کاشان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت:۶ پروژه تنش آبی برای آبرسانی اضطراری را در کاشان در دست اجرا داریم و ۱۹ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب درشهرستان در حال ساخت است.

محمدرضا اسدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای این پروژه ها که شامل احداث مخزن ، اصلاح شبکه های آبرسانی و اجرای خط انتقال آب و ارتقا کیفی آب می باشد می توانیم تنش آبی را در تابستان سال جاری به خوبی پشت سر بگذاریم.

وی اظهار کرد: برای رفع تنش آبی در روستاها ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که این اعتبار طی سه سال هزینه می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان با اشاره به کاهش ۳۸ درصدی بارندگی در سال آبی جاری نسبت به میانگین بلند مدت افزود: به همین علت و نیز تنش های آبی چند سال اخیر شاهد افت سطح آب های زیرزمینی سالیانه به میزان ۸۰ – ۷۰ سانتی متر می باشیم که در مجوع هر سال پنج درصد از آبدهی چاه ها کاسته شده است.

اسدی گفت: سالانه باید ۹۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت تامین آب کاشان اضافه شود تا بتوانیم شرایط موجود را حفظ کنیم و دچار تنش آبی نشویم .

وی میزان نیاز آبی در پیک مصرف را در شرکت آبفای کاشان حدود ۲ هزار لیتر در ثانیه اعلام کرد و افزود: آب شرب در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل از طریق ۱۴۰ حلقه چاه تامین می شود،هر سال ۴۰ میلیون متر مکعب آب تولید و توزیع می شود که طی چهار ماهه اول سال تا کنون بیش از ۱۸ میلیون متر مکعب آب تولید شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان بیان کرد: در حال حاضر روزانه حدود ۱۰ هزار متر مکعب آب از طریق دستگاه های آب شیرین کن تصفیه و کیفیت آب ارتقا می یابد.

اسدی به اصلاح ۱۸ کیلومتر از شبکه های قدیمی و فرسوده به منظور جلوگیری از حوادث و اتفاقات طی چهار ماه نخست سال اشاره کرد و گفت: اصلاح شبکه های فرسوده از برنامه های جاری و اصلی شرکت می باشد که متناسب با تامین اعتبار انجام می شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۳۸ فقره انشعاب غیر مجاز شناسائی و قطع شده که این آمار در سال گذشته ۹۷ فقره انشعاب بوده است.

وی با اشاره به تنش آبی در تعدادی از روستاهای تحت پوشش این شرکت گفت: پایش و شناسائی انشعابات غیر مجاز در دستور کار شرکت قرار گرفته و این موضوع می تواند به پایداری تامین آب کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان بیان کرد: میزان آب بدون درآمد در شرکت آبفای کاشان ۲۱ درصد است، از این میزان هشت درصد مربوط به هدر رفت واقعی آب می باشد که با اصلاح شبکه های آبرسانی و خطوط انتقال می توان مقدار آن را کاهش داد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.