خرم آباد - ایرنا - احداث ۱۶۸ مدرسه در قالب طرح "شهید پناهی" و اجرای طرح "شهید عجمیان" در ۲ هزار مدرسه لرستان رونق بخش فضای آموزشی استان برای حضور پرنشاط دانش آموزان در سال تحصیلی پیش رو شده است.

به گزارش ایرنا گستردگی چتر عدالت تحصیلی در کنار دیگر شاخص های رفاه اجتماعی از اولویت های نظام مقدس جمهوری اسلامی برای تمامی نقاط ایران اسلامی حتی در دورافتاده ترین مناطق این مرز و بوم پر افتخار است که طی دولت سیزدهم گام های موفقی در این زمینه برداشته شده و تلاش برای رونق فضاهای آموزشی و شور و نشاط دانش آموزان در قالب طرح های "شهید پناهی" و "شهید عجمیان" مضاعف شده است.

اگرچه طی سالیان گذشته مناطق محروم و دورافتاده، با ضعف زیرساخت ها مغفول مانده اند و همچنان در گوشه و کنار ایران اسلامی فرزندانی چشم انتظار برپایی مدارس استاندارد هستند تا بتوانند همچون دیگر فرزندان این مرز و بوم از امکانات آموزشی بهره مند و از چشمه تعلیم و تربیت سیراب شوند اما اکنون با تلاش برای برچیده شدن مدارس غیر استاندارد، پرتو عدالت آموزشی تا دل دشت و کوه ها می درخشد و در هر کوی و برزنی پرچم آموزش برافراشته شده است.

لرستان طی سال های گذشته به دلیل شرایط جغرافیایی، پراکندگی روستاها و مناطق عشایری، تا حدودی در امر عدالت آموزشی دور از نظر مانده است و اکنون به گفته مسوولان این استان حدود پنج هزار دانش آموز در مناطق عشایری آن تحصیل می کنند که همچنان چشم انتظار مدارسی مناسب و استاندارد هستند تا بتوانند در باغ علم و دانش رشد کنند.

بنا بر آمار موجود اکنون یکهزار مدرسه در لرستان نیازمند تخریب و بازسازی هستند اما آنچه که شتاب مدرسه‌سازی و حضور پررنگ تر خیران را در این میان ضروری تر می کند وجود مدارس کپری و سنگی در مناطق محروم است چراکه با وجود این مدارس علاوه بر اینکه آموزش استاندارد و ایمنی وجود نخواهد داشت امکان ایجاد عدالت آموزشی وجود ندارد.

حتی در برخی مناطق، این عوامل دست به دست هم می دهند تا واقعه تلخ ترک تحصیل و بازماندگی دانش آموزان مناطق محروم رقم زده شود و بسیاری از نونهالان و آینده سازان کشور در تاریکی محرومیت و عدم امکانات لازم آموزشی روزگار را سپری کنند.

لرستان به دلیل پراکندگی مناطق روستایی و عشایری یکی از استان های نیازمند مدرسه سازی و توجه به تعلیم و تربیت است که سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه به برکات و خدمات ارزنده ای دست یافته تا حدی که امروز سه هزار و ۸۸۷ مدرسه دولتی، ۶۷۰ مدرسه غیردولتی را پذیرای ۳۴۸ هزار و ۹۶۵ دانش آموز کرده، نرخ باسوادی از ۳۶ درصد قبل از انقلاب به ۸۴ درصد رسیده و ساخت مدارس در این استان رشد ۱۴ درصدی داشته است.

به برکت خدمات جمهوری اسلامی، نرخ باسوادی جمعیت ۱۰تا ۴۹ ساله در مرکز استان و همچنین شهرستان بروجرد بالاتر از میانگین کشور است اما با توجه به محرومیت و همچنین ضعف عملکرد در برخی از مناطق، میانگین نرخ باسوادی کل استان ۹۴/۶ بوده و ۲ درصد از میانگین کشوری پایین تر است.

احداث مدارس در مناطق دورافتاده روستایی و عشایری و برچیده شدن کلاس های سنگی و کپری در دستور کار نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان قرار گرفته است تا گسترش هرچه بیشتر چتر عدالت آموزشی در گوشه و کنار ایران اسلامی محقق شود.

در این راستا " طرح شهید پناهی" در دولت سیزدهم با اولویت ایجاد عدالت آموزشی و لزوم برچیده شدن مدارس سنگی و کپری اجرایی شده است تا با خلق یک انقلاب مدرسه سازی، پرتو عدالت آموزشی در میان مناطق محروم کشور و استان لرستان تابیده شود.

برچیده شدن کلاس های کپری و کانکسی با طرح " شهید پناهی"

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: ۱۶۸ مدرسه در طرح موسوم به شهید دانش آموز " رضا پناهی" با همکاری بنیاد برکت در راستای برچیده شدن کلاس های کپری استان ساخته می‌شود.

