تهران-ایرنا- یک کارشناس نظامی چین در رابطه با پهلو گرفتن ناو های روسی در بندر چینگ دائو چین ،گفت: تعامل فشرده بین نیروی دریایی دو کشور در یک ماه گذشته نشان دهنده سطح بالایی از همکاری نظامی بین پکن و مسکو است.

به گزارش ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز چین، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه (۳۰ مرداد) با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ناوهای نیروی دریایی روسیه پس از سومین رزمایش مشترک دریایی چین -روسیه در آب‌های اقیانوس آرام، برای پهلو گرفتن به سمت بندر چینگ‌دائو استان شاندونگ چین رفته اند.

ناو های چین-روسیه در طول سه هفته رزمایش دریایی مشترک بیش از ۶۴۰۰ مایل دریایی را طی کردند.

براساس گزارش های رسانه های دو کشور و آمریکا، عملیات رزمایش مشترک چین-روسیه«شمال،تعامل-۲۰۲۳» با هدف تقویت همکاریهای دریایی روسیه و چین، حفظ صلح و ثبات در منطقه آسیا-اقیانوسیه، رصد مناطق ساحلی و حفاظت از اهداف و فعالیتهای اقتصادی-دریایی دو کشور از ۲۰ تا ۲۳ جولای از دریای ژاپن آغاز شد و سپس در امتداد اقیانوس آرام غربی-شمالی،از جمله آب‌های بین‌المللی نزدیک منطقه آلاسکا ادامه و در دریای چین شرقی به پایان رسید.

در۲۶ ژوئیه(۴ مرداد)، وزارت دفاع ملی چین اعلام کرد که این عملیات هیچ شخص ثالثی را هدف قرار نمی دهد و ارتباطی به تحولات اخیر بین المللی و منطقه ای ندارد.

ناوگان چین نیز با ناوشکن «چیکیهار» و «گویانگ» و ناوهای «ریژائو» و کشتی پشتیبانی «تایهو» در این ماموریت شرکت کرده است.

ناوگان دریایی روسیه در این ماموریت متشکل از ناوشکن ASW، «ادمیرال تریبیوتس» و «ادمیرال پانتلیف» و ناوهای «آلدار تسیدنژاپوف» و ناو «گرمیچی» و همچنین نفتکش «پیچنگا» است.همچنین هواپیماهای نیروی هوایی دو کشور نیز با کشتی های جنگی حاضر در این ماموریت دریایی در تعامل هستند.

«فو کیانشائو» کارشناس نظامی چین گفت: دریای ژاپن، اقیانوس آرام غربی و اقیانوس آرام شمالی چین را به مسیرهای کشتیرانی قطب شمال متصل می کند که با گرم شدن کره زمین اهمیت استراتژیک پیدا می کند، بنابراین حفاظت از امنیت این آب ها مهم است.

کارشناسان نظامی معتقد هستند که پکن-مسکو به همکاری های عملی نظامی برای برگزاری رزمایش های مشترک ادامه خواهند داد.