تبریز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز با اشاره به نحوه شهادت ثقه الاسلام، از اینکه عده ای از مورخان و برخی محافل سیاسی عنوان می کنند در روز عاشورای ۱۳۳۰ مردم تبریز بی توجه به این اتفاق بزرگ بودند، ابراز گلایه کرد و گفت: اسناد تاریخی این موضوع را رد می کند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم روز شنبه در همایش ملی «ثقه الاسلام شهید روز عاشورا» در تالار وحدت دانشگاه تبریز، ادامه داد: باید به اصل به دار آویخته شدن او به خوبی پرداخته شود، چون در تاسوعای آن سال ثقه الاسلام را با دسیسه و نیرنگ و البته با کالسکه و احترام وارد کنسولگری روس کردند و بدون اینکه مردم تبریز اطلاع داشته باشند و متوجه نیرنگ آنان باشند در جوی بسیار سنگین و به شدت حفاظت شده، در محل کنونی دانشسرای تبریز به دار آویختند.

وی اظهار کرد: در حالی که تعداد ۶۰۰ سالدات روسی(سرباز) محوطه میدان دانشسرا را احاطه کرده بودند، یک ساعت پس از اذان ظهر عاشورا روس ها داخل میدان شده و ثقه الاسلام را همراه با هشت نفر از یارانش به جرم تشکیل مجالس تبلیغی و مبارزه با نیروهای اشغالگر، اعدام کردند.

حجت الاسلام آل هاشم افزود: در ساعات پس از این واقعه تلخ تاریخی و اطلاع مردم تبریز، بلافاصله به محل به دار آویخته شدن سرازیر شده و با هزاران زحمت موفق به بیرون کردن اجساد از محوطه میدان می شوند.

وی با اشاره به قصاوت ها و وحشی گری های روس ها در جریان به شهادت رساندن ثقه الاسلام، یاداور شد: با وجود اینکه مردم تبریز برای انتقام بسیار مصمم بودند، اما آنها فردی به نام صمدخان شجاع الدوله را به عنوان استاندار منصوب کرده و او با شدیدترین برخوردها با طرفداران شهید روز عاشورا مقابله کرده و تعدادی از آنها را به شهادت رساند.

آل هاشم ایجاد رعب و وحشت بین مردم را از اقدامات روس ها در تبریز پس از شهادت ثقه الاسلام بیان کرد که باعث شد تا ۳ ماه تعداد ۶۰ نفر دیگر از مریدان آن شهید نیز به شهادت برسند که این موضوع درس غربت آموز برای نسل کنونی است که هیچگاه نباید به دنبال قدرت های بیگانه بود.

وی غیرمسلح کردن مردم تبریز ماه ها قبل از واقعه شهادت ثقه الاسلام را از دیگر ترفندهای اشغالگران روس برشمرد تا توان انتقام از آنها گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی بی غیرت نشان دادن مردم تبریز و خروج آنها از نهضت مشروطه و نیز اهانت به عزاداران حسینی و سکولار نشان دادن آنها را از اهداف اصلی روس ها از به دار زدن شهدای روز عاشورای سال ۱۳۳۰ قمری دانست.

به گزارش ایرنا میرزا علی آقا تبریز ملقب به ثِقَةُالاسلام تبریزی عالم دینی، نویسنده و از مبارزان مشروطه‌خواه آذربایجان بود.

حمایت وی از جنبش عدالت‌خواهی، حضور و حمایت از قیام مشروطه‌خواهان تبریز و مقابله با اجانب روس و انگلیس منجر به زندانی شدن و به دارآویختن او توسط روس‌ها شد.