"یونس بهاروند ایرانیا" ادامه داد: مدارس جایگزین کانکس های بالای ۱۰ دانش آموز نیز در قالب طرح شهید پناهی در حال احداث هستند که در این راستا ۱۶۸ طرح برای لرستان مصوب شده و اکنون با تفاهم بنیاد برکت۴۰ درصد این مدارس با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در دست احداث هستند و تا مهرماه تکمیل می شوند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد اعتبارات مدرسه سازی توسط خیرین تامین می شود بیان کرد: تفاهم نامه اجرای طرح شهید پناهی بین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و بنیاد برکت منعقد شده است و در این راستا تمام مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز برچیده می شوند.

وی با بیان اینکه مدارس جدید تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل می شوند افزود: اکنون ۱۶ طرح در حال اجرا و ۳۵ مورد نیز در حال مناقصه است که با اجرای این طرح ها تحول بزرگی در روستاهای استان ایجاد می شود.

بهاروند ایرانیا با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز محدود به اشخاص نیست ادامه داد: موسسات و اشخاص حقوقی نیز در این امر خیر دخیل شده اند که بنیاد علوی، قلم چی و بنیاد برکت از فعال ترین این موسسات در لرستان هستند همچنین استان در رتبه چهارم جذب اعتبارات نوسازی مدارس کشور است و سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار سال گذشته مدرسه سازی تقریبا به طور کامل جذب شده است.

بیشترین مدارس کانکسی لرستان در الیگودرز و نورآباد است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: شهرستان‌های الیگودرز و کاکاوند نورآباد به دلیل صعب‌العبور بودن نسبت به دیگر شهرهای استان بیشترین مدارس کانکسی را دارند.

بهاروند ایرانیا اظهار کرد: در بیرانشهر نیز ساخت پنج مدرسه کانکسی شروع شده، مدارس روستای کرنوکر، سلکی، دره‌بیژن و چند روستای دیگر در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی آن‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد می باشد.

بهاروند ایرانیا با بیان اینکه در حال حاضر سیاست دولت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، بیان کرد: به دلیل محدود بودن اعتبارات ابتدا باید پروژه‌های بالای ۷۰ درصد و بعد از آن بالای ۵۰ درصد تکمیل شود و در صورت وجود اعتبار، طرح های دیگر نیز پیگیری می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان با بیان اینکه استان با ۱۶۸ طرح به ظرفیت ۲۶۰ کلاس درس بیشترین آمار طرح شهید پناهی را در کشور به خود اختصاص داده است عنوان کرد: این طرح مهرماه ۱۴۰۲ به سرانجام می رساند و تا پایان سال نیز ۱۰۰ طرح به پیمانکار واگذار می شود.

بهاروند ایرانیا افزود: در این طرح ۱۲ مدرسه سنگی نیز با محیط استاندارد جایگزین می شود اما در مجموع ۷۷ مدرسه سنگی لرستان تا مهرماه سال آینده برچیده خواهد شد همچنین طرح شهید عجمیان با ظرفیت نیروهای جهادی برای بهسازی و نشاط مدارس استان با ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار در حال انجام است.

اجرای طرح "شهید عجمیان" در ۲ هزار مدرسه لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: طرح شهید امنیت "سید روح الله عجمیان" به منظور شاداب سازی محیط های آموزشی ۲ هزار مدرسه و آموزشگاه این استان در حال انجام است.

"رضا عزتی" بیان کرد: طرح شهید عجمیان در قالب رنگ آمیزی، دیوارنگاره، با طراوت سازی محوطه مدرسه، تعمیر میز و صندلی و تجهیزات در مناطق حاشیه ای، کم برخوردار و محروم خواهد بود و از گروه های جهادی و انقلابی دعوت می شود مجموعه آموزش و پرورش را جهت اجرای کامل طرح یاری دهند.

وی اظهار داشت: همچنین به منظور آماده سازی مدارس در قالب پروژه مهر، تهیه کتب درسی و ساماندهی نیروی انسانی، کمیته های تخصصی تشکیل شده و روند خوبی جهت آمادگی های لازم برای پروژه مهر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه لرستان در زمینه ثبت نام کتب درسی رتبه نخست کشور را کسب کرده است اظهار داشت: همچنین این استان در حوزه ثبت ابلاغ ها و ساماندهی نیروهای انسانی در رتبه های برتر کشور قرار گرفته است.

عزتی عنوان کرد: سال تحصیلی جدید با حضور بیش از ۳۵۰ هزار دانش آموز و ۲۷ هزار معلم در ۱۶ هزار کلاس درس چهار هزار مدرسه لرستان آغاز می شود و مراحل جذب و استخدام ۵۰۴ آموزگار مدارس ابتدایی و استثنایی استان برای سال تحصیلی پیش رو در دست انجام می باشد.

ساخت ۸۷ مدرسه لرستان در دست اجرا است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان همچنین گفت: ۸۷ طرح مدرسه سازی برای نقاط مختلف این استان در حال اجرا است که ۶۷ طرح با ظرفیت ۱۷۰ کلاس درس ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مهرماه امسال قابل استفاده است.

