پردیس - ایرنا - مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب  شرق استان تهران گفت: در سدی که سامانه های آب شرق تهران و شهرستان‌های استان را تامین می کند ۳۵ میلیون متر مکعب کمبود آب داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رحمت‌اله محمدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: حوزه شرق استان فاقد منابع آبی، آبخوان و آبرفت است و آبدهی هر سال منابع، تابع میزان بارندگی همان سال است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران گفت: حوزه های جنوب شرق و جنوب غرب استان تهران آبهای زیر زمینی دارند که در طی سال‌ها با ضخامت ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر شکل گرفته و مشکل کم آبی با حفر چاه بر طرف می شود اما در شرق استان به ویژه پردیس و دماوند سفره زیر زمینی، آبخوان و آبرفت و سفره های زیر قشری نداریم؛ سال گذشته شرایط بدتری از نظر کمبود آب داشتیم اما امسال کمبود آب بیشتری برای تامین آب داریم.

به دلیل نبود سفره زیر زمینی، آبرفت و آبخوان در شهرهای پردیس و دماوند، منابع آبی بلافاصله پس از بارندگی از دست می رود

وی ادامه داد: بر اساس اعلام مدیرکل اداره کل هوا شناسی طی دو ماه گذشته کمترین میزان بارندگی در شهرستانهای استان تهران مانند پردیس، دماوند و فیروز کوه را شاهد بودیم.

طبق استانداردها میزان مصرف آب شرب بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه روز برای هر خانوار است که شامل پخت و پز، استحمام و شستشو می شود و مدیریت مصرف به ویژه در بخش استحمام در صرفه جویی آب تاثیر گذار استمدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران گفت: بر خلاف تصور و طبق آمار رسمی حوزه شرق استان تهران در ماههای گذشته بیشترین خشکسالی و کمترین بارندگی را داشته ایم.

محمدی ادامه داد: طی سه سال گذشته در سطح کشور خشکسالی هایی اتفاق افتاده و همه استانها به ویژه روستاها را با چالش کمبود آب مواجه کرده و روستاها بویژه حوزه شرق استان تهران، درگیر خشکسالی و کم آبی و کاهش نزولات جوی شده است.

تنها راه گذر از بحران، مدیریت مصرف آب است

وی تاکیدکرد: با توجه به کمبود منابع آبی تنها راه گذر از این بحران مدیریت مصرف آب و ترویج مصرف بهینه آب است و تمرکز بر مدیریت مصرف آب رویکرد محوری ما برای رفع مشکل کمبود آب و گذر از بحران کم آبی است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران گفت: هر قدر اطلاعات مشترکین بیشتر باشد مدیریت بهتری برای مصرف بهینه آب خواهند داشت.

محمدی توضیح داد: طبق استانداردها میزان مصرف آب شرب بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه روز برای هر خانوار است که شامل پخت و پز، استحمام و شستشو می شود و مدیریت مصرف به ویژه در بخش استحمام در صرفه جویی آب تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: شناسایی انشعابات غیرمجاز، مقابله با مصرف آب در ساخت و سازهای بی رویه و استفاده غیر مجاز از آب شرب و اطلاع رسانی مناسب برای مدیریت مصرف اب در شرایط کمبود و بحرانی آب راهکارهایی برای مدیریت مصرف آب است.

شهرستان پردیس با جمعیتی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.