به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سالن شهدای علمی وزارت علوم امروز (چهارشنبه) میزبان صاحبان صنایع و شماری از معاونان آموزشی دانشگاه های تهران بود که برای حل مشکل اشتغال دانش آموختگان و توسعه آموزش هدفمند و مهارتی گردهم آمده بودند.
قاسم عموعابدینی در این نشست اظهار داشت: ایران در نظام های آموزشی در سطح دنیا، جلودار بوده و اولین دانشگاه جهان جندی شاپور به نام ایرانی ها ثبت شده است. اما نظام های جامع دانشگاهی مبتنی بر فرایندهای دیگری در کشور شکل گرفت.
وی با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ارتباط فقط این نیست که چند طرح با صنعت انجام شود، بلکه اساس آموزش نیروی کار ماهر و توانمند است که نیازهای جامعه و صنعت را در علوم انسانی و غیرعلوم انسانی رفع کند.
عموعابدینی ادامه داد: آموزش در وهله اول قرار دارد و بعد علم نافع که منجر به فناوری می شود اما اکنون حلقه مفقوده ای در آموزش وجود دارد که آموزش هدفمند نیست.
وی با اشاره به توسعه نظام جامع آموزش مبتنی بر نیازمحور و فرهنگ استادمحوری افزود: فضای صنعت و دانشگاه متفاوت است و به همین دلیل برای نزدیک کردن این فضاها دانشگاه ها می توانند تا ۴۰ واحد درسی را با همکاری صنایع طراحی کنند که ۱۵ واحد آن کارورزی و کارآموزی و بقیه دروس خاص صنعت است.
معاون وزیر علوم گفت: تحول در نظام آموزش عالی به دانشگاه ها اجازه می دهد پایه های محکم علمی آموزشی دانشجویان را تامین کنند و برای بقیه دروس می توانند از صنایع نظرخواهی کرده تا از طریق آنها برنامه ریزی شود.
به گفته عموعابدینی نظام جامع آموزشی برای رشته های فنی و مهندسی بخشی از برنامه کلان معاونت آموزشی است، در حوزه رشته های علوم انسانی و دیگر رشته ها هم باید برنامه ریزی کنیم تا نیازهای صنایع و جامعه مرتبط با این رشته ها هم رفع شده و دانش آموخته های این رشته ها به اشتغال نزدیک تر شوند.
معاون وزیر علوم در مورد آمایش آموزش عالی نیز توضیح داد و گفت: آمایش در طرح تحول آموزش عالی با جدیت پیگیری می شود و بر این اساس دو هدف اصلی مدنظر است؛ هیچ رشته جدیدی ایجاد نمی کنیم مگر اینکه نیازهای آینده برای آن رشته وجود داشته باشد؛ یعنی رشته های مربوط به هوش مصنوعی و دوم اینکه با توجه به شرایط فعلی جامعه و صنعت چه رشته هایی می توانند نیازها را رفع کنند که کارگروههای استانی طرح تحول در این زمینه تصمیم می گیرند. کارگروه ها و میزهای کاری تخصصی در معاونت آموزش در مورد مشاغل آینده ایجاد شده است که با نظرهای صاحبان صنایع بهتر عمل خواهند کرد.
افزایش ۵ برابری بورس صنعت در دفترچه کنکور ۱۴۰۲
استاد دانشگاه تهران در ادامه به توضیح تغییرات آموزشی با توجه به نیاز صنعت پرداخت و گفت: ۴۰ واحد درسی بر اساس نیاز صنایع در دانشگاه ها قابل برنامه ریزی است ولی باید برای این واحدها تصمیم بگیریم و محتوای آن و محتوای ۱۵ واحد کارآموزی و کارورزی را هم داشته باشیم، برای این امر به نظرهای صنایع نیاز داریم.
عموعابدینی به بورس صنعت در دفترچه کنکور سال جاری اشاره کرد و افزود: بورس صنعت در سال تحصیلی ۱۴۰۱ حدود هزار نفر بود در سال جاری به پنج هزار نفر با مشارکت فعال صنایع رسید؛ به طوری که فقط شرکت سایپا هزار نفر را بورس کرد.
هدفمندی آموزش در طرح تحول
وی با اشاره به هدفمندی آموزش در دانشگاه ها یادآور شد: مفهوم هدفمندی آموزش را باید در دو بُعد توسعه دهیم؛ یکی محتوای دروس است و دیگری رشته هایی که باید ایجاد شود.
عموعابدینی توضیح داد و گفت: باید بررسی کنیم که کدام رشته ها باید ایجاد شوند و از طرف جامعه و صنعت درخواست دارد. برای نمونه اگر در رشته های فنی و مهندسی ۱۴۰ هزار نفر ظرفیت در صنایع مختلف داریم، به مرور ۵۰ یا ۶۰ درصد از این ظرفیت ها به شکل بورسیه یا تعهد اشتغال وارد دانشگاه میشوند تا به تدریج میزان بیکاری دانش آموخته ها کاهش یابد و دانشگاه بتواند نیاز صنعت را رفع کند.
وی افزود: حدود پنج هزار نفر در دفترچه امسال بورس شده اند، هدف گذاری کرده ایم این میزان تا سال بعد به ۷۰ هزار نفر برسد، اما باید برای آن برنامه ریزی کرد و دید چطور می توان این رقم را تحقق بخشید. دانشگاه جامع علمی کاربردی امسال ۶ هزار نفر را برای تامین ظرفیت صنایع با بورس آموزش می دهد.
نظر شما