بهاروند ایرانیا با بیان اینکه از مجموع چهار هزار مدرسه فعلی لرستان سه هزار و ۱۰۰ باب در نظام مقدس جمهوری اسلامی احداث شده است تصریح کرد: مدارس ۴۰ سال به بالا در ردیف واحدهای تخریبی قرار دارند که ۹۰۰ مدرسه در استان مشمول این طرح هستند و در راستای نوسازی آنها، یک هزار و ۱۵۰ مدرسه در قالب سه هزار و ۵۰۰ کلاس درس و ۵۰ نمازخانه توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) احداث می شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۰۰ میلیارد ریال تجهیزات برای نوسازی مدارس لرستان خریداری شد افزود: در این راستا ۶۰ میلیارد ریال برای هنرستان ها هزینه شده است و علاوه بر این اعتبار، حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال نیز برای آماده سازی محیط برگزاری امتحانات نهایی تهیه شد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳۸۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی و سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اختصاص یافته است.

ساخت یک هزار و ۱۵۰ مدرسه توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در لرستان

بهاروند ایرانیا گفت: تفاهم‌نامه‌ای که با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) بسته شده شامل ساخت یکهزار و ۱۵۰ مدرسه در قالب سه هزار و ۵۰۰ کلاس می‌شود که کار خیلی بزرگی است و نمی‌توان آن‌را در یک یا ۲ سال انجام داد از طرفی ساخت ۵۰ نمازخانه و سالن چند منظوره به این تفاهم‌نامه اضافه شده است.

وی اضافه کرد: تلاش بر این است با پیگیری استاندار، دستگاه‌های اجرایی و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) این تفاهم‌نامه به سرانجام برسد و طی چند سال آینده انقلابی در تغییر مدارس فرسوده، قدیمی و مشکل‌دار ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد برکت بسته شده این نهاد انقلابی تقبل کرده است ۴۰ درصد هزینه‌های ساخت مدارس این طرح را تامین کند.

۶۰۰ میلیارد ریال جهت تجهیز مدارس لرستان هزینه شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: ۶۰۰ میلیارد ریال طی سال گذشته برای تجهیز مدارس استان هزینه شده که از این میزان۶۰ میلیارد ریال برای تجهیز هنرستان ها تخصیص یافته است.

بهاروند ایرانیا با اشاره به اهمیت مهارت آموزی و لزوم توجه بیشتر به هنرستان های استان افزود: اکنون پنج هنرستان در دست ساخت است و تا پایان سال هنرستان های الیگودرز و دورود بهره برداری می شوند همچنین امسال ۳۵ میلیارد ریال تجهیزات برای هنرستان های استان خریداری شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: اکنون ۸۷ طرح احداث فضاهای آموزشی برای استان در دست اجرا می باشد و سال گذشته حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی به نوسازی مدارس لرستان اختصاص یافته که این اعتبار حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد محقق شده است.

بهاروند ایرانیا ادامه داد: همزمان بخشی از اعتبارات این طرح ها را بنیاد برکت و بخشی را دولت تامین می کند که به لحاظ اجرایی در سطح کشور پیشرو هستیم همچنین تا ماه آینده ۱۰۱ طرح وارد مناقصه و سعی می شود تا اول مهر همه طرح ها کامل و عدالت آموزشی محقق شود.

وی همچنین با اشاره به سیل ۹۸ در استان بیان کرد: این سیل باعث خساراتی در لرستان شد و نوسازی مدارس تا اول مهر ۹۸ حدود ۱۰۶ طرح را آغاز کرد که با کمک خیران و اعتبارات دولتی ۷۸مدرسه با ۲۵۰ کلاس درس آماده و عملیات اجرایی هفت مدرسه تکمیل شد ولی اعتبارات به پیمانکار پرداخت نشد و اکنون ۲۸ مدرسه در استان نیمه کاره مانده است.

بهاروند ایرانیا افزود: یک هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال مطالبات پیمانکار ساخت مدارس آسیب دیده از سیل ۹۸ لرستان است که باید پرداخت شود اما هنوز موفق به دریافت این اعتبار نشده ایم که انتظار می رود این رقم برای رفع نقص ها به استان پرداخت شود.

۶۰۰ کلاس درس لرستان استانداردسازی می شود

معاون اجرایی و نظارت اداره کل نوسازی مدارس لرستان نیز با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۵۴۲ کلاس درس استان استانداردسازی شده است، گفت: استانداردسازی ۶۰۰ کلاس درس در دست اقدام است و امید می رود استانداردسازی یک هزار و ۶۷۶ کلاس دیگر نیز تا پایان دولت انجام شود.

"اصغر آقایی چگنی" با اشاره به اینکه استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس از سال ۹۲ و همزمان با کشور در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: هشت هزار و ۸۱۸ کلاس درس نیازمند استانداردسازی سیستم گرمایشی بودند که از سال ۹۲ تا ۱۴۰۱، سیستم گرمایشی ۶ هزار و ۵۴۲ کلاس درس استان استاندارد شده است.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته،در صورت تامین اعتبار، یک هزار و ۶۷۶ کلاس درس دیگر تا پایان دولت سیزدهم استانداردسازی خواهد شد.