بندرعباس - ایرنا - نگاهی گذرا به اقدامات شاخص دولت سیزدهم طی ۲ سال اخیر حاکی از تغییر رویکرد اساسی در بخش آموزش و پرورش و نگاه مهارت‌محور در راستای اشتغال‌آفرینی است، در خصوص دستاوردهای دولت مردمی با مدیرکل این حوزه در استان هرمزگان گفت و گو کردیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد قویدل مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن دیدار با رییس و کارکنان ایرنا و بازدید از بخش‌های مختلف این رسانه، به تبیین و تشریح دستاوردها و برنامه‌های شاخص این نهاد پرداخت.

قویدل، شروع مجدد آموزش حضوری دانش‌آموزان پس از تعطیلی دوران کرونا، عدالت آموزشی، افزایش سرانه ورزشی، بهره‌برداری از فضاهای جدید آموزشی و توسعه فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای را تنها بخشی از خدمات ۲ ساله آموزش و پرورش هرمزگان در دولت سیزدهم عنوان کرد.

وی بیان کرد: سیاست‌ها و رویکردهای آموزش و پرورش از ابتدای دولت سیزدهم بر رویکرد مردمی بوده است و یکی از اولویت‌های شخص استاندار هرمزگان نیز کیفیت بخشی به مسائل آموزشی بوده تا شاهد رشد علمی و آموزشی دانش‌آموزان این منطقه در سطح ملی باشیم.

قویدل با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بزرگ‌ترین زیرمجموعه اداری دولت است، بیان کرد: ۵۰ درصد جامعه اداری کشور، زیرنظر آموزش و پرورش است که به لحاظ وسعت جامعه آماری فرهنگیان و دانش آموزان بسیاری از ادارات کل آموزش و پرورش به لحاظ پرسنلی از چندین وزارتخانه بزرگ‌تر بوده و در این راستا نیاز به توجه بیشتر دارد.

افزایش هنرستان‌های جوارکارگاهی از ۲۰ به ۲۷ هنرستان

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان به موفقیت‌های عملکردی و آماری این نهاد در ۲ سال اخیر اشاره و یادآورشد: از همان ابتدا هدف‌گذاری بر این بود که در مدت ۲ سال، بتوانیم ۲۰ هنرستان با نگاه هنرستان جوارکارگاهی را راه‌اندازی کنیم که خوشبختانه این آمار اکنون به ۲۷ مورد رسیده است.

قویدل ادامه داد: درحال حاضر با راه‌اندازی ۲۷ هنرستان جوار صنایع در هرمزگان، از برنامه جلوتریم که راه‌اندازی بالای ۵۰ درصد این هنرستان‌ها جز نخستین کارگاه‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: این عامل باعث شده که سال گذشته سهم دانش آموزان هرمزگان در آموزش‌های فنی و مهارتی در کشور به عدد ۴۶ و نیم درصد برسد و جایگاه سومین استان را در کشور داشته باشیم و امسال نیز پیش‌بینی داریم که این عدد را ارتقا دهیم که در نهایت تاثیر آن را در اشتغال نیروهای بومی استان داشته باشیم.

افزایش سه برابری سرانه فضاهای ورزشی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان همچنین در خصوص فعالیت‌های تربیتی، پرورشی و ورزشی استان بعد از ۲ سال تعطیلی به دلیل کرونا گفت: متوسط سرانه فضای ورزشی دانش آموزی در این استان تا قبل از دولت سیزدهم، ۳۷ صدم مترمربع بود که اکنون تا حدود سه برابر رشد داشته است.

متوسط سرانه فضای ورزشی دانش آموزی در استان هرمزگان تا قبل از دولت سیزدهم، ۳۷ صدم مترمربع بود که اکنون تا حدود سه برابر رشد داشته است.

قویدل اضافه کرد: سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزی در هرمزگان نزدیک به ۳۵ سال، حدود ۳۷ صدم مترمربع بود که در حدود یکسال و نیم این رقم یک دهم اضافه شده که حدود ۳۰ درصد رشد داشته است و باتوجه به اینکه جزو استان‌های مرزی و در معرض آسیب‌های اجتماعی هستیم، بنابراین این اتفاق بزرگی است.

