ساوه - ایرنا - امام جمعه با اشاره به اینکه شاخص وجود مساجد در این شهرستان یک چهارم کشور است گفت: محور فرهنگ دینی جذب مردم در اقدامات فرهنگی و اجتماعی است و دست‌اندرکاران برای این مهم منتظر مسوولان نباشند.

به گزارش ایرنا، حجت اسلام «جعفر رحیمی» روز چهارشنبه در نود و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی ساوه با اشاره به فرا رسیدن هفته جهانی مساجد اظهار کرد: هم اکنون در کشور ۸۰ هزار باب مسجد وجود دارد که به صورت میانگین برای هر یک هزار نفر یک مسجد احداث شده است.

وی اضافه کرد: اما این شاخص در شهر ساوه با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۵۰ باب بوده که به صورت میانگین برای هر چهار هزار نفر یک مورد است که باید با مشارکت خیران و دستگاه ها اقدامات مناسبی برای احداث این امکان در نقاط مختلف شهر انجام شود.

حجت الاسلام رحیمی افزود: بدون شک شاخص یک چهارمی مساجد به عنوان یکی از زیرساخت های تاثیر گذار در عرصه فرهنگ در این شهر به مرور زمان ما را دچار چالش می کند که لازم است برای جلوگیری از این اتفاق در کنار اقدام عملی برای ساخت مساجد، برنامه های پویا محور برای جذب افراد به ویژه جوانان در برنامه های فرهنگی در این اماکن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه امام جماعت، بسیج، هیات امنا و مردم ارکان اصلی فعالیت های مساجد است اضافه کرد: محور فرهنگ دینی جذب مردم در اقدامات و فعالیت های مختلف فرهنگی و اجتماعی است و دست‌اندرکاران برای این مهم منتظر مسوولان نباشند.

رحیمی با اشاره به مصوبات جلسه نود و پنجم جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: براساس این مصوبات با عضویت اعضای شورای فرهنگ عمومی کارگروه ارزیابی فعالیت های مساجد در حوزه اقدامات فرهنگی و دینی تشکیل و نسبت به بررسی نقاط قوت و ضعف اقدام کنند.

وی افزود: با اشاره به اعزام ۳۱۳ دانش آموز شهرستان به مشهد مقدس پیگیری این روند برای اعزام دانش آموزان در ایام مختلف سال و تشکیل شورای محله محور در هشت محله برای استقرار نماینده شهردار، شورای اسلامی شهر، دادگستری و سپاه ناحیه با محوریت امامت جماعت از دیگر مصوبات این جلسه است.

تصویب بیش از ۱۲ میلیارد ریال برای فعالیت های فرهنگی در مساجد ساوه

فرماندار ساوه نیز در این جلسه یا اشاره به اینکه با مشارکت مدیریت شهری (شهرداری و شورای اسلامی شهر) امسال ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار مصوب شده است.

«مهدی الیاسی» افزود : این اعتبار برای دومین سال متوالی تصویب شده است و امسال با مشارکت کارگروه ارزیابی شورای فرهنگ عمومی در عرصه های فرهنگی با هدف تحکیم و تقویت مسجد، گفتمان و اندیشه اسلامی برای جذب جوانان و نوجوانان هزینه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به انتخابات ۱۴۰۲ اهمیت مشارکت حداکثری اضافه کرد: فعالیت ها و برنامه های فرهنگی در مساجد باید با محوریت امید آفرینی و مشارکت حداکثری و اجتناب از جانب داری له یا علیه نامزدهای انتخاباتی گام بردارند.

الیاسی با اشاره اینکه ۱۸ تا ۲۵ مهر ماه هفته فرهنگی ساوه و لازم است همه دستگاه ها برای اجرای برنامه ها در این روز پای کار باشند افزود: پیشنهاد می شود ایام این هدف با عنوان های "حماسه، ایثار و شهادت" برای گرامیداشت یاد و نام شهدا، "جهاد کشاورزی" برای برگزاری جشنواره انار ، "صنعتگران" برای گره گشایی از مشکلات صنایع با دعوت از مدیران ارشد کشور و "علما، بزرگان و هنرمندان" برای گرامیداشت یاد و نام فرهیختگان شهرستان اختصاص یابد.