بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: کاهش آبدهی و دبی رودخانه اترک در این استان زمینه ساز تشکیل کانون های گردو غبار در این منطقه از کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا شکاریان روز شنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنا خراسان شمالی اظهار کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی سبب شد تا دبی رودخانه اترک به عنوان مهمترین رود شمالشرق کشور به شدت کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش دبی رودخانه اترک خطر و تهدیدی برای تنوع زیستی و زیست مندان در رودخانه است علاوه بر آن زمینه ساز فعال شدن کانون های جدید گرد و غبار در منطقه می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: میزان آلودگی آب اترک با کاهش دبی آب رودخانه بیشتر می شود و قدرت خودپالایی رود کاهش می یابد از این رو حیات زیست مندان در معرض تهدید قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی ها سبب شده تا امکان تحقق حق آبه زیست محیطی برای رودخانه اترک میسر نباشد.

شکاریان افزود: کاهش دبی رودخانه اترک، تالاب های سه قلوی آلاگل، آماگل و آجی گل در استان گلستان را هم در معرض تهدید قرار داده است و می‌تواند شعاع کانونی ریزگردها را تا آن استان پیش ببرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه خشکسالی و کاهش بارندگی ها سبب شده تا پوشش گیاهی در عرصه ها کاهش یابد گفت: ضعیف شدن پوشش گیاهی در مراتع از عوامل ایجاد گرد و خاک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: البته در استان در شهرستان اسفراین و جاجرم کانون های گرد و غبار وجود دارد که عامل اصلی کاهش کیفیت هوا در این خطه از کشور است، بعضا هم کانون گردوغبار در استان سمنان آسمان استان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اظهار کرد: صحرای قره قوم در کشور ترکمنستان و نیز کانون های گرد و غبار در غرب کشور هم بعضا آسمان استان را تحت تاثیر ریزگردها قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رودخانه اترک از دامنه های جنوبی ارتفاعات هزار مسجد در حدفاصل شهرستان های قوچان و چناران سرچشمه می گیرد و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی وبخش های میانی شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان وارد شده و در نهایت به تالاب های حاشیه دریای خزر(تالاب آلاگل) می ریزد.

براساس این حدود ۲۱۱ کیلومتر ازمسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.