جیرفت- ایرنا- فرماندار جیرفت گفت: برای پیشبرد پروژه‌های برق‌رسانی این شهرستان طی سال جاری بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

احمد بلندنظر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۲ ماه اخیر در جیرفت بیش از ۵۶ کیلومتر عملیات تبدیل سیم به کابل خودنگهدار شبکه توزیع برق انجام شده است.

وی اظهار داشت: فرایند تبدیل سیم به کابل در راستای اصلاح شبکه و پایداری شبکه توزیع برق، جلوگیری از افت ولتاژ و همچنین جلوگیری از سرقت اجرا شده است.

فرماندار شهرستان جیرفت ادامه داد: ۷۰ کیلومتر طرح تبدیل سیم های مسی به کابل خودنگهدار در جیرفت در حال انجام است که طی ۲ ماه اخیر بیش از ۵۶ کیلومتر آن انجام شده که حدود نیمی از این میزان در سطح شهر بوده است.

بلندنظر با بیان اینکه دولت با تمام توان در همه زمینه ها تلاش دارد توسعه همه جانبه را رقم بزند اضافه کرد: یکی از بخش هایی که نیاز به توسعه دارد تامین و توزیع برق پایدار است که در این خصوص اقدامات موثری صورت گرفته است.

رییس اداره برق شهرستان جیرفت نیز به ایرنا گفت: کمتر از یک ماه آینده کل ۷۰ کیلومتر طرح برق رسانی به مناطق مختلف این شهرستان به اتمام می رسد و ۴۰ کیلومتر دیگر نیز برای تبدیل به کابل خودنگهدار به زودی به مناقصه می رود.

مجتبی شادجو با بیان اینکه کل خطوط شهرستان جیرفت یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر است افزود: تلاش می کنیم گام به گام مابقی سیم های مسی را هم به کابل خودنگهدار تبدیل کنیم و در حال حاضر از مناطقی که اولویت بیشتری دارد و سرقت سیم بیشتر یا پایداری شبکه کمتر است، آغاز کرده ایم.

کابل خودنگهدار، کابلی هادی از جنس آلومینیوم است و امروزه جایگزین سیم و کابل مسی در خطوط هوایی شده است.

استفاده از کابل خودنگهدار به عنوان یکی از انواع سیم و کابل مزایای بسیار زیادی دارد. این محصولات سبب کاهش اتلاف انرژی می شوند و قیمت آن ها نیز بسیار مقرون به صرفه تر از کابل های مسی است، به همین دلیل خطر به سرقت رفتن آن ها نیز کاهش پیدا می کند.

کابل برق آلومینیومی و خودنگهدار وزن کمتری نسبت به کابل مسی با همان متراژ دارد، این موضوع سبب آسان تر شدن نصب کابل ها می شود.

این کابل در برابر پارگی و خوردگی مقاوم است و سطح ایمنی بالایی دارد. به همین دلیل می توان در شبکه های انتقال و توزیع برق از آن استفاده کرد. هزینه های مربوط به نگهداری، نصب و تعویض این کابل ها کمتر از کابل مسی است.

کابل های خودنگهدار در برابر حوادثی همچون اتصال کوتاه از خود مقاومت نشان می دهند و با استفاده از آن ها هزینه های ناشی از شاخه زنی درختان کمتر می شود.