تهران - ایرنا- جمعی از ورزشکاران و دوستداران محیط زیست با همکاری فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و مجموعه توچال در یک برنامه فرهنگی اقدام به پاکسازی بخش هایی از ارتفاعات توچال تهران کردند.

به گزارش ایرنا، رئیس فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی امروز (پنجشنبه) در این مراسم گفت: محیط زیست یکی از بسترها و ظرفیت های بسیار ارزشمند برای توسعه فرهنگ در بسیاری از موضوعات به ویژه حفاظت از محیط زیست است.

عباس نظریان افزود: در یک دهه گذشته بازاریابی سبز، فرآیند های سبز، مطالعات سبز و بسیاری از برنامه هایی که پشتوانه کلمه سبز دارد، مورد توجه قرار گرفته و پیام آن این است که زمین و محیط زیست نیاز به حفاظت دارد و این وظیفه تمام مردم و اقشار مختلف است.

وی با بیان اینکه در بخش ورزش فدراسیون مختلفی فعالیت می کنند و بیش از ۲۳۶ رشته ورزشی فعال در کشور ایران وجود دارد، تصریح کرد: هر کدام از این فدراسیون ها و ورزش ها جامعه خاص خود را داشته و به نوعی با طبیعت مرتبط هستند و ظرفیت بالایی برای یک ارتباط موثر در حوزه محیط زیست را داشته و می تواند نویدبخش داشتن جامعه ای موثر و کارآمد و همچنین مسئولیت پذیر در حفظ محیط زیست باشد.

رئیس فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی همچنین گفت: یکی از برنامه های اصلی که فدراسیون اسکی جهانی در دور جدید در برنامه های خود گنجاند توجه ویژه به محیط زیست است و این نه برای ایران بلکه برای یک عرصه جهانی در حوزه محیط زیست اثرگذار خواهد بود.

همچنین معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در حاشیه این برنامه اظهار داشت: اکوسیستم‌های کوهستان چون تامین کننده هوای سالم هستند حائز اهمیت بوده و باعث دوام و بقای شهر و روستا می شوند.

علیرضا رحمتی تاکید کرد: وجود شهرهای بزرگ دنیا در کنار کوهستان نشان از اهمیت بالای آن دارد و وقتی از طبیعت استفاده می کنیم باید یاد بگیریم که از آن درست استفاده کنیم و به آن احترام بگذاریم.
رحمتی با اشاره به اینکه ایرانیان دوستدار محیط زیست هستند چون در ذاتشان حفظ محیط زیست و طبیعت دوستی نهفته است، افزود: در ایرانی که گرمترین نقطه جهان در آن است و نزدیک به سردترین نقطه جهان را در نوک قله دماوند دارد با این تنوع اقلیمی و تنوع زیستی باید با کمک شهروندان و جامعه ورزشی کشور، محیط زیست آن را حفظ کنیم.

وی یادآور شد، پویش مردمی بی زباله در استان تهران از ابتدای سال آغاز و مورد استقبال عمومی قرار گرفت و اکنون شاهد این هستیم که با اجرای چنین برنامه هایی محیط زیست دغدغه گروه ها مختف اجتماعی نیز است.

براساس گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، ورزشکاران و دوستداران محیط زیست امروز پس از پاکسازی بخش هایی از ارتفاعات توچال تهران بیانیه ای را در حمایت از طبیعت و حفاظت محیط زیست امضا کردند.