تهران-ایرنا- روزنامه تلگراف پیشنهاد عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به ازای عقب‌نشینی از ادعاهای ارضی خود در مقابل روسیه را نشانه ناامیدی این  ائتلاف نظامی از پیشرفت ضد حملات کی‌یف و پیروزی احتمالی مسکو در جنگ ارزیابی کرد.  

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی نوشت: به تازگی استین جنسن مدیر دفتر دبیرکل ناتو گفت صلح در اوکراین ممکن است شامل اقدام کی یف در واگذاری مناطق مورد مناقشه به روسیه به ازای عضویت در ناتو باشد. این اظهارات خشم اوکراین را برانگیخت. هر چند جنسن سپس از نحوه بیان دیدگاه خود عذرخواهی کرد اما اظهاراتش را پس نگرفت.

متعاقب آن، تاکید ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو بر مذاکرات صلح مبتنی بر شروط کی یف، در رفع شبهات درباره آنچه که جنسن درباره نگاه غرب به جنگ اوکراین فاش کرد، تاثیری نداشت.

ارزیابی جدید اطلاعاتی نشان می دهد که ضد حملات اوکراین در دستیابی به اهداف خود در قطع ارتباط مسیر زمینی روسیه به کی یف شکست خواهد خورد. این نتیجه گیری ناامیدکننده نشان می دهد که با وجود ادامه حملات دو طرف درگیر در جنگ، هیچ یک نمی توانند دستاورد راهبردی بزرگی داشته باشند.

تلگراف نوشت: واکنش به چنین بن بستی، فشار بر اوکراین برای واگذاری اراضی خود نیست بلکه باید حقایق موجود را تغییر داد.

این روزنامه با ادعای این که تلاش ها برای تامین منابع نظامی کافی برای کی یف باید ادامه داشته باشد، خاطرنشان کرد که خروج آمریکا و نیروهای غربی از افغانستان مفتضحانه بود و به نظر می رسد غرب بار دیگر در آستانه شکست شرم آور دیگری قرار گرفته است.

به نوشته تلگراف، آنچه که اکنون شاهد هستیم شکست غرب در پایبندی به اصول خود است. واشنگتن و برلین به جای اقدامات قاطعانه در تضمین تجهیز مناسب اوکراین، این کشور را تحت فشار قرار داده اند تا بر اساس دکترین ناتو بجنگند و در عین حال آن را از ابزارهای لازم برای چنین نبردی محروم می کنند.

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان خواستار «مذاکرات صلح بیشتر» شده و در عین حال در تامین یا خودداری از تامین فوری موشک های کروز تاروس تعلل می کند.

به ادعای این رسانه، طرح مذاکرات صلح در چنین شرایطی، اگر خطرناک نباشد مضحک است.

در ادامه گزارش تلگراف آمده است: تاکنون هر گونه تلاشی در زمینه صلح به جز مجموعه ای از مذاکرات بی معنا نتیجه ای نداشته است. صرف نظر از مساله شکست در جنگ، به جز چین هیچ کشور دیگری نمی تواند از ولادیمر پوتین رئیس جمهوری روسیه بخواهد نیروهایش را از مناطق تحت تصرف اوکراین خارج کند.

با وجود حضور پکن در مذاکرات صلح جده، شی جین پینگ رئیس جمهوری این کشور به دنبال فشار بر همتای روس خود نیست زیرا آن را عامل تقویت غرب می داند.

تلگراف در پایان نوشت: طرح جایگزین برای عضویت اوکراین در ناتو به ازای تسلیم کردن بخش های بزرگی از قلمرو خود مضحک است. این طرح با هر هدفی که مطرح شده باشد، پوتین با گسترش ناتو موافقت نخواهد کرد.

حتی اگر رئیس جمهوری روسیه موافقت کند برای اوکراین ارزشی ندارد به ائتلافی ملحق شود که از مسئولیت خود با تسلیم شدن در برابر روسیه شانه خالی می کند. این به معنای شکست واقعی ناتو در تضمین برتری متحد خود در یک درگیری نظامی مهم در اروپا از تشکیل این ائتلاف خواهد بود.