رها سازی زباله ها و نخاله ها در حاشیه راه ها چالش زیست محیطی نهاوند است

همدان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند گفت: رها سازی زباله ها و نخاله های ساختمانی به ویژه نایلون و پلاستیک در طبیعت، حواشی راه ها و جاده های برون شهری و روستاها مهمترین چالش زیست محیطی این شهرستان محسوب می شود.

عزیز قیاسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رها سازی پلاستیک در حواشی راه ها و جاده های برون شهری منظره ای زشت از طبیعت را برای مسافران به نمایش گذاشته و سیما و منظر زیبای طبیعت را مخدوش می کند.

وی اضافه کرد: در حالیکه مصوبات خوب و مناسبی برای مدیریت پسماند و ساماندهی وضعیت ورودی ها و جاده ها تصویب شده، در ماده هفت قانون نیز تکلیف بخشداری ها و شهرداری ها در این زمینه مشخص شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند اظهار داشت: مدیریت پسماند در محدوده شهری بر عهده شهرداری ها و خارج از محدوده شهری بر عهده بخشداری ها است در حالیکه اغلب بخشداران به این تکلیف قانونی و آیین نامه های اجرایی مربوطه واقف نیستند.

قیاسی با بیان اینکه باید یک دوره آموزش قوانین و مقررات زیست محیطی برای مسئولان برگزار شود تاکید کرد: بیشترین چالش های زیست محیطی ناشی از ناآگاهی و واقف نبودن مسئولان نسبت به قوانین و مقررات زیست محیطی است.

وی افزود: آشنایی مسئولان با قوانین زیست محیطی موجب می شود آنها همسو با دوستداران و علاقه مندان به محیط زیست برای حفظ طبیعت خدادادی تلاش و همت کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند گفت: بر اساس قانون هر فعالیت اقتصادی مخرب محیط زیست ممنوع است همچنین همه احاد جامعه مکلف به حفظ طبیعت هستند.

قیاسی با تاکید بر اینکه وظیفه محیط زیست جلوگیری از دست اندازی و تخریب طبیعت است ادامه داد: قوانین مناسبی در زمینه حفاظت از آب، خاک، پیشگیری از بروز آلودگی هوا، آلودگی صوتی و پسماند وجود دارد با این اوصاف چرایی بروز این همه معضلات زیست محیطی، آشنا نبودن مسئولان به تکالیف قانونی محوله است.

وی یادآوری کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی اولویت را حفظ محیط زیست داده اما همواره در اجرای برنامه ها، محیط زیست در اولویت دست چندم قرار می گیرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند بیان کرد: استاندار همدان و رییس کل دادگستری استان حمایت های خوبی از حوزه محیط زیست داشته اند که این حمایت ها نان از دغدغه زیست محیطی مسئولان ارشد استان در دولت سیزدهم است.

قیاسی افزود: استفاده از قوانین جایگزین حبس و صدور آرای زیست محیطی در راستای حفظ محیط زیست و پاکسازی طبیعت از زباله از اقدامات مثبت و موثر دادگستری همدان در راستای حراست از طبیعت است.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده به وسعت ۶۲ هزار هکتار و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و منطقه حفاظت شده ملوسان در نهاوند قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha