به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در ادامه سلسله دیدار با اساتید پیشکسوت، در منزل احمد کامیابی مسک حضور یافت و با این استاد بازنشسته دانشکدگان هنرهای زیبا که حدود ۱۴ سال از بازنشستگی او میگذرد، دیدار و گفتوگو کرد.
سید محمد مقیمی از این استاد سرشناس و پیشکسوت خواست که با حضور در جمع دانشجویان و با درمیان گذاشتن تجربههای خود با جوانان، همچنان به عنوان یک الگوی در دسترس علاقمندان حوزه هنر، الهامبخش باشد.
وی افزود: برنامه ما این است که دانشکدگان هنرهای زیبا را با استفاده از تجربیات و رهنمودهای اساتید باسابقه آن، به اوج برسانیم. در همه رشتهها و بخصوص رشتههای هنری نباید فقط به ارائه یک سری سرفصل دروس توسط استاد اکتفا شود بلکه استاد باید چنان وقت بگذارد که از جهتهای مختلف برای دانشجو الگو شود.
مقیمی با تاکید بر جایگاه ویژه هنر و هنرمند در ارتقای فرهنگی جامعه، افزود: اگر میخواهیم ارزشهای ملی، انقلاب اسلامی و فرهنگ بومی را معرفی و در جهت تقویت آن اقدام کنیم، یکی از اثرگذارترین روشها، زبان هنر است. لذا باید بیشتر به مباحث هنری بپردازیم و در این خصوص با هنرمندان به گفتگو بنشینیم و در خلال یک سلسله گفتگوی مستمر بتوانیم ظرفیت هنر و هنرمندان را برای رفع چالشهای فرهنگی و اجتماعی کشور به میدان بیاوریم. در همین راستا تجربه دانشگاه تهران در برگزاری خانه گفتگو با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب که بحثهای صریحی در این نشست مطرح شد، نشانگر اثربخشی گفتمان علمی در این حوزه است.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با تاکید بر تکرار نشست خانه گفتگو با اهالی فرهنگ و هنر در دانشگاه تهران، از راهاندازی شبکه تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران به عنوان گام دیگر برای بسترسازی جهت شکلگیری فضای گفتگو با طیفهای فکری مختلف و تخصصها و دیدگاههای مفید برای رشد و توسعه ایران اسلامی نام برد و از استاد احمد کامیابی خواست تا در زمینه معرفی آثار و دیدگاهها و همچنین اجتماعی کردن علم، با تلویزیون اینترنتی دانشگاه همکاری داشته باشد.
کامیابی مسک نیز در این دیدار با استقبال از ایده «گفتگو با ذینفعان» به عنوان یک راهبرد کمهزینه و پر فایده برای واکاوی مسائل جامعه، نسبت به برخی کاستیها ابراز نگرانی کرد.
وی با هشدار نسبت به آنچه که تحت عنوان «رواج نوعی بیاعتنایی در نسل جدید نسبت به گذشته و مفاخر ایرانی» مطرح می شود، از رئیس دانشگاه خواست تا فکری به حال این موضوع شود.
کامیابی تصریح کرد: علاوه بر ضعفهایی که در داخل داریم، استعمارگران خارجی هم خیلی به این وضعیت کمک میکنند. باید برای عبور از این وضعیت راهی پیدا کنیم. چاپ کتابهای مفید و قرار دادن کتابها در اختیار دانشجویان میتواند خیلی مفید باشد.
استاد احمد کامیابی از اولین اساتیدی است که در جریان سلسله دیدارهای رئیس دانشگاه تهران با اساتید پیشکسوت، جمعی از شاگردان جوان خود را نیز دعوت کرد تا در زمان حضور رئیس دانشگاه تهران در منزل استاد، آنها هم در این دیدار حضور داشته باشند. مقیمی از استاد کامیابی خواست مهر ماه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به جمع دانشجویان هنرهای زیبا بیاید و گفتگوی استاد و شاگردی را از جنس هنری رقم بزند.
معرفی مجموعه کتابها و نشانهایی که استاد کامیابی طی چند دهه تحقیق و تدریس دریافت کرده، از جمله نشان عالی «شوالیه پالمهای آکادمیک» که از سوی دولت فرانسه دریافت کرده است، بخش دیگر دیدار رئیس دانشگاه تهران با استاد پیشکسوت دانشکدگان هنرهای زیبا را تشکیل میداد. در منزل استاد، هیچ نشانی پررنگتر از مجسمههای کرگدنهای ریز و درشت و قد و نیم قدی نبود که روی زمین و در دکور و روی دیوار و جای جای این خانه نصب شده و خودنمایی میکند.
اهالی هنر ماجرای این کرگدنها را میدانند، اما شاید ندانند یا باور نکنند که این همه کرگدن در منزل شوالیه بیرجندی نمایش ایران باشد.
اما چکیده ماجرای کرگدن در زندگی استاد از این قرار است: کامیابی در سالهای تحصیل در دانشگاه مون پلیه با دپارتمانهای زبان و ادبیات اسپانیایی و فرانسه همکاری کرد و چند نمایشنامه به زبان اسپانیایی در دانشگاه به صحنه برد. او بلافاصله پس از انجام رساله فوقلیسانس، برای دکترا ثبتنام کرد و موضوع رسالهاش با کارهای پیشین بیارتباط بود: "کرگدنهای اوژن یونسکو".
کامیابی بیش از سه سال روی این رساله کار کرد. در سال ۱۳۵۶ قبل از اینکه به ایران برگردد بلافاصله برای دکترای دولتی که بالاترین مدرک دانشگاهی جهان است، نامنویسی کرد؛ و موضوع این رساله «مسئله انتظار و چگونگی اجرای آن در نمایشنامههای یونسکو و بکت در سراسر جهان و ارتباط فرهنگی بین شرق و غرب» بود.
او این رساله را با گرفتاریهایی که برایش پیشآمد دیرتر از موعد تعیینشده به اتمام رساند؛ ولی رسالهای است که مورد تأیید ساموئل بکت و اوژن یونسکو در زمان حیاتشان و بیشتر دانشگاهیان و منتقدین تئاتر در سراسر جهان قرار گرفت. کامیابی در زمانی که در دانشگاه مشهد بود استادش علی شریعتی در کلاس شعری از بودا خوانده بود که نامش «کرگدن» بود. این شعر سبب شد که ثابت کند اوژن یونسکو در انتخاب کرگدن همچون نماد و سمبل نازیها اشتباه کرده است.
یونسکو در مقدمهای که بر رساله وی نوشت و در دفترهای رونو بارو چاپ کرد به درستی این مسئله اعتراف کرد. کامیابی برای فهم نمایشنامههای یونسکو به کشورهای مختلف از جمله وطن نخست یونسکو رومانی و اغلب کشورهای اروپایی و آمریکا سفر کرد. اولاً او میخواست فرهنگ جامعهای را که یونسکو در آن تربیت شده و تحصیل کرده بود بشناسد و سپس ببیند در کشورهای مختلف جهان با رژیمهای مختلف سیاسی و فرهنگهای گوناگون چگونه از آثار اوژن یونسکو و بخصوص کرگدنها استقبال کردهاند.
او وقتی این رساله را به پایان رساند برای تشکر از همه کسانی که به او کمک کرده بودند یک نسخه از رساله را فرستاد. یونسکو ۱۰ روز پس از دریافت رساله، مفصّلترین مقدمهای را که تا پایان عمرش نوشته بود بر آن نگاشت و برایش فرستاد و ژان لویی بارو کارگردان مشهور فرانسوی (قرن ۲۰) رساله، دوباره کرگدنها را روی صحنه برد، با برداشتی که احمد کامیابی از این نمایشنامه کرده بود، و یک شماره از دفترش را به آن اختصاص داد.»
مقیمی رئیس دانشگاه تهران در پایان این دیدار سکهای نقرهای را که نشان دانشگاه تهران روی آن ضرب شده بود را به کامیابی هدیه داد.