به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رضا نقیزاده امروز (چهارشنبه) در نشست هم اندیشی صاحب نظران صنعت، جامعه و دانشگاه در رشته های فنی و مهندس درباره وضعیت اشتغال دانش آموختگان اظهار داشت: بر اساس آمار مرکز ملی آمار، بیکاری جمعیت دانش آموختگان آموزش عالی در بهار ۱۴۰۱ حدود ۱۳.۲ درصد و در بهار امسال ۱۲.۱ درصد بوده که کاهش ۱.۱ درصدی را نشان میدهد، اما این آمار در بانوان دانش آموخته سه برابر نسبت مردان است. همچنین بیکاری در حوزه روستایی افزایش یافته و از ۱۶.۵ درصد به ۱۷.۴ درصد رسیده است.
وی با تشریح آمار موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی بیان کرد: آمار موسسه از دانش آموخته های سال های ۹۶ و ۹۷ ( که زمستان ۱۴۰۱ منتشر شده) نشان می دهد نسبت شاغلان به دانش آموختگان ۴۲.۵۸ درصد و به طور کلی نرخ مشارکت اقتصادی دانش آموختگان در اقتصاد کشور ۵۴ درصد است. بالاترین نرخ اشتغال متعلق به مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و بعد کارشناسی است.
نقی زاده سخنان خود را با این سوال ادامه داد که برای کاهش نرخ بیکاری چه باید کرد و پاسخ داد: بخشی از ایجاد زمینه و فرصت شغلی برای دانش آموختگان تابع شرایط کلی اقتصاد کشور است که وزارت علوم در این زمینه وظیفه ندارد، ولی می تواند با توانمندسازی دانش آموختگان برای احراز شرایط اشتغال به بهبود وضعیت اشتغال کمک کند.
چهار راهبرد وزارت علوم برای بهبود وضعیت اشتغال
وی اقدامات وزارت علوم را در این زمینه شامل چهار راهبرد گسترش هدفمند آموزش عالی، اصلاح محتوای رشته های تحصیلی، تحصیلات نخبگان و استعدادهای درخشان و توسعه برنامه های مهارت افزایی حین تحصیل دانست.
کارورزی ها به چه شکل است؟
نقی زاده تاکید کرد: موضوع اشتغال دانش آموختگان باید از ابتدا و در دفترچه انتخاب رشته در نظر گرفته و تعیین تکلیف شود. برای اصلاح محتوای رشته های تحصیلی نیز اقداماتی انجام شده است؛ شامل روزآمدی محتوای درسی که در این زمینه ۱۵۰۰ رشته تحصیلی با رویکرد افزایش توان مهارتی اشتغال پذیری روزآمد شده است. همچنین نظام های آموزش جامعه و صنعت را در قالب تدوین راهنمای شکل گیری نظام آموزش جامعه و صنعت در حال انجام داریم تا برای نیازهای آینده پیش بینی کنیم. راهنمای کلی این نظام ها پیش بینی شده است و وزارت علوم آماده سیاست گذاری کلی است، جزییات دروس باید توسط صنایع پیشنهاد و در نهایت تدوین شود.
مدیر دفتر برنامه ریزی آموزش عالی همچنین با اشاره به مصوبات جلسات ۹۵۴ و ۹۵۹ شورای گسترش آموزش عالی گفت: تقویت دروس مهارتی اشتغالپذیری در گذشته دو یا سه واحد کارآموزی بود و باکیفیت برگزار نمی شد، اما اکنون بین سه تا ۱۵ واحد با توجه به رشته های مختلف قابل برنامه ریزی است.
وی ادامه داد: این واحدها را در پنج نوع تعریف کرده ایم؛ کاربینی یک واحد و ۱۶ ساعت که هشت ساعت بازدید از محیط های کاری و هشت ساعت سمینارهای شغلی باشد، شکل دوم کارآموزی شامل ۲ واحد در ترم تابستان، شکل سوم کارورزی هشت واحد ( یک ترم) به سه صورت کارورزی در صنایع، دوره های پودمان با دانشگاه های علمی کاربردی یا فنی و حرفه ای و همکاری با شرکت های دانش بنیان. کارآفرینی شامل ۲ واحد که مرتبط با رشته تحصیلی باشد هم در این حوزه کارورزی است. توسعه مهارت های نرم شغلی ۲ واحد نیز یکی دیگر از برنامه هاست..
نقی زاده تاکید کرد: برای اولین بار در کنار دروس تخصصی و علوم پایه، دروس مهارتی در برنامه ها قرار گرفته و در برنامه هفتم توسعه نیز آمده است. اختیار ویژه به دانشگاه ها برای برنامهریزی ۴۰ واحد داده شده است.
جذب رتبه های برتر با همکاری بنیاد ملی نخبگان
وی درباره تسهیلات برای نخبگان و استعدادهای درخشان گفت: با همکاری بنیاد ملی نخبگان، رتبه های زیر ۲ هزار هر استان و رتبه های برتر سراسری و کشوری می توانند از بورس جامعه و صنعت ویژه استعدادهای درخشان استفاده کنند. برای این بورس ۱۵۰۰ نفر ظرفیت داریم. جذب نخبگان به عنوان عضو هیات علمی و بورسیه َشغلی و حمایت پژوهشی از رتبه های برتر کنکور سراسری تا مقطع دکتری نیز یکی دیگر از همکاری ها با بنیاد ملی نخبگان است.
نقی زاده تصریح کرد: امسال برای اولین بار ۱۵ صفحه از دفترچه انتخاب رشته، به بورسیه های مختلف اختصاص یافته است.