تهران-ایرنا- کارشناس مسائل آفریقا گفت: بریکس در حال حاضر در مسیری گام برمی‌دارد که با راهبردهای جمهوری اسلامی ایران بسیار همسو است، عضویت ایران هم برای ما و هم برای بریکس بسیار با اهمیت است.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل آفریقا در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقای جنوبی که در راستای توسعه روابط و همکاری‌ها با این کشور و در ادامه تلاش های دیپلماتیک ایران در راستای عضویت در بریکس بود، اظهارداشت: مجموعه بریکس از جمله مجموعه‌های اقتصادی نوظهوری هستند که در آن قدرت‌های بزرگ غربی که سابقه استعماری دارند، حضور ندارند.

وی گفت: این مجموعه میزان قابل توجهی از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده یعنی زمانی که چین و هند در یک مجموعه‌ای باشند طبیعتا مجموعه بزرگی به حساب می آید، بنابراین از لحاظ «رشد اقتصادی و توسعه» در شرایط بسیار خوبی هستند.

این کارشناس مسائل آفریقا بیان کرد: این مجموعه در حال حاضر در مسیری گام برمی‌دارد که با «راهبردهای جمهوری اسلامی ایران» بسیار همسو است، عضویت ایران هم برای ما و هم برای بریکس بسیار بااهمیت است؛ زیرا زمانی که ما عضو بریکس شویم، به دلیل قابلیت‌های اقتصادی ما در آینده و البته شرایط مناسب جغرافیایی ایران، این سازمان از ارزش افزوده بسیار بیشتری برخوردار خواهد شد.

قنادباشی مطرح کرد: از طرف دیگر، زمانی که ایران عضو بریکس شود، در فعالیت‌های اقتصادی بیشتری حضور پیدا می‌کند و درهایی به روی کشورمان باز می‌شود و این ظرفیت های جدید می‌توانند نیازهای ما را برآورده کنند.

وی عنوان کرد: یکی از سیاست‌هایی که بریکس دنبال می‌کند، «حذف دلار» است که این موضوع با سیاست‌های ما همسو است، در واقع آنها می‌کوشند سلطه قدرت‌های بزرگ را در عرصه اقتصاد جهانی کاهش دهند.

این کارشناس مسائل آفریقا افزود: عضویت ایران در این مجموعه گام بزرگی در برابر «مقابله با تحریم‌ها و استقلال اقتصادی» مطلوب برای کشورمان است.

قنادباشی گفت: زمانی که یک کشور بخواهد عضو بریکس شود در مرحله اول اجلاس مقدماتی آن با حضور کارشناسان‌ تشکیل می‌شود، سپس حلقه وزرای خارجه برای تصمیمات سران تشکیل می‌شود، در واقع تصمیمات اصلی در سطح وزرای خارجه صورت می‌گیرد و در مرحله بعد به نشست سران می‌رسد.

وی ادامه داد: به معنای بهتر، اصلی‌ترین بحث‌های ضروری توسط وزرای امور خارجه صورت می‌گیرد و اجلاس سران تصویب کننده تصمیماتی است که در این اجلاس صورت می‌گیرد.

این کارشناس مسائل آفریقا با بیان اینکه آفریقای جنوبی کشور بسیار مهم و کلیدی در آفریقا است، تاکید کرد: سفر آقای امیرعبداللهیان از لحاظ روابط دوجانبه اقتصادی و سیاسی بسیار اهمیت داشت و می‌تواند مقدمه‌ای برای «حضور تازه و گسترش یافته ایران در جنوب آفریقا» باشد.

قنادباشی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین، سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقای جنوبی به دلیل روابط خوب ایران با آن کشور در سطوح عالی و سفر آینده آقای رئیس جمهور به پروتریا اهمیتی دو چندان خواهد داشت.