وی یادآورشد: از آنجایی که هرمزگان جزو استان‌های گرمسیری بوده، نیاز به توسعه فضاهای ورزشی بویژه فضاهای سرپوشیده از جمله برای دختران، احساس می‌شد که در قالب طرح «شهید سلیمانی» اعتبارات خوبی را در این خصوص جذب و اقدام به احداث این‌گونه فضاها کردیم.

افتتاح ۹۳ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در سفر رییس جمهور

به گفته ی مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان؛ حدود هشت سالن ورزشی سرپوشید، ۵۰ زمین چمن مصنوعی درون مدرسه‌ای و همچنین ۳۵ زمین بازی‌های ساحلی در قالب طرح شهید سلیمانی در سال‌جاری در این استان درحال تکمیل است که سعی داریم طی سفر رییس جمهور در پاییز امسال به استان این فضاها را افتتاح کنیم.

باتوجه به منطقه شرق و محروم جاسک، بیست و سومین منطقه آموزشی استان با پیگیری استاندار در لیردف جاسک ایجاد شد که این اتفاق بعد از ۱۵ سال که توسعه ساختار در آموزش و پرورش نداشتیم، اتفاق بزرگی بود.قویدل گفت: اگر بتوانیم در کنار بُعد آموزش، در حوزه فرهنگی، تربیتی و ورزشی نیز اقدامات قوی در مدارس انجام دهیم، این مساله در آینده استان به لحاظ نیروی انسانی و سلامت نسلی که الان فعالیت می‌کنند، تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی همچنین به ارتقای کیفیت آموزشی در شاخص کنکور و امتحانات نهایی اشاره کرد و گفت: این موفقیت‌ها در گروی فعالیت‌های معلمان و خانواده‌ها بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان توجه به توسعه و گسترش عدالت آموزشی را در اولویت این نهاد دانست و گفت: باتوجه به منطقه شرق و محروم جاسک، بیست و سومین منطقه آموزشی استان با پیگیری استاندار در لیردف جاسک ایجاد شد که این اتفاق بعد از ۱۵ سال که توسعه ساختار در آموزش و پرورش نداشتیم، اتفاق بزرگی بود.

بهره‌برداری هزار کلاس درس همزمان با سفر رییس جمهور

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با توجه به توسعه و جبران فضاهای آموزشی در استان ابراز کرد: هزار کلاس درس نیمه تمام در استان با حمایت معاونت نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تا قبل از سفر رییس جمهور به استان تکمیل و مورد بهره‎برداری قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: برای تکمیل و بهره‌برداری از این تعئئ فضاهای آموزشی نیمه تمام، ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هزار کلاس درس نیمه تمام در استان با حمایت معاونت نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تا قبل از سفر رییس جمهور به استان تکمیل و مورد بهره‎برداری قرار می‌گیرد.قویدل اشاره کرد: تفاهم‌نامه هزار و ۴۰۹ کلاس درس در هرمزگان به امضا رسید که از این تعداد ۵۰ درصد سهم استان از محل اعتبارات صنایع و بنگاه‌های اقتصادی تامین می‌شود و ۵۰ درصد نیز سهم ملی است که از این آمار حدود هزار کلاس درس را برای سفر رییس جمهور آماده می‌کنیم.

گلریزان مدارس

وی همچنین گفت: گلریزان برای احداث کلاس‌های درس جدید و تجهیز هنرستان‌ها در هرمزگان از محل ظرفیت صنایع و بنگاه‌های اقتصادی غرب استان داریم که تاکنون بالای ۶۰ تا ۷۰ فضای جدید را در مناطقی همچون بندرعباس و قشم متقبل شده اند.

آموزش و پرورش استان هرمزگان با دارا بودن ۲۳ منطقه آموزشی و بیش از ۴۵۳ هزار دانش آموز، چهارهزار و ۷۰۰ مدرسه و ۲۸ هزار پرسنل درحال خدمت به دانش آموزان این استان است.

برچسب‌ها