تهران- ایرنا- دولت روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو نروژ را در فهرست کشورهای خارجی غیردوست قرار داده است؛ کشورهایی که اقدامات غیردوستانه‌ای علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی روسیه در خارج از این کشور انجام می‌دهند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، در این بیانیه آمده است: ما بر اساس فرمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد اعمال تدابیری علیه اقدامات غیردوستانه کشورهای خارجی عمل کردیم.

این بیانیه می‌افزاید: این فرمان، اعمال محدودیت‌هایی را تا ممنوعیت کامل در مورد اجازه کشورهای غیردوست برای استخدام پرسنل مورد نیازشان برای سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و دفاتر نمایندگی خود و نیز نهادها و موسسات دولتی‌شان از میان افراد مقیم روسیه در نظر گرفته است.

در این بیانیه آمده است: در ماه مه ۲۰۲۱ محدودیت‌هایی برای نمایندگی‌های دیپلماتیک ایالات متحده و جمهوری چک و در جولای ۲۰۲۲ نیز محدودیت‌هایی برای نمایندگی‌های دیپلماتیک یونان، دانمارک، اسلوونی، کرواسی و اسلواکی اعمال شده بود.

این بیانیه می‌افزاید: فهرست کشورهای غیردوست تائید شده توسط دولت روسیه نهایی نیست و با در نظر گرفتن اقدامات خصمانه دولت‌های خارجی علیه نمایندگی‌های روسیه در خارج از کشور قابل توسعه است.

علاوه بر این فهرست که مربوط به کار نمایندگی‌های دیپلماتیک است، در روسیه فهرست دیگری از کشورهای غیردوست وجود دارد که در مارس ۲۰۲۲ تنظیم شد. این لیست شامل ایالات متحده و کانادا، کشورهای اتحادیه اروپا، انگلیس و سرزمین‌های ماورای دریای آن، اوکراین، تعدادی از کشورهای اروپایی دیگر، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و سایر کشورها و مناطقی است که از تحریم‌های ضد روسیه حمایت می‌کنند.

آنیکن هویتفلد وزیر خارجه نروژ با اشاره به اینکه این موضوع از نظر وی تعجب‌آور نبود، گفت: در حال حاضر اسلو هنوز به صورت رسمی اطلاعاتی در مورد گنجاندن نام نروژ توسط دولت روسیه در فهرست کشورهای غیردوست مسکو دریافت نکرده است.

هویتفلد وضعیت فعلی را با درگیری در اوکراین مرتبط دانست و تاکید کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که بگوییم نروژ رفتار غیر دوستانه با روسیه دارد.