قزوین-ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در استان از مرز ۱۷۵ هزار تن عبور کرد،گفت: این میزان با وجود کاهش بی سابقه و ۴۳ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد رشد یافته است.

حسن جلیلوند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: استفاده از بذور با کیفیت، تغذیه گیاهی،کنترل عوامل زیان رسان و مراقبت و پایش مستمر از مزارع از دلایل برداشت مناسب با وجود کاهش بارندگی ها بوده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان در استان قزوین ۱۷۸ هزار تن بود و پیش بینی می کنیم تا پایان برنامه خرید سال جاری، از این رقم عبور کنیم.

وی اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم دیم در مزارع استان قزوین طی سال زراعی جاری ۱۰۸ هزار و ۷۵۰ هکتار و گندم آبی نیز ۴۹ هزار و ۷۰۱ هکتار است.

ابلاغ کشت ۱۶۰ هزار هکتار گندم در قزوین

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه برنامه کشت گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به استان ابلاغ شده است،اظهار کرد: برنامه کشت نسبت به سال گذشته تغییر خاصی ندارد و برای کشت آبی ۴۹ هزار هکتار و برای کشت دیم نیز ۱۱۰ هزار هکتار برنامه ریزی خواهد شد.

این مسوول همچنین با اشاره به اینکه برنامه ریزی ها و تمهیدات لازم برای انجام کشت پاییز گندم در مزارع استان آغاز شده است،اظهار کرد: از ابتدای شهریور ماه جاری توزیع نهاده های کشت به گندم کاران قزوینی آغاز خواهد شد.

جلیلوند همچنین گفت: تحقق و پیشبرد این برنامه در گرو تخصیص آب شبکه دشت قزوین است.

این مسوول اظهار کرد: در سال زراعی پیش رو، کشت بیش از ۱۵۰ هزار هکتار محصولات استراتژیک از جمله گندم، کلزا و جو در قالب کشت قراردادی پیش بینی شده است.