این طرح که از سال ۱۳۹۷ آغاز شد در اسفند ماه ۱۴۰۱ به سرانجام برسد اما تاکنون نتوانستند حدود سه کیلومتر آن را تحویل دهند که جای تامل است.
وی خاطرنشان کرد: امروز شرکت ملی ساختمان عهده دار این مسوولیت است، صحبت های شنیده شده در این نشست نشان می دهد هماهنگی میان کار فرما و پیمانکاران در گذشته نبوده است.
وی اظهارداشت : با وضعیت موجود تردد در این محور با مشکل مواجه می شویم.
در ادامه جلسه پانزدهم اردی بهشت ۱۴۰۱ بخشداری مرزن آباد، حجت الاسلام یزدان جهاندار امام جمعه مرزن آباد یادآور شد : این طرح کندوان تاکنون ۲ بار کلنگ زنی شده و همه وعده های داده شده در این ارتباط محقق نشده است.
وی بیان داشت : جاده کرج - چالوس، کندوان حدود هفت شهرستان غرب مازندران و پیوند دهنده استان های گیلان و غرب مازندران است که ضرورت دارد به این محور توجه اساسی بشود.
امام جمعه مرزن آباد تصریح کرد: شماری زیادی بر اثر تصادفات ناشی از مشکلات موجود حدفاصل مرزن آباد تا دزدبن جان باختند که کندی طرح بدبینی اهالی و مسافران را به دنبال داشته است.
۲۰ روستا در محدوده مرزن آباد تا دزدبن سکونت دارند
در نهم اردی بهشت ۱۴۰۲، علی قاسمی فرماندار چالوس از اختصاص حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر استانی دولت برای شتاب بخشی در روند اجرای طرح ملی تعریض جاده چالوس - کرج محدوده این شهرستان خبر داد.
قاسمی در گفت و گو با ایرنا افزود : هرچند مقدار حجم و میزان اعتبار مورد نیاز خیلی بیشتر این رقم است که ۵۰ میلیارد تومان در دول اول سفر دولت به استان مازندران برای این طرح مصوب شده است.
وی اظهارداشت: حسب گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه استان که به این فرمانداری اعلام شد ۱۴ میلیارد تومان از این مقدار تخصیص یافت و که نهادهای اجرایی استان باید نسبت به جذب آن باید اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: ضمن این که ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات بانک ملی که با پیگیری هایی که استاندار و نماینده مجلس داشتند که این اتفاق افتاده است و شرکت ملی ساختمان که پیمانکار این پروژه است در اسرع وقت نسبت به تکمیل آن اقدام کند.
در این پیوند، سرگرد محمد احمدی فرمانده پلیس راه کندوان با تاکید بر ضرورت شتاب بخشی به طرح تعریض طویر تا دزبن گفت : محور کندوان ملی و حیاتی بوده و با بهره برداری این طرح مشکلات مربوط برطرف خواهد شد.
احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مسوولان دست اندرکار و پیمانکار باید با هماهنگی و همکاری بیشتر در اتمام این پروژه راه سازی تلاش بیشتر داشته باشند و این طرح نیز یکی از دغدغه های پلیس نیز هست.
به گفته وی رفع چالش های محور پر تردد کندوان نیاز اعتبار کلان ملی است.
فرمانده پلیس راه کندوان مقدار تردد روزانه خودروهادر این محور را ۳۰ هزار دستگاه اعلام و اضافه کرد : دغدغه های این محور به علت تعریض نشدن حدفاصل طویر مرزن آباد تا دزبن به ویژه در زمان پیک مسافران و گردشگران دوچندان می شود.
سرگرد احمدی خواسته اهالی در اتمام این طرح راه سازی را بحق دانست و گفت: انتظار است که این طرح با تلاش و پیگیری مداوم مسوولان امر هرچه زودتر به اتمام برسد.
در اردی بهشت ۱۴۰۲، رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان چالوس در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: پروژه تعریض مرزنآباد تا دزبن توسط پیمانکار در حال انجام است و مکاتباتی داشتیم که امید است شتاب بیشتری بگیرد.
مهدی صفایی اظهارامیدواری کرد این پروژه در سال جاری به نقطه مطلوب دست یابد تا هم اهالی و هم مسافران و گردشگران از آن بهره مند شوند.
فرماندار چالوش در آخرین گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اواخر هفته گذشته در ارتباط با این طرح گفت : عملکرد معاونت ساخت و توسعه کشور و شرکت ملی ساختمان در تکمیل پروژه محور طویر - دزدبن مطلوب و مثبت نیست.
علی قاسمی تاکید کرد که پروژه محور طویر - دزدبن کندوان هرچه سریعتر باید تکمیل و به بهره برداری برسد.
وی خاطرنشان کرد : ارتقای زیرساخت های شهرستان چالوس باید به عنوان قطعه پنج آزاد راه تهران - شمال تعریف و در تعهد و تکلیف وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.
فرماندار چالوس تصریح کرد : به طور قطع ارتقای زیرساخت های شهرستان چالوس به عنوان قطعه پنج آزادراه تهران - شمال را به استحضار رییس جمهور می رسانیم.
وی گفت : تعلل معاونت ساخت و توسعه کشور و شرکت ملی ساختمان در تکمیل پروژه طوُیر به دزدبُن دیگر قابل قبول نیست و انتظار داریم با جدیت نسبت به تکمیل این مسیر همت کنند.
قاسمی یادآور شد: درخواست من از وزارت راه و شهرسازی و معاونت ساخت و توسعه کشور این است با توجه به اینکه قرار بود عملیات احداث دو راهی طوُیر به دزدبُن را تکمیل کنند و در اسفند ۱۴۰۱ به ما تحویل بدهند اما الان در مرداد ۱۴۰۲ هستیم و متأسفانه این طرح همچنان نیمه کاره به حال خود رها شده است.
بنا تاکید مسوولان امر، مشکل این طرح باید با تدبیر معاونت ساخت و توسعه کشور و شرکت ملی ساختمان برطرف شود.
فرماندار چالوس گفت : انتظارم این است که معاونت ساخت و توسعه کشور با جدیت این پروژه را پیگیری کند و دیگر شاهد این مشکلات ترافیکی نباشیم و حداکثر ظرف مدت حدود سه ماه آینده این محور نیمهکاره رها شده را تکمیل و تحویل شهرستان چالوس بدهد.
به گفته قاسمی ترافیک ناشی از تکمیل نشدن این طرح سبب آزار اهالی و کاربران جاده ای می شود.
با این توصیف، طرح ملی تعریض کندوان حدفاصل طویر مرزن آباد تا دزدبن که در ادوار گذشته به دلایلی به بهره برداری نرسیده بود اما با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم و در اولین گام، ضمن شناسایی دقیق چالش این پروژه، در دور اول سفر استانی خود به استان مازندران اعتبار قابل توجهی برای اتمام آن در نظر گرفته است که ضروری است مسوولان نهادهای مربوط استانی و شهرستانی با جذب بموقع اعتبارات این پروژه را هر چه زودتر به اتمام برسانند.
جاده چالوس - کرج (کندوان) به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر، تنها راه ارتباطی زمینی پایتخت به شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران است و این مسیر به خاطر برخورداری از چشم اندازهای منحصر بفرد و آثار طبیعی و تاریخی فراوان در تمامی ماه ها بویژه نیمه های نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست.
از مجموع طول این مسیر ارتباطی کوهستانی و پرتردد حدود نیمی از آن جز منطقه کندوان حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